Veebiostlemine kampaania ajal: kõik ei ole kuld, mis hiilgab

Kätlin Kukk, SEB turbekeskuse turbejuht
Kätlin Kukk, SEB turbekeskuse turbejuht

Novembriga algab taas pühade-eelse ostlemine ja järjest enam jäävad silma kaupmeeste erinevad sooduskampaaniad – tuntumateks neist e-esmaspäevad ja must reede.

Kuid aktiivset sisseostude tegemise aega kasutavad kurjalt ära petturid, kes tõmbavad magusate veebipakkumiste õnge ostude pealt säästa üritavaid inimesi, jättes ostja lõpuks ilma nii rahast kui ka kaubast. Oma osa mängivad seejuures aasta-aastalt üha enam esile tõusvad eraisikute vahelised müügikeskkonnad, populaarseimaks neist on Facebook Marketplace. Kuivõrd hinnad on sellistel platvormidel taskukohasemad ja tootevalik tihtipeale unikaalsem, sagenevad taolistes keskkondades ka pettused.

Jõulu- ja kampaania ajal oste tehes tasuks meeles hoida:

  • Toote hindu tuleks erinevates keskkondades võrrelda, nii saab aru, kas tegu on originaaltootega või on selle taga pettus. Seejuures tasuks meeles pidada tuntud ütlust, et kõik pole kuld, mis hiilgab – liiga madal hind on tihti pettuse märk.
  • Uurida guugeldades e-poe ja müüja tausta. Piirduda ei tasuks ainult üksikute otsingusõnadega, vaid leida võimalikult palju fakte. Võimalusel oleks hea vaadata, millal on e-pood loodud ja lugeda läbi selle kohta leitavad kommentaarid ja tagasiside.
  • Kontrollida veebipoes osteldes aadressiriba. Veebiaadress peaks algama lühendiga https://, mis näitab, et kaupleja hoolitseb ostja andmete turvalisuse eest. Üle tuleks vaadata ka kodulehekülje veebiaadressi täispikk versioon. Kuna petturid püüavad tuntud veebipoodide aadresse matkida, võiks kahtlust äratada see, kui aadressi kirjapilt on vigane või ebatavaline, näiteks sisaldab numbreid või sümboleid.
  • Jälgida, et veebipoe koduleht oleks korrektne. Usaldusväärse e-poe kodulehel on kirjas korrektsed kontaktandmed (ettevõtte nimi, registrikood, e-posti aadress, kontakttelefon) ning menüüpunktid ja erinevad leheküljed funktsioneerivad korrektselt. Samuti on lehel kirjeldatud teekonda, kuidas toimida kauba tagastamisel.
  • Hinnata e-poe makselahendust ehk tuvastada, kuidas saad kauba eest maksta. Turvaline veebipood kasutab kliendi topelt tuvastamise lahendust.

Kuidas veel pettuse ohvriks langemist vältida?

  • Kui saate e-kirja või SMS-i kullerfirmalt, et kaup on kohal, veenduge, et tegemist on pakiga, mida ootate ja teavitus tuleb õigelt kullerfirmalt. Kahtlusel, ärge klõpsake SMS-is või e-kirjas oleval lingil, ega sisestage oma kaardiandmeid ega salasõnu.
  • Hoidke internetipanga ja pangakaartide kasutuslimiidid turvalisuse huvides võimalikult madalad, et pettuse ohvriks langemise korral ei oleks kelmil võimalik kontot tühjaks teha.
  • Veebis oma andmeid sisestades veenduge, et tegu on turvalise keskkonnaga.
  • Ärge kasutage mitmel veeblehel sama parooli. Kui pettur saab ühe parooli teada, on tal lihtne katsetada seda ka teistes veebikeskkondades.
  • Kontrollige regulaarselt, näiteks kord nädalas oma konto väljavõtet.

Hoiatage petta saamise riskidest ka oma lapsi ja eakaid lähedasi. Kui kahtlustate pettuse ohvriks langemist, siis võtke kiirelt ühendust oma kodupangaga.

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments