Juhtkiri: pühakiri või põhiseadus

Lääne Elu

info@le.ee

Joonistanud Ott Vallik.
Joonistanud Ott Vallik.

EELK peapiiskop Urmas Viilma ütles läinud nädalal ERR-le antud intervjuus, et põhiseadus peab olema kooskõlas pühakirjaga. Viilma märkis, et kuna pühakirja muuta ei saa, siis järelikult tuleb muuta põhiseadust.

Viilma avaldus tõukus küsimusest, kas tuleks korraldada rahvahääletus põhiseaduse muutmiseks nii, et viimases oleks kirjas abielu definitsioon – püsiv suhe ühe mehe ja ühe naise vahel. Viilma põhjendas abielu defineerimist põhiseaduses pühakirjaga ja usklike arusaamaga abielust.

Eile andis Viilma intervjuu Delfile, kus ta rääkis avalikult ja häbenemata ühest luteri kiriku seni kiivalt hoitud saladuse: homoseksuaale ei ordineerita pastoriks.

Luteri kirikus töötab geisid küll vaimulikena, kuid nad saavad seda teha vaid tingimusel, et püsivad kapis. Viilma ei põhjendanud intervjuus, miks luteri kirik on otsustanud inimesi seksuaalse sättumuse alusel diskrimineerida. Ta viitas vaid taas kiriku kui institutsiooni otsusele või sajandite jooksul väljakujunenud arusaamale, mida tema muuta ei saa. Piibel ütleb, et homoseksuaalsust tuleb karistada surmaga, et homoseksuaalsus on patt ja häbiasi.

Eestis kehtivad seadused ütlevad siiski midagi muud. Põhiseadus keelab selge sõnaga igasuguse diskrimineerimise. See keeld on kirjas ka võrdse kohtlemise seaduses, mis ütleb, et seksuaalse orientatsiooni põhjal ei tohi kellelgi keelata asuda mõnele töökohale või tegutseda mõnel elualal.

Kas tõesti on Eesti riik 21. sajandi esimeses veerandis sealmaal, et tuleb otsustada, kumb on tähtsam – kas põhiseadus või pühakiri? Või miks peaks põhiseadus olema pühakirjaga kooskõlas? Tervemõistuslikum oleks ju vastupidi – Eesti põhiseaduses sätestatud usuvabadus ei tähenda vabadust oma usku peale suruda kaaskodanike õigusi riivates, nagu luteri kirik Viilma isikus teeb.

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
4 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
Vanamoodne
3 aastat tagasi

Juhtkirja autoril on darwinistlikumad vaated kui Darwinil endal. Piiblitundmisega ka lood halvad. Ta ei erista ilmselt Moosest Jeesusest, juuti paganast ja Toorat (Vana Testamendi käsuõpetust) Uue Testamendi armuõpetusest. Kristlikud apostlid sõnastasid üsna selgelt Kristuse juhise omasooiharate kohta, mille võtmesõnaks on: võigastage nende kuubegi, mis liha läbi on pilastatud. Sallige neid taludes, sest nad (homod) saavad ise kätte oma ebaloomuliku käitumise (tervistkahjustavad) viljad. Omasooiharuse ülistamisest pole ei VT-s ega UT-s juttugi. Ses mõttes ei räägi üks teisele vastu. Küll on peapiiskop Viilma rikkunud üht teist Uue Testamendi põhimõtet: naisel pole luba mehe üle valitseda. Kuigi Kristus suhtub naistesse lugupidavalt (mh. apostlite… Loe rohkem »

LKGB
3 aastat tagasi

Missugune demagoogia! – Piibel ei allu Põhiseadusele ja kümme käsku on aluseks oma moraalinormidega igale konstitutsioonile ja põhiseadusele…..Vasakäärmuslane Karnau võib ju elada loomuvastase Võrdõigusseaduse järgi, aga normaalsed inimesed- keda on enamus rahvast, elavad loomu- ja loodusseaduste järgi.

seltsimees
3 aastat tagasi

suletsura, aitab juba küll selle seksuaalsuse otsas ratsutamisest, see eneserahuldamine ajalehes on moraalitu

Infoks
3 aastat tagasi

Pühakiri kaardistab aastatuhandeid kehtinud moraalinorme, põhiseadus seda ei tee vaid ainult konstanteerib õiguseid ning vabadusi. Need on erinevad asjad.
Aga kui meenutada seda Tartu Ülikooli teadurite tööd, et iga kodanik toob riigile oma eluea jooksul 1 miljon EUR-i kasumit, siis abortide, homode jms. pervertide propageerimine vaid kahjustab riiki. Seega põhiseadus peaks tõepoolest tuhandeid aastaid kehtinud moraalinormidega kooskõlas olema, et kõigil riigi kodanikel elujärg paraneks. K.a. homodel jms.