Valitsus kiitis heaks raudtee arendamise plaanid

Kaire Reiljan

kaire@le.ee

Rongiootaja Turbas. Foto: Urmas Lauri

Täna kinnitas valitsus raudtee arendamise kava 2028. aastani, mis näeb ette ligi 900 miljoni euro eest investeeringuid, et elektrifitseerida olemasolev raudtee ning tõsta Tartu, Narva, Viljandi ja Haapsalu suunal kiiruseid kuni 160 km/h-ni.

Olemasoleva raudtee uuendamise kõrval on raudtee arendamise plaanis arvestatud uute raudteede – Rail Balticu ja Haapsalu raudtee – ehitustega.

„Tegevuskavast eraldiseisvalt arendame Rail Balticut, et saada kiire ühendus Pärnusse, Riiga ja sealt edasi Euroopasse. Haapsalu raudtee Rohukülani on võimalik valmis ehitada 2026. aastaks kui eelarve arutelude käigus leida juurde 80 miljonit eurot,“ selgitas majandus- ja taristuminister Taavi Aas.

Varem oli Haapsalu raudtee valmimisajaks plaanitud 2028. aasta.

Haapsalu raudtee puhul plaanib Eesti Raudtee sel aastal välja kuulutada neli hanget: Turba-Risti raudtee ehitushange, Saunja ehk Haapsalu linnapiirist Haapsalu raudteejaamani ja Haapsalu-Rohuküla raudtee projekteerimise ning Ellamaa vidukti ja Sealõpe tunneli ehitusjärelvave hange.

Raudtee arenduste plaani järgi viiakse Eesti Raudteele kuuluvad raudteed täielikult elektri alla 2028. aastaks. Ühtlasi ehitatakse uus liiklusjuhtimissüsteem Tallinn-Tapa, Tapa-Narva, Tapa-Tartu ja Tartu-Valga lõikudele, et rongid saaksid läbida neid lõike suurematel kiirustel. Tartu ja Narva liinidel ehitatakse elektrifitseerimise käigus raudteid ka sirgemaks, et reisirongid saaksid läbida pikemaid lõike 160 km/h-iga.

Aasa sõnul toob rongiliiklus suuremad linnad reisijatele märksa lähemale, näiteks Tallinnast Tartusse saab tulevikus pooleteise tunniga.

Aasa sõnul on rongiga reisijate arv pärast uute rongide liinile tulekut kahekordistunud ja sarnast kasvu oodatakse ka edaspidi. 2024. aasta lõpuks jõuavad Eestisse kuus uut mugavamat rongi, millega teenindada rohkem reisijaid. Samuti on võimalik kasutada optsiooni, et soetada kümme lisarongi. „Moderniseerimisfondist on kümne lisarongi ostuks 90 miljonit eurot olemas, mis katab kogu lisarongide kulu. Vajame rohkem ronge, et pakkuda tihedamat sõidugraafikut elektrifitseeritud ja sirgemal raudteel,“ lisas Aas.

Rail Balticuga ehitatakse Eestis 14 peatust, mis tagavad tulevikus lisaks Tallinna, Pärnu ja Riia kiirele ühendusele ka kohaliku liikluse. Nendeks peatusteks on Ülemiste (Linda), Assaku, Luige, Saku, Kurtna, Kohila, Rapla, Järvakandi, Kaisma, Tootsi, Urge, Pärnu, Surju ja Häädemeeste.

7 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
uskmatu Toomas
3 kuud tagasi

Ja kohe hakkab kihutama 160 km/h,kas vahepeal peatusi ka on või pane õkva poole tunniga?
Sellega tahaks isegi sõita !

See et
3 kuud tagasi
Reply to  uskmatu Toomas

Mõni ükskik peatus on ekspress rongil. Taebla, Riisipere , Laagri, Pääsküla, Tallinn.

A.R
3 kuud tagasi

Kui tõepoolest hakkavad ehitama, siis lähen ka raudtee ehitajate ridadesse. Ajalooline sündmus ise käed külge panna ja kodulinnani relsid maha panna.

krõmpsluu
3 kuud tagasi
Reply to  A.R

Ära mine.Ma olin 1980-82 BAM-il ja see ütlus,et seal kus algab raudtee lõppeb mõistus või on see vastupidi aga nii ta on.

Tarmo
3 kuud tagasi

Meeldiv kuulda ja hea lugeda,et Haapsalu raudtee ehitusega minnakse taas edasi.
Olekski tore,kui Haapsalu jaama saaks rongiga juba 2026.aastal.Ja ehk mingil ajal
saab raudteeühenduse ka Rohuküla sadamaga.Aga jah,Haapsaluga oleks raudtee-
ühenduse taastamine muidugi esmatähtis.

Madis
3 kuud tagasi
Reply to  Tarmo

Huumorirubriik.. 😍

mis
3 kuud tagasi
Reply to  Tarmo

see rong seal rohukülas tegema hakkab, puitu sadamasse vedama