0

Algas südamenädal

Kaire Reiljan

Kaire Reiljan

kaire@le.ee

20. korda tähistatav südamenädal tipneb pühapäeval, 22. aprillil liikumispäevaga „Sinu sammud loevad”, mis Haapsalus algab kell 12 raudteejaama juures.

Südamenädal on sarnaselt eelmisele aastale pühendatud liikumisele kui ühele parimale viisile ennetada südamehaigusi.

Tervise Arengu Instituuudi avalike suhete nõuniku Maris Jakobsoni sõnul on südamenädala tähistamisega liitunud kõik maakonnad ja kõikjal toimub ka liikumispäev, millel mullu osales üle 7000 registreeritud osaleja. Lisaks kohalikele omavalitsustele, kes korraldavad mitmesuguseid südametervisele suunatud ettevõtmisi, on nädalaga liitunud paljud lasteaiad-koolid, samuti spordiklubid ja apteegid.

Südamenädala ja liikumispäeva ettevõtmiste kohta leiab infot Eesti Tervise Agentuuri veebilehelt. Samas on ka arstide kirjutatud artikleid südametervise hoidmisest.

Südamenädalaga alustati 1993. aastal kardioloog Margus Viigimaa eestvõttel, et innustada Eesti elanikke tervislikumalt elama ja sellega langetada ülikõrget suremust südamehaigustesse. Igal aastal on südamenädalal olnud erinev deviis ja 20 aasta jooksul on läbi käidud kõik olulised riskitegurid — suitsetamine, kõrgenenud kolesterool, kõrge vererõhk, liikumisvaegus, ülekaalulisus, stress jms.

Südame-veresoonkonna haigusi registreeritakse Eestis aastas veidi üle 80 000 juhu ja see on peamine surmapõhjus.

Südamehaiguste peamised riskitegurid on vähene liikumine, aga ka suitsetamine, alkoholi liigtarvitamine, ülekaal ja vähene puu- ja köögiviljade tarbimine.

2010. aastal läbi viidud uuring näitas, et 32% inimestest teeb vabal ajal tervisesporti vaid mõned korrad aastas või üldse mitte. Neid, kes harrastavad tervisesporti rohkem kui kord nädalas, on 36% ja harrastajate hulk kasvab meeste, eriti 45–54aastaste hulgas.

Regulaarne kehaline aktiivsus alandab kõrgenenud vererõhku, vähendab “halva” ja suurendab “hea” kolesterooli taset, vähendab tromboosiriski, langetab kehakaalu ja parandab meeleolu. Lisaks paraneb ainevahetus, mis hoiab ära suhkruhaiguse tekke. Sobiva intensiivsusega kehaline koormus leevendab ka krooniliste haiguste vaevusi ja võib vähendada ravimite, eriti uinutite ja antidepressantide tarvitamise vajadust.

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid, vajutades lipukese ikooni.

Kommenteeri

avatar
wpDiscuz