0

Algasid ulatuslikud haridusega rahulolu küsitlused

Kaire Reiljan

Kaire Reiljan

kaire@le.ee

Õpetajate päev Palivere koolis (urmas lauri) (13)

Kuu aja jooksul uuritakse kuidas õpilased, õpetajad ja koolipidajad kooliga rahul on. Foto arhiiv

Selle nädala algusest 17. märtsini toimuvad üldhariduskoolides seni kõige ulatuslikumad riiklikud rahuloluküsitlused, mille käigus küsitletakse enam kui kahtekümmet tuhandet last, lapsevanemaid ning õpetajaid.

Rahuloluküsitlus hõlmab kõiki Eesti kaheksanda ja üheteistkümnenda klassi õpilasi. Lisaks küsitletakse pea 100 koolis ka neljanda klassi õpilasi. Samuti hõlmab küsitlus lapsevanemaid ja üldhariduskoolide õpetajaid.

Mais osalevad rahulolu küsitluses ka lasteaia õpetajad ja sealsed lapsevanemad, kevadel kutsekoolide ja kõrgkoolide vilistlased ning sügisel kutsekoolide õpilased ja õpetajad. 

Küsitluse viib enamikes sihtrühmades läbi SA Innove ja see toimub elektrooniliselt. Koolid ja koolipidajatest omavalitsused saavad küsitlusest tagasiside raportid, mida korraldajad paluvad jagada õpilaste ja lapsevanematega, kuna rahulolu õppeprotsessiga luuakse eri osapoolte koostöös.

Küsitluse keskne korraldus vähendab üksikute õppeasutuste ja koolipidajate töökoormust ning rahakulu andmete kogumisel ja töötlemisel, sest iga kool või omavalitsus ei pea eraldi uuringut korraldama. Lisaks võimaldab keskne uurimine koguda võrreldavat infot ja anda nii objektiivsemat tagasisidet. Täiendavaks plussiks on kogutud andmete suurem konfidentsiaalsus, mis on probleemiks eelkõige väikestes koolides. Et siduda rahulolu-näitajad koolides toimuvate arendustegevustega, soovime keskse küsitluse andmed teha kättesaadavaks ka uurijatele.

Rahuloluküsitluses kasutatakse teadusuuringutel põhinevaid ja kontrollitud küsimustikke, mis annavad nii riigile, koolidele, õpetajatele kui ka lastele objektiivset tagasisidet. Küsimustikud katavad olulisi rahulolu komponente ning aitavad vajadusel leida koolidel üles oma tugevusi või ka vähese rahulolu põhjuseid.

Eesti elukestva õppe strateegia üks võtmenäitaja hariduses toimuvate muutuste hindamisel on osapoolte rahulolu elukestva õppe toimimisega. Hoolimata väga headest õpitulemustest on Eesti kooli aastaid iseloomustanud suhteliselt madalad või keskpärased rahulolunäitajad.

2016. aastal koostas Tartu Ülikooli rakendusuuringute keskus RAKE Haridus- ja Teadusministeeriumi tellimusel ühtse kontseptsiooni alusel rahuloluküsimustikud kõigile haridusega seotud sihtgruppidele alates alusharidusest kuni täiskasvanute täienduskoolituseni.

Kontseptsioon põhineb teaduskirjanduse analüüsil ja varasemalt läbi viidud rahulolu-uuringutel. Loodud küsimustikke piloteeriti 2016. aasta sügisel. Küsimustikke hakatakse laialdasemalt katsetama 2017. aastal, täies mahus rakendama 2018.

 

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid, vajutades lipukese ikooni.

Kommenteeri

avatar
wpDiscuz