1

Kadri Simson: uus liiklusohutusprogramm aitab säästa elusid

Tarmo Õuemaa

Tarmo Õuemaa

tarmo@le.ee

Kadri Simson arvo tarmula (1)

Kadri Simson. Foto Arvo Tarmula

Eesti vabariigil on tuleva aasta veebruaris täitumas sajas sünnipäevaring ning suure juubeli eelõhtul on meie riigi ees mitmeid väljakutseid. Suurim neist on meie rahva ja riigi kestmine. Statistikaameti andmetel oli tänavuse aasta esimesel jaanuaril Eesti rahvaarvuks pisut enam kui 1,3 miljonit inimest. Viimasel paaril aastal on Eesti rahvaarv olnud kerges kasvutrendis ning näiteks mullu suurenes rahvaarv esialgsete hinnangute kohaselt ligikaudu 1850 inimese võrra. Murekohaks on endiselt negatiivne loomulik iive, ehk inimesi sureb enam kui sünnib. Väikeriigi jaoks on aga iga positiivne liikumine kahtlemata tervitatav ning iga säästetud inimelu väärtuslik.

On selge, et Eesti vajab iga inimest. Väikese riigi jaoks on potentsiaalselt välditavas õnnetuses kaotatud inimelu väärtuskõrgem kui mõne suurriigi jaoks, kus anonüümsus on kordades suurem. Lisaks sellel, et uue valitsuse siht peab olema kasvav rahvaarv, tuleb osata ka inimelu hoida. Seetõttu pean väga tähtsaks majandusministeeriumi algatust, mis sai valitsustasandil veebruaris heakskiidu.

Pean siinkohal silmas vastu võetud 2016-2025 aasta liiklusohutusprogrammi, millega loodame aastate jooksul säästa enam kui 250 inimese elu. Olukord Eesti liikluses on aastakümnete jooksul paranenud, kuid meil on endiselt arenguruumi.

Võib tunduda, et 250 inimelu pea kümne aasta jooksul ei ole kuigi suur number, kuid vaidleksin siinkohal vastu. Eesti jaoks on ka üks inimene, kelle elu saanuks läbi paremate lahenduste säästa, ääretult tähtis. 2016. aastal oli Eestis kokku 1458 liiklusõnnetust, milles sai viga 1835 ja hukkus 71 inimest. Tegemist oli aasta varasemaga võrreldes tõsise tagasiminekuga ning aasta lõikes kasvas nii õnnetuste hulk, kui ka vigasaanute ning hukkunute arv. Pean värsket liiklusohutusprogrammi vajalikuks, sest see toob endaga kaasa uuendusi, mis aitab meil liikluses hukkunute hulka vähendada.

Varasem liiklusohutusprogramm, mis kehtis aastatel 2003-2015 näitas, et senine mudel, kus otsiti ning rakendati järjest üksiktegevusi, enam ei toimi. Vanast programmist täideti vaid ligikaudu pooled ülesanded ettenähtud tähtaegadel ja mahus ning osa tegevustest jäi üldse rakendamata. Vaja oli uut programmi, mis vaataks suuremat pilti ning seoks süsteemi tervikuks.

Erinevalt senisest traditsioonilisest liiklusohutuse käsitlusest, kus peamine vastutus liiklusohtude vältimisel oli eeskätt juhil, näeb uus programm ette ülesandeid kõikidele liikluse osapooltele. On selge, et eksimusi ei ole võimalik inimesel endal täielikult nullini viia, mistõttu tuleb liikluskeskkond kujundada selliseks, et see vähendaks inimlike eksimuste võimalusi ja liiklusõnnetustega kaasnevaid kahjusid. Kui tavapäraselt on kogu vastutus liikluse ohutu toimimise eest pandud liiklejatele, siis uue mõtteviisi järgi lasub vastutus nii transpordisüsteemi kavandajatel, elluviijatel kui haldajatel.

Me peame liikuma lihtsasti mõistetava liikluskeskkonna suunas, kus liiklejad tajuksid sellest tulenevaid ohtusid. Sõidukite puhul on rõhk ohutumate sõidukite kasutamisel ja näiteks juhiabisüsteemidel, mis ei lase juhil ilma teatud tingimusi täitmata autot või seadet kasutada. Kui vanema põlvkonna autod olid ehitatud nii, et tõsises kokkupõrkes metall ei pruukinudki väga viga saada, küll aga sai viga inimene, siis nüüd võib masin muutuda kokkupõrke tagajärjena taastumatuks, kuid inimelu õnnestub säästa.Lisaks peame varasemast enam tegelema ennetustööga, et ei peaks enam tegelema ainult kurbade tagajärgedega.

Inimelu väärtust on võimatu mõõta, kuid on arvutatud, et ühe inimese hukkumisega ühiskonnale kaasnev kahju ületab tänastes hindades 2 miljonit eurot. Seega enam kui 250 inimelu prognoositav säästmine ning veel palju enamate säästmine liiklusõnnetuse põhjustatud tõsistest terviseriketest, on tegelikult ka mõjus majandusvõit.

On väga tähtis, et uus valitsus värske liiklusohutusprogrammi juba esimese saja päeva jooksul vastu võttis. Eesti elu saab edendada mitut moodi ning miks mitte alustada sellest, et muudame üheskoos meie liikluse turvalisemaks.

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid, vajutades lipukese ikooni.

Kommenteeri

avatar
Jalakäija
Jalakäija

Kunas lõpeb jalgratturite terror ja jalgratturid hakkavad täitma LIIKLUSEESKIRJU!

wpDiscuz