LOETUIMAD LOOD 2022: linn kasutas Posti tänava ülekäiguradadel keelatud kive

Janika Allmets kukkus Haapsalu Posti tänava ülekäigurajal ninaluu puruks. Foto: Malle-Liisa Raigla

Lääne Elu avaldab uuesti 2022. aastal enim loetud lood. Üheks nendest on 7. juulil ilmunud lood „Linn kasutas Posti tänava ülekäiguradadel keelatud kive” ja „Projekteerija: me teadsime, et ei tohi”.

Janika Allmets kukkus Haapsalu Posti tänava ülekäigurajal ninaluu puruks. Foto: Malle-Liisa Raigla

Laupäeval avatava Posti tänava ülekäigurajad on laotud ebatasaste kividega, mis on neli aastat vöötradadel keelatud olnud.

„Sellest ei tea mina küll midagi. Kui selline määrus on, siis tuleb vaadata, mis saab,” ütles Haapsalu linnapea Urmas Sukles.

Posti tänava ülekäigurajad on vastuolus ettevõtlus- ja infotehnoloogiaministri 2018. aasta suvel välja antud ja seni kehtiva määrusega, mis sätestab puuetega inimeste erivajadustest tulenevaid nõudeid ehitistele. Määruse järgi ei tohi ülekäiguradadel kasutada muna-, täringu- ega muid ebatasast ning laia ja sügava vuugivahega kive. Erandiks on vaid muinsuskaitsealal olevad ülekäigud. Vaba tänava ristmikust algav Posti tänav aga Haapsalu vanalinna muinsuskaitsealasse ei kuulu.

Haapsalu aselinnapea Innar Mäesalu sõnul on kogu Posti tänav ehitatud maastikuarhitektuurse nägemuse järgi. „Saan aru, et nende krobeliste kivide mõte on lisaks kujundusele ka turvalisus ehk ratturite hoo vähendamine ja autodele märguande andmine, et nad on jõudmas ristuvale alale,” ütles Mäesalu.

Pole teed näinud

„Ratastooliga inimene pääseb ilusasti üle tee, on testitud ja heaks kiidetud,” ütles Mäesalu.

Läänemaa puuetega inimeste koja juht Jaak Pihlakas ütles eile, et pole veel Posti tänaval käinud, sest tee oli liiklusele suletud. Küll on ta kuulnud, et ratastooliga saab liigelda vaid asfalteeritud osal. „Kivid pidid krobelised olema,” ütles Pihlakas.

Pihlaka sõnul on tee piltide järgi küll ilus, kuid tundub, et sellel on ratastooliga või haigete jalgadega raske liikuda. Eile õhtul käis Pihlakas teega tutvumas.

Ka Läänemaa invaühingu juht Madis Ott ütles, et ei ole teed veel ise näinud ega oska selle kohta midagi öelda. „Lugesin, et on kehva,” ütles Ott. Kõige kehvem olla olukord ülekäigukohtadel.

Haapsalu aselinnapea Innar Mäesalu krobelistes ülekäikudes probleemi ei näe.

Esimesed ohvrid

Krobelised kivid ei ole mureks ainult puuetega inimestele. Kuu aja eest, 6. juunil kukkus kaubamaja poolt tulnud ja Surnuaia tänavale suundunud Janika Allmets Posti tänava ülekäigurajal. Naine kukkus nii õnnetult, et tema nina tuli õmmelda, hambast oli tükk väljas ja huul katki. Hiljem selgus, et naine kukkus puruks ka ninaluu. „Päris kõvasti sain viga,” ütles Allmets.

Allmets meenutas, et oli lastega parajasti bussijaama minemas, kui ootamatult kukkus. Ta kutsus kiirabi, kuid kuna abi saabumisele kulunuks pool tundi, viisid kaubamaja parklat ehitanud töömehed naise erakorralise meditsiini osakonda.

Naine pöördus politsei poole, kuid nemad ütlesid, et kukkumistega ei tegele, ja soovitasid naisel sündmuskohast pilte teha. Allmets helistas ka Mäesalule, kes öelnud, et kiirustab koosolekule ega saa rääkida. Rohkem Allmets linnavalitsusega suhelnud ei ole. Naine loodab, et linnavalitsus maksab talle kinni järelravi, sest haiguslehel oldud kuu ajaga naine terveks pole saanud – kuulmine on halvenenud ja nina pole õige kujuga kokku kasvanud. „Ma ei kukkunud ju omal süül,” ütles Allmets. Allmetsa sõnul haigekassa edasist ravi täies ulatuses ei kompenseeri.

„Õnnetusjuhtumid on täitsa eraldi teema ja pole kuidagi seotud konkreetse objektiga,” ütles Mäesalu Lääne Elule.

„Mina enam sellel teel käia ei julge. Käin ainult seal, kus on sile kivi, ja väga ettevaatlikult,” ütles viga saanud Allmets.

Teistes Eesti linnades vahetatakse sarnase lahendusega ülekäigukohti välja. Näiteks kaks aastat tagasi valminud Kärdla keskväljakul lasi Hiiumaa vald tänavu kevadel nn täringukiviga ülekäigurajad ümber ehitada ja asendada täringukivid sileda Cartano tänavakiviga, et tee ületamine oleks ratastooliga liiklejate jaoks turvalisem.

Posti tänav. Foto: Urmas Lauri

Projekteerija: me teadsime, et ei tohi

Haapsalu linnavalitsusele tuli eile üllatusena, et krobelised kivid ei tohi olla ülekäigurajal, Posti tänavat projekteerinud Teedeprojekt oli määrusest teadlik.

„Teame seda määrust,“ kinnitas Teedeprojekt OÜ teedeinsener Renek Loorens. „Oleme arvestanud, et tegemist on miljööväärtusliku piirkonnaga ning kasutanud sarnast lahendust Karja tänavaga.“

2018. aastal välja antud ja seni kehtiv ettevõtlus- ja infotehnoloogiaministri määruse järgi ei tohi ülekäiguradadel kasutada muna-, täringu- ega muid ebatasaseid ning laia ja sügava vuugivahega kive. Erandina võivad ebaühtlased kivid olla muinsuskaitse alal. Haapsalu peatänaval on muinsuskaitseala vanalinnast Vee tänava ristmikuni. Sellele järgneb miljööväärtuslik ala, mis lõppeb Posti tänaval kunagise Pipi pansionaadi juures.

Loorensi sõnul on Posti tänav projekteeritud Karja tänavaga analoogse kattega, mis peaks olema sama väljanägemisega ja sama tasasusega. „Kui need ülekäigud pole sama tasaseks saadud Karja tänava omadega, siis tuleb neid lihvimise teel tasandada,“ ütles Loorens.

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments