Lauri Läänemets: automaksu eesmärk peab olema liikuvusreform, mitte autojuhtide karistamine või riigikassa täitmine

Lääne Elu

info@le.ee

Sotsiaaldemokraatliku Erakonna esimees Lauri Läänemets. Foto: Malle-Liisa Raigla
Sotsiaaldemokraatliku Erakonna esimees Lauri Läänemets. Foto: Malle-Liisa Raigla

Plaanitaval mootorsõidukimaksul peab olema ka regionaalne mõõde ning see peab olema osa liikuvusreformist ehk ühistranspordi parendamisest. Hetkel väljapakutud ühetaolise automaksu puhul on vaja tegeleda selle edasiarendamisega, et kavatsuse eelnõuks saamisel arvestaks maks ka regionaalse mõõtme ja muude erisustega. Automaks peab olema toetav komponent suures liikuvusreformis, kus uuel tasemel ühistransport vähendab puhtama elukeskkonna huvides linnas sõitvate autode arvu ja suurendab maapiirkonnas võimalusi liikumiseks. Ilma liikuvusreformita oleks automaksu ainukeseks selgeks mõjuks vaid riigikassa täitmine maksuküüru kaotamise tasandamiseks. Liikuvusreformi põhimõtted saavad paika uue aasta alguseks. Aga teame juba praegu, et järgmise nelja aasta jooksul peab riik suunama ühistranspordi arendamisse vähemalt kaks korda sama suure summa, kui automaks riigikassasse tooma hakkab. Seega, meie eesmärk ei tohi olla karistada autosõitjaid, kes on selleks iga päev sunnitud, vaid peame korraldama ühistranspordi põhimõtteliselt ümber selliselt, et Eesti inimestel oleks valik igapäevaselt liikuda keskkonnasõbralikumalt, taskukohaselt ja aega säästvalt.

Hindan rahandusministri pakutud lahendust maksustada vanemate autode omanikke vähem, aga maapiirkondades omatakse autot, kuna enamasti seal ilma selleta kuidagi ei saa. Seega on vaja nüüd automaksu plaani tõsiselt edasi arendada, sest maks ei tohi karistada inimesi, kes madalate sissetulekute juures sõiduki säästlikuma ja uuema auto vastu vahetada tahavad. Samas registreeriti näiteks mullu Eestis kõigi aegade suurim arv luksusautosid, mille omanikke ilmselt isegi paari tuhande euro suurune registreerimismaks ei mõjuta keskkonnasäästlikumat sõidukit valima või autost üldse loobuma. Seega tuleks juba ainuüksi maksukogumise eesmärgil seda sihipärasemalt teha ja küsida suuremat panust neilt, kel selleks ilmselgelt ka võimalusi rohkem.

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
20 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
uus euro Lollidemaa
9 kuud tagasi

liikuvusreform… kliimaneutraalsus….sooneutraalne….teadmispõhine…ideekorje….
tööamps…liiderlik….laikima….rööprähklema….vaenukõne…rõõmukõne….vihakõne…

pensionär
9 kuud tagasi

pensionäridele pandi pensioni juurde et inflatsiooni katta ja teise käega võetakse see kohe ära

juurde
9 kuud tagasi
Reply to  pensionär

pole keegi pannud, pidevalt võetakse ära, võrreldes 1913 aastaga oleme teoorjad

kes
9 kuud tagasi

lasi need haiged võimu juurde

enn
9 kuud tagasi

sm lauri arust peaks autota maainimene lihtsalt trammile istuma ning oma käigud keskkonda säästes ära tegema. näiteks tahad linnamäelt kullamaale? sõida trolliga! tahad paliverest nõvale? selleks on metroo! igatahes paistab, et sellistes arusaamades elavad meie “tublid” “poliitikud”!

Ülgas.
9 kuud tagasi
Reply to  enn

No kunagi oli ju Rohuküla tee ääres tramm !

Imelik
9 kuud tagasi

“Haug, vähk ja luik”? Sotsid räägivad sisuliselt varamaksust, ref jahub “rohepoliitikast”, mille varjus tegelikult vaesed “klativad” “maksuküüru”, varamaksust ei taha nad kuuldagi. 200-lised ei tea kumma poole tõmmata.
Ehk nagu kirjutas Piirikivi Krõlovi valmi ainetel….
“Kuid see üks on selge ju:
Vedamine võimatu!”

Mis nüüd siis?
9 kuud tagasi

“liikuvusreformis, kus uuel tasemel ühistransport vähendab puhtama elukeskkonna huvides linnas sõitvate autode arvu ja suurendab maapiirkonnas võimalusi liikumiseks.”

Ja samal aja muudetakse maakondlikud bussiliinid taas tasuliseks???
Autoomanikud on mures 10-15 euro lisakulu pärast. Kui palju kaks korda päevas bussiga tööl käija peab rohkem maksma hakkama?

Ülgas
9 kuud tagasi

No üldiselt võiks oma kulud ise kanda küll jah, olgu see siis buss või auto.

Tige kala
9 kuud tagasi

Teen ettepaneku sotsid maksustada , nii mil per nos

2. kodanik
9 kuud tagasi

Kõigepealt mõtleme välja maksu ja siis hakkame otsima põhjust, milleks seda vaja on? Kas keegi valimistel natuke mõtles ka midagi, kui seda tsirkust sinna valis?

Nüüd siis.
9 kuud tagasi

Tõprakari! Maapiirkonnas 1 auto leibkonna kohta makduvabaks! Maksustage teisi ja kolmandaid.

Napak
9 kuud tagasi
Reply to  Nüüd siis.

Miks maapiirkonnas?? Mis diskrimineerimine see on!!!

auto
9 kuud tagasi
Reply to  Napak

kui maal pole teisi alternatiive millega liikuda, siis on ju loogiline kaks autot. Linnas on teine asi, saab ka ühega hakkama.

Mart
9 kuud tagasi

Üks räägib, et täidetakse eelarve auke. Teine, et see on rohepööre. Ja siis ilmub Läänemets, kes, nagu alati ajab täiesti suvalist m*ga. Ma saan aru, et koalitsioon peab kõiki eestlasi idiootideks aga istuks siis vähemalt maha, lepiks omavahel kokku ja ajaks sama juttu…

Jüri
9 kuud tagasi
Reply to  Mart

Mitte koalitsioon, vaid poliitikud!

seakari
9 kuud tagasi
Reply to  Jüri

tundub olevat