Varsti ei pea Vormsi saarele tulijad ja saarelt minejad enam laeva oodates kai peal tuult ja vihma trotsima. Kui plaanid kulgevad tõrgeteta, saab kahe aasta pärast sadamasse sõita ka oma laevukesega. Foto: Arvo Tarmula
Juuni lõpuks panevad Saarte Liinid koos Euroopa Liidu ja EASiga Vormsi saarel Sviby sadamas betooni 1,25 miljonit eurot.
Parvlaevaga Sviby sadamasse saabujatele avanev pilt annab tunnistust, et sel vaiksel väikesaarel käib vilgas tegevus. Kail on näha rasketehnikat, mis on mõeldud tee-ehituseks, ja kerkinud on Rootsi punane kivikatusega majake, sadamahoone, mis on peaaegu valmis.
„Saame lõpuks ometi sadamahoone koos selle juurde kuuluvaga,” rõõmustas Vormsi vallavanem Tanel Viks. Juunis saavad valmis peale sadamahoonele ka slipp, parkimisplats ja kergliiklustee ning kogu kai saab uue katendi. Ehitaja on Sviby sadama haldaja riigiaktsiaselts Saarte Liinid. „Ütleme nii, et meie oleme olnud mõõduka survestaja rollis,” märkis rahulolev vallavanem.
EL ja EAS toetavad
„Vormsile on eriti oluline slipp, mida mööda saab paate vette lasta ja veest välja võtta. Seda pole saarel seni ju olnud,” lisas vallavanem.
Sadamahoone tuleb mereküttega, mida kasutatakse näiteks meremuuseumi Lennusadama angaaride kütmisel. Mereküte on insener-tehniliselt keerukas küttelahendus, kus ammutatakse soojust maasoojuspumpade abil mereveest. Aga igaks juhuks on ka ahi, kui mereküte mingil põhjusel tõrkuma peaks.
Maja esimesele korrusele tulevad ooteruum reisijatele ja tualettruumid, teisele korrusele sadama kapteni tööruumid ja olmeruumid sadama külalistele, kes loodetavasti hakkavad kunagi saarele saabuma oma alustega. „Osa sadamahoonest on planeeritud mõttega, et peale parvlaevasadama ehitatakse ka väikesadam,” selgitas Viks.
RASi Saarte Liinid juhatuse liikme Jaanus Tamkivi sõnul läheb parvlaevasadamaga seotud projekt maksma natuke üle miljoni euro. Osa raha tuleb Euroopa Liidu ühtekuuluvusfondist ja 15 protsenti on Saarte Liinide oma raha. Väikesadama ehitust aga koos vallavanemaga alles kavandatakse. Väikesadamate haldamine kuulub hoopis siseministeeriumi haldusalasse, seepärast on projekt osadeks tehtud ja eri korvidesse jaotatud. „Mängureeglid on sellised, et Ühtekuuluvusfondi rahast väikesadamad osa ei saa – see raha on mõeldud ainult praamiliikluse korraldamiseks. Väikesadama tarbeks tuleb raha leida teistest vahenditest,” selgitas Tamkivi.
Tegelikult on projekti veelgi jupitatud – slipp ehitatakse valmis hoopis EASi toetusega. Kuigi slipp on sadama küljes ja valmib samal ajal, on ka see eraldi objekt. EAS rahastab slipiehitust poole summa ulatuses ja teise poole panevad Saarte Liinid.
Pool miljonit veel
Viksi sõnul räägivad viimastel aastatel kõik märgid sellest, et eestimaalastest hakkab jälle mererahvas saama, ja Vormsi saare huvi on, et mereturistid ka neile tuleksid. „Varem oli nii, et inimesed ei ostnud paate, sest polnud sadamaid, ja sadamaid ei ehitatud sellepärast, et polnud paate. Nüüd on see surnud ring hakanud hargnema,” ütles Viks.
Juba aastaid tahavad jahtide-kaatrite omanikud oma laevukestega Vormsi tulla, aga see on keeruline, sest paatidele pole sadamas korralikku kohta.
Parvlaevasadama arendamise tuules jõudis aga asi selleni, et vähemalt plaan on kuju võtnud. „Me võiksime ju öelda, et väikesadam pole meie asi, aga me oleme ikka enda hallatavaid sadamaid arendanud nii, et on avaliku liiniveo teenindamise võimalus ja väikelaevasadam ka. See on meie strateegia olnud, kuigi keegi meid selleks otseselt ei kohusta. Aga sadam peaks olema tervik. Vormsi veel eriti – nii huvitav saar!” rääkis Tamkivi.
Saarte Liinidel on praegu kokku 18 sadamat kuues maakonnas.
Et Svibysse väikesadam teha, on kõigepealt vaja ehitada lainemurdja või siis alternatiivina pikendada teist kaid. Rehkenduste järgi võiks tulevases sadamas olla kohti umbes 30–40 alusele. Maksma läheks see kõik Tamkivi sõnul 500 000–600 000 euro kanti. „Ega see sadamaehitus odav lõbu ole. Aga loodame, et see on juba lähitulevikuprojekt,” ütles ta.
Nimelt on taas avanemas väikesadamate võrgustiku meede. „Tahame sinna taotluse esitada,” ütles Tamkivi. Summa, mida jagama hakatakse, on kokku viis miljonit eurot.
Kui õnneks läheb, oleks Tamkivi sõnul reaalne jõuda ehitustegevuseni aasta pärast. „2019. aasta suveks oleks siis Vormsis väikelaevasadam,” sõnas ta.
Sviby sadama rekonstrueerimine
Sviby sadama rekonstrueerimistööd on rahastatud Euroopa Liidu Ühtekuuluvusfondi summadest.
Maksumus koos ettevõtte omavahenditega (15%) on kokku u 1,1 miljonit eurot.
Sadamas ehitatakse maapealses osas uued katendid – teed, parklad, trassid, veesüsteem, puhastusseade ja sadama teenindamiseks vajalik sadamahoone.
Eraldi objektina ehitatakse sadamasse uus paadislipp, mille maksumuseks on kavandatud u 150 000 eurot.
Rahastajad on EAS ja ettevõte, EASi toetus on ligikaudu 60 000 eurot.
Tööd algasid läinud aasta keskel ja saavad valmis tänavu juuni lõpuks.
Töövõtja on sadamas Merko Infra.
Allikas: Saarte Liinid