0

Armutul võitlusel Vormsi laevaliini pärast pole veel lõppu näha

Lehte Ilves

Lehte Ilves

lehte@le.ee

örmso

Selle nimel, kes saab viieks aastaks õiguse sõita Ormsöga Rohuküla ja Sviby vahet, käib armutu kohtuvaidlus. ARVO TARMULA

Tallinna ringkonnakohus tühistas kolmapäeval Lääne maavanema korralduse, millega maavanem sõlmis mullu mais Väinamere Liinidega Sviby-Rohuküla-Sviby laevaliinil opereerimise otselepingu.

Otselepingu alusel võttis 1. juunist 2015 Vormsi liini üle Väinamere Liinid, sest tema ühe reisi maksumus oli odavam kui samal konkursil osalenud Kihnu Veeteedel. Otseleping tuli mängu seepärast, et maavalitsuse korraldatud operaatorihange oli takerdunud kohtuvaidlustesse, uus laev aga oli valmis ja tuli kiiresti leida ajutine vedaja. Otseleping kehtib maksimaalselt 31. maini 2016.

Lääne maavalitsus kaotas Kihnu Veeteedele

Otselepingu hankel kaotajaks jäänud Kihnu Veeteed leidis, et Väinamere Liinid on teinud alapakkumuse ja pöördus kuu aega pärast otselepingu sõlmimist kohtusse, et kohus tühistaks nii maavanema korralduse kui ka otselepingu. Kihnu Veeteede meelest polnud maavalitsus Väinamere Liinide hinnapakkumust piisavalt kontrollinud.

Mullu detsembris sai Kihnu Veeteed õiguse esimeses kohtuastmes ja selle nädala kolmapäeval leidis ka Tallinna ringkonnakohus, et maavanema korraldus on õigustühine. Kohus leidis, et hanke korralduskomisjon pidanuks paremini kontrollima, kas Väinamere Liinide kuluarvestused on õiged, kas tegemist pole mitte alapakkumuse ja ristsubsideerimisega.

Kuigi kohus tunnistas maavanema korralduse õigustühiseks, et tähenda see, et tühine on ka Väinamere Liinidega sõlmitud otseleping. Et lepingu lõpuni on jäänud vähe aega, oleks uue konkursi korraldamine ebamõistlik ja Vormsi võib selles segaduses jääda mõneks ajaks hoopis laevaühenduseta. Pealegi käib praegu ka n-ö päris operaatorihange.

„Olen otsusega rahul,” ütles Kihnu Veeteede nõukogu esimees Kaspar Kokk ja lisas, et lepingu tühistamist nad enam ei taotle.

Pretsedenditu olukord

Lääne maavalitsuse arengu- ja planeeringuosakonna juhataja Merle Mäesalu pidas väga tõenäoliseks, et maavalitsuse kaebab ringkonnakohtu otsuse edasi riigikohtusse. Selleks on aega 18. märtsini. Seni on tegemist jõustumata otsusega.

„Pretsedenditu olukord,” kommenteeris Mäesalu praegust olukorda. Otselepingu sõlmimise korraldus on tühine, aga leping kehtib.

Detailsemat infot selle kohtuasja kohta ei ole võimalik saada. Kohus ei avalda tervikotsust, sest see sisaldab ärisaladusi, selgitas ringkonnakohtu pressiesindaja Anneli Vilu.

Ühe reisi maksumuse hindamine sai maavalitsusele saatuslikuks ka mullu Vormsi esimese operaatorihanke puhul. Siis oli Väinamere Liinide pakkumus peaaegu kaks korda odavam kui Kihnu Veeteede oma ja maavalitsus kuulutas parimaks pakkujaks Väinamere Liinid. Kaotajaks jäänud Kihnu Veeteed kahtlustas alapakkumust ja protestis maavalitsuse otsuse. Asi lõppes sellega, et maavalitsus tühistas hanke ja algatas mullu sügisel uue.

Ka uus hange seisab vaidluse taga

Uus hange käib, aga seegi on takerdunud juba vaidlusse. 27. jaanuariks esitasid oma hinnapakkumuse Tuule Liinid ja Kihnu Veeteed. Maavalitsus ei jõudnud pakkujaid veel kvalifitseerunukski tunnistada, kui Kihnu Veeteed esitas maavalitsusele teabenõude. Küsimus on, et Vjatšeslav Leedole kuuluv OÜ Tuule Liinid on asutatud vaid kümmekond päeva enne pakkumuste esitamise tähtaega. Kihnu Veeteed tahab teada, kas nii verevärske ettevõttega tohib minna veohankele.

„Miks ei osaleta hankel kogenud äriühinguga, vaid luuakse uus äriühing?” küsis Kihnu Veeteede juhatuse esimees Andres Laasma Lääne Elule antud usutluses.

Kaspar Kokk lisas, et selline trend teeb ettevaatlikuks. Riik annab erakätesse kalli laeva, millega hanke võitja hakkab vedama reisijaid, kaupa ja sõidukeid. See eeldab, et tegemist on pädeva ettevõttega, kes suudab heaperemehelikult opereerida riigi varaga ja tagab reisijaile turvalisuse. Äsja loodud firma puhul ei pruugi neis asjus kindlust olla.

Tuule Liinide suhtekorraldusfirma Optimistic Public teatas reedel Lääne Elule, et hankel osalemine uue äriühinguga ei ole tavatu. Samamoodi talitas ka Tallinna Sadam, kui asutas vahetult enne suursaarte parvlaevahanget tütarettevõtte TS Laevad OÜ, et osaleda sellel hankel.

Merle Mäesalu oli optimistlik ja lootis, et saab lepingu uue vedajaga sõlmida enne otselepingu lõppemist 31. mail. Võitja saab Vormsi liinil opereerimise õiguse viieks aastaks,

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid, vajutades lipukese ikooni.

Kommenteeri

avatar
Saarlane
Saarlane

Leedo on ju suisa kukupai teise pakkuja kõrval. Imemees Kilk läbi kolme firma, kelle äriseiklustest ja pankrotidest suisa raamat kirjutatud. Kas ajakirjanik on olnud laisk või … Kodanik Kokk`a imelistest skeemidest saab ka samast raamatust ülevaate. JOKK.

MEGAIRW
MEGAIRW

No eks laevnik võttis eesti õhust õppust – laenud , maksud ja kogu kompott vanasse firmasse ( firmal ju laevu pole , pealegi lõpeb ju ka sõru triigi leping samaaegselt ) , siis saab ju töölistele palgaga üle jala lasta ( küsige pankrotipesast – see et väin kogu aeg kahjumis , pole ju enam ammu saladus ) , riigile maksud maksmata jätta ( riigil pole arestida ka midagi – laevadki ei kuulu ju väinale ) ja ka teenusepakkujatel tuleks valvas olla

Laevnik
Laevnik

Kui riik laseb ennast niimoodi loputada, et Väinamere Liinid paneb pärast 1. okt pillid kotti ja jätab maksud, sadamatasud ja muud kohustused rahvale tasuda, siis teistsugust kohtlemist riik ei väärigi. Huvitav oleks sellisel juhul kuulda vastava ministri selgitust sellisele “ettevõtlusvabadusele”. Kahju on sellest, et seda kõike tehakse rahva rahaga.

IRW
IRW

Eks tuule laevad loodi selleks et eelmine firma pärast 1 okt kenasti pankrotti lasta ( jättes riigile maksud maksmata ) – elementaarne , Watson !

ei noor ei vana,liha ega kala
ei noor ei vana,liha ega kala

Mis kullapada sinna maetud küll on, et see pidev saagimine otsa ei saa? Kihnukad tunduvad väga meeleheitele aetuna, saaks vaid millestki kinni hakata, et uue kohtusaagaga jätkata.

wpDiscuz