Vormsi liinil kurseerib parvlaev Ormsö. Kes liinil opereerima hakkab, pole veel selge. Foto: Arvo Tarmula
Lääne maavalitsus peab 30. aprilliks otsustama, kes hakkab 1. juunist toimetama Rohuküla–Sviby parvlaevaliinil. Sellest olenemata, kumb konkursil osalev firma hanke võidab, on selge, et Väinamere Liinid enam Vormsi liinil jätkata ei saa.
„Järgmise nädala lõpp on viimane aeg otsuse tegemiseks,” ütles maavalitsuse arengu- ja planeeringuosakonna juhataja Merle Mäesalu.
Viieks aastaks soovib Vormsi parvlaeva opereerimislepingut saada kaks firmat. „Meil on laual kaks pakkumust, üks Kihnu Veeteedelt, teine Tuule Liinidelt,” nentis Mäesalu.
Aastatepikkune vaidlus
Lääne maavalitsus käivitas Vormsi parvlaeva operaatorihanke juba ülemöödunud aasta suvel, kuid kohtuvaidluste tulemusena tühistati hange. Seejärel otsis maavalitsus operaatorit üheks aastaks, maksimaalselt kuni 31. maini 2016 ja sõlmis otselepingu Väinamere Liinidega.
Selle lepingu vaidlustas Kihnu Veeteed. Tallinna ringkonnakohus tühistaski tänavu 17. veebruaril Lääne maavanema korralduse, millega maavanem sõlmis mullu mais Väinamere Liinidega Sviby–Rohuküla–Sviby laevaliinil toimetamise otselepingu.
Kuigi kohus tunnistas maavanema korralduse õigustühiseks, et tähenda see, et tühine on ka Väinamere Liinidega sõlmitud otseleping. Et lepingu lõpuni on jäänud vähe aega, oleks uue konkursi korraldamine olnud ebamõistlik ja Vormsi võinuks selles segaduses jääda mõneks ajaks hoopis laevaühenduseta. Pealegi oli uus, n-ö päris operaatorihange selleks ajaks juba välja kuulutatud.
Kihnu Veeteede nõukogu esimees Kaspar Kokk ütles veebruaris Lääne Elule, et lepingu tühistamist nad enam ei taotle.
Uue operaatorihanke kuulutas Lääne maavalitsus välja mullu 16. septembril. Reisiparvlaevale Ormsö operaatori leidmiseks Vormsi laevaliinile esitasid tähtajaks ehk 27. jaanuariks pakkumuse Tuule Liinid OÜ ja AS Kihnu Veeteed.
Maavalitsus ei jõudnud pakkujaid veel kvalifitseerunukski tunnistada, kui Kihnu Veeteed esitas maavalitsusele teabenõude. Küsimus on, et Vjatšeslav Leedole kuuluv OÜ Tuule Liinid on asutatud vaid kümmekond päeva enne pakkumuste esitamise tähtaega. Kihnu Veeteed tahtis teada, kas nii verivärske ettevõttega tohib minna veohankele.
Uus vedaja selgub kuu lõpuks
„Oleme mõlemale [Tuule Laevad ja Kihnu Veeteed] esitanud täpsustavaid küsimusi ja saanud neile ka vastused,” ütles Merle Mäesalu ja lisas, et seda hankemenetlust ei ole kumbki pakkuja seni veel vaidlustanud.
Mäesalu sõnul saab nüüd otsustada, kas pakkujad kvalifitseeruvad. „Seejärel saame välja selgitada võitja,” lausus Mäesalu. Otsus on hiljemalt 30. aprilliks tehtud, on Merle Mäesalu kindel, aga ta peab tõenäoliseks, et hankel kaotajaks jäänud pakkuja vaidlustab maavalitsuse otsuse.
„Kindel on aga ka see, et 1. juunist hakkab Vormsi liinil opereerima uus firma,” lausus Merle Mäesalu.
Kaotaja kohe kohtuteele ei astu
Kihnu Veeteede nõukogu esimees Kaspar Kokk ütles, et loomulikult loodavad nad hanke võita. „Kui võidame, siis hakkame 1. juunist [Sviby–Rohuküla liinil] vedama,” lausus Kokk.
Seda, kuidas Kihnu Veeteed käitub juhul, kui hanget ei võida, on Koka sõnul vara prognoosida. „Kõik sõltub otsusest,” ütles Kokk. „Lihtsalt kaebamise pärast me seda otsust kindlasti kohtusse ei kaebaks.”
Koka sõnul pole mõtet raha niisama tuulde, st advokaatidele loopida. „Aga eelmised vaidlused on näidanud, et kui me vaidlustame, siis on meil ka võimalus võita,” arutles Kaspar Kokk. „Vaidlustasime praeguse veolepingu ning kohus ongi Lääne maavanema selle korralduse õigustühiseks kuulutanud.”
Tuule Liinide juhatuse liige Tõnis Rihvk ütles esmaspäeval Lääne Elule, et praegu ei oska ta ennustada, kuidas Tuule Liinid konkursi kaotamise korral käitub. „Aga võiduks oleme valmis,” lausus Rihvk. „Kliendid ootavad, tahavad juba suvekuudeks reise broneerida.”
Praegu opereerib Vormsi liinil Saaremaa Laevakompanii tütarfirma Väinamere Liinid, mille juhatuse liige on samuti Rihvk. Ka Vormsi liini piletimüük toimub Saaremaa ja Hiiumaa ning suursaarte vahelise parvlaevaliini ühisel Tuulelaevade veebilehel.
Praeguse vedaja, AS Väinemere Liinidega on sõlmitud ajutine leping, mis kehtib 31. maini 2016.
Lääne maavalitsus kuulutas riigihanke Vormsi liinile viieks aastaks vedaja leidmiseks 1. detsembrist 2015 välja tunamullu septembri keskel. Nii Kihnu Veeteed kui ka Saaremaa Laevakompanii vaidlustasid riigihanke.
Lääne maavalitsus tühistas hanke mullu 30. aprillil, sest pikka aega kestnud vaidluste tõttu polnud võimalik 1. mail, nagu esialgu plaanitud, uut vedajat uue laevaga liinile saata. Samuti ei olnud laev 1. maiks valmis. Tühistatud hanke esialgne võitja oli Väinamere Liinid, kes leidis nüüd, et on hankevaidluses kulutanud üksjagu aega ja raha ning et Lääne maavalitsusel polnud alust hanget tühistada.
Maavanem sõlmis ajutise avaliku teenindamise otselepingu Sviby–Rohuküla parvlaevaliinil alates 1. juunist 2015 Väinamere Liinid OÜga.
[…] Vt ka: "Vormsi liini hakkab 1. juunist toimetama uus firma" […]
Hurraaa, KIhnu Veeteed olid tublid!
Kas tõesti Kihnu Veeteed nad ju varem rohkem seisid,kui sõitsid.