Ormsö on Vormsi metsa pudelikael

Kaie Ilves

kaie@le.ee

Vormsi parvlaev Ormsö foto urmas lauri

Rohuküla sadamas kõrguvad puiduvirnad ootavad pargast, mis nad minema viiks. Vormsi puidu väljavedamiseks on aga vaid üks väike parvlaev. Urmas Lauri foto

Parvlaev Ormsö saab Vormsist mandrile tuua korraga vaid ühe täislastis metsaveoauto ning on seetõttu pudelikael, mis ei luba raiemahte suurendada.

„Küpset metsa on palju ning langetatud metsaga tuleb kohe tegelda, et puit ei rikneks,” selgitas Vormsis metsaga toimetava Triovara Halduse OÜ juhatuse liige Karl Raatpalu. „Ormsö ei saa kaht täislastis metsaveoautot peale võtta, see on ehk laeva tellija valearvestus.”

Vormsi liiniga tegeleva Lääne maavalitsuse maaeluspetsialisti Mati Kallemetsa sõnul on parvlaeva Ormsö kandevõime 90 tonni, lasti saab laev võtta 70 tonni. Täislastis metsaveoauto kaalub 45 tonni, seetõttu ei saagi laev korraga kaht metsakoormat vedada.

Vormsis tegelevad metsateoga ka Laanemetsa OÜ, HM Puidukaubandus ja Läänemaa metsaühistu, samuti Vormsi metsaomanikud.

„Mingil määral saab metsa vedada, kuid jama on palju,” ütles Laanemetsa OÜ juhatuse liige Eero Jesmin.

Varasemaga võrreldes, mil liinil sõitis vana parvlaev Reet, ei ole praegune seis tema sõnul kuigivõrd parem. „Oleneb, kui palju metsa on,” kirjeldas Jesmin metsaveoautode logistikat. „Õhtul veetakse kaks autot tühjalt üle, kell 6.45 saab esimene tagasi, kell 8.35 teine.”

Probleemiks on praegu seegi, mida langetatud metsaga peale hakata. Metsast, millest ehituspuitu ei saa, keedetakse tselluloosi. Paberipuidu müümisel tuleb siinseil metsafirmadel üha kaugemale lõunapoole liikuda.

Pikalt ette planeerida

Hiiumaa metsafirma HM Puidukaubandus juhatuse liige Urmas Tammeveski ütles, et Ormsö kandevõime nende firmat praegu eriti ei puuduta. „Me ei tegutse ju praegu seal,” ütles Tammeveski ja lisas, et Vormsi metsa majandamise teeb keeruliseks eelkõige laevaühendus.

„Oleme seal tegutsedes alati logistilisi plaane nii teinud, et saaks hakkama. Oleme saanud kah,” nentis Tammeveski.

Hiiumaa liini laevad on suuremad ja graafik tihedam. „Aga sõitjaid on ka rohkem, eks sealgi ole see pudelikaelaks,” tõdes Tammeveski.

„See on metsaomanikele suurim probleem, sest ettevõtja tahab ju omadega ots otsaga välja tulla,” nentis Tammeveski.

„Konkurents on piletitele tihe,” nentis Karl Raatpalu ja pakkus lahenduseks Ormsö lisareise või ka öiseid metsareise. Lääne maavalitsusse pole Raatpalu selle ettepanekuga veel pöördunud. „Tuleks sellega tegelema hakata, maavalitsusega suhelda,” arutles Raatpalu.

„Mina pole kaebusi saanud,” lausus Lääne maavalitsuse maaeluspetsialist Mati Kallemets.

Ta lisas, et Vormsis tegutsevad puidufirmad peavad oma reise planeerima.

„Siiani on Väinamere Liinid suutnud etteregistreerimisega korralikult vedada,” kinnitas Kallemets.

Alles hiljuti uurinud ta metsaveo kohta ka Vormsi vallavalitsusest. „Sealt öeldi, et toimub normaalselt,” ütles Kallemets.

Kaubalaevad Vormsi ei pääse

Heltermaalt ja Rohukülast saab metsa toimetada sihtpunkti suurte kaubalaevadega.

Metsaga toimetajad on üritanud ka Vormsist metsa laevaga välja vedada. „Aga see on kallis, ei tasu ära,” kinnitas Raatpalu.

„Pargase [millega mets kas Rohukülla või Heltermaale veetakse] tellimine on kallis, suure laevaga Vormsi sisse ei pääse,” nentis Urmas Tammeveski. „Autovedu on ainus võimalus.”

Parvlaev Ormsö teeb praegu Svibyst Rohukülla nädalas 27 reisi, päevas kolm kuni viis reisi.

Kallemets ütles, et suvel tuleb Vormsi liinil eelistada turismiettevõtjaid, et kõik huvilised saaksid Vormsi. „Saar ju elab sellest,” lausus Kallemets.

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
to pedaalitallaja
7 aastat tagasi

Kes käseb sul seda autot edasi tagasi sõidutada – haagis ilma vedukautota laaditakse laevale ja teises otasa sikutatakse maha – mine tallinna ja vaata kuidas seda tehakse

rotipoeg
7 aastat tagasi

pEdaalitallajal on õigus . ise hingega asja juures olnuna ma tean , et see ei tasu end ära

to+pedaalitallaja
7 aastat tagasi
Reply to  rotipoeg

Mis siis vinguda et vaid 1 masin mahub peale ?Võtke see vedukauto eest ( u 8 tonni tühja jama ) ja mahub 4 haagist peale – 1=2. Või vinguge edasi

pedaalitallaja
7 aastat tagasi

Metsa veetakse täishaagisvedukitega – osa koormat on vedukil, osa haagisel.

IRW
7 aastat tagasi
Reply to  pedaalitallaja

Palju kaalub haagis koos koormaga ? Selliseid haagiseid saaks 4 tükki laevale – ühelt poolt lükkaks auto peale , teiselt poolt tõmmatakse maha – milleks seda autoromu edasi-tagasi vedada

pedaalitallaja
7 aastat tagasi
Reply to  IRW

2 haagist kaalub samapalju kui üks auto koos haagisega.

IRW
7 aastat tagasi
Reply to  pedaalitallaja

Sa pole vist vedukautot ka pildi pealt näinud – kabiin , mootor , käigukast , vedavad sillad , fiskars – need ei kaalugi siis midagi või ?

pedaalitallaja
7 aastat tagasi
Reply to  IRW

Sõidan igapäevaselt veoautoga.
Klassikaline metsaveok näeb välja umbes sarnane
http://www.metsaproff.ee/public/files/large/Scania%203.JPG

Kui panna laeva 4 sellist haagist siis peab siinpool 4 korda neid vedama. Mötetu söita 4 korda tühja autoga nii, et vaid koormaga haagis on järgi, kulud lähevad suureks ju.

IRW
7 aastat tagasi

Miks peab metsa üldse välja vedama – pigem regionaaltoetuste osast kaubelda mingi saeveski ja purustaja saarele – palk prussiks, jäägid hakkeks – saarel tööd ja leiba . Pealegi ei saa aru miks peab selle suure landuuga vedama palki – võimalik oleks ka 2 haagist peale panna ja teisel pool vedukautod veavad minema – nagu konteinerveod