46

Juhtkiri: Tarbetu investeering kurnab majandust

Kaire Reiljan

Kaire Reiljan

kaire@le.ee

Lääne Elu: kus suitsu, seal tuldKui uus valitsus päästis riigi Reformierakonna ikkest, näis, et kõik pirrud võivad kahel otsal lõkendama lüüa. Üks tüütumaid Reformierakonna juhitud valitsuste jooni oli raamatupidajalik riigijuhtimine. Exceli tabel ühes ja arvutuspulk teises käes, mõõtis valitsus igale elualale raha sendi täpsusega just nii palju, kui eelarvest võtta oli. Ei mingit laenu.

Selline kuiv ametnikuhingelik lähenemine ajas vihale. Nagu teame, käib rahakulutus investeerides lainetena. Teed ühe asja valmis, mitmeks aastaks rahu majas. Joonlauaga eelarveridu taga ajades aga kippusid paljud asjad poolikuks jääma, sest investeeringuraha nappis.

Üks projekte, millest on aastaid räägitud, on Haapsalu raudtee. Poliitikud on küll suure suuga lubanud, aga eelarve tegemise aegu on tulnud leppida vaid kõlavate uute lubadustega, sest euroraha on läinud suuremaile maakondadele ja tasuvamaile ettevõtmistele.

Keskerakonna juhitud valitsuse arusaam, et taristuinvesteeringuiks võib ka laenu võtta, lubas uut hingamist nii mõnelegi projektile, mis seni oli maha laidetud põhjusel, et selle sotsiaal-majanduslik kasu on investeeringukuluga võrreldes liiga väike. Laenuraha abil saaks elu käima. Maantee Tartusse neljarealiseks, Pärnusse lennujaam ja Haapsallu raudtee.

Paraku on elu mõnikord karmim kui poliitiku tühjad lubadused. Eesti Panga president Ardo Hansson hoiatab, et kui valitsus taristuprojektide tarbeks laenu võtab, võib see kaasa tuua uue majanduskriisi. Niigi kiiresti kasvavad palgad hakkaks veelgi kiiremini kasvama, tuues kaasa lõpuks vastupidise tulemuse. Uus buum sunniks ettevõtteid hoopis uksi sulgema. Korduks 2009. aasta stsenaarium, kus kulude kokkuhoiuks tuleks inimesi koondada või palku kärpida.

Majanduselul on oma loogika ja see ütleb muuhulgas, et tarbetud investeeringud ei too kasu ega kasvu. Vastupidi, teevad kahju.

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid, vajutades lipukese ikooni.

Kommenteeri

avatar
kodanik
kodanik

Kari lolle vaidleb ja keegi ei tule selle peale et kui transport igas peatuses ei peatu (olgu see buss või rong) pole reisijaid ja liini tuleb toteerida. Haapsalu-Tallinna bussid on tühjad sest bussid ei peatu olemasolevates peatustes.Miks peatuda ja reisijaid vedada kui raha tuleb kergemini totatsiooni näol.

Imelik
Imelik

“Keegi ei sõida/-ks” aga Elron naudib kasvunumbreid???
Mis teha, keegi ei tule “3-realise maantee tarkadelt” küsima.

Imelik
Imelik

Tund aega sõitsid ja 11 tundi olid ära? Vaesekene, suures linnas võtab üks ots sama kaua aega. Mis teha, otsida tööd ainult oma kodumajas?

Mees Metsikust Läänest
Mees Metsikust Läänest

Käisin vahepeal Keilast Tallinnas uue porganivärvi rongiga tööl. Kodust astusin välja 7:30, tagasi koju jõudsin 18:30 paiku. Olin ära 11 tundi. Õhtul suutsin vaid mõne tunni ärkvel olla. Kujutage ette, et hakkate Haapsalust igapäevaselt tööl käima. Siis venib n.ö tööpäev 13-tunniseks. Haapsalus pole mõtet magamas käia, seda on mõttekam teha siis Tallinnas!

Ükski Haapsalu raudtee suur eestkõneleja pole sellist seiklust läbi teinud ega kujuta ette, mida igapäevane pikk rongisõit endast kujutab.

...
...

tarbetu juhtkiri kurnab lehelugejaid

aga
aga

oleks kiirrong Tallinna, läheksid kindlasti paljud sinna tööle ja rohkem inimesi koliks pealinnast Haapsallu.Kas see oleks nii halb ?

!!!!!
!!!!!

Paneks siis kopterid lendama võib olla kolib terve tallinn haapsallu !
Selgelt ei suurendaks see elanike arvu – esiteks on kohalik infra liiga vilets , ka pole vastavaid elamispindu

oleks
oleks

seal küüned, roniks ta puuotsa

Idiotland
Idiotland

No mis raudtee – ikka kiire monorelsstee kohe teha 600 km/h, 15 min linnas. Pool tallinnat kolib kohe haapsallu,isegi pugelasi saabub massiliselt

Tobujuss
Tobujuss

Suurte numbritega on ilus opereerida tegelikult ju on see liitarv e jagame pooleks ja päevade vahel ära , siis saan vaid 700 inimest päevas . Arvestada maha autojuhid ja seda et suurem osa liigub kolmel suvekuul jääb päevaseks saldoks kusagil 30 inimest -ei ole korralikku bussitäitki

uskmatu+toomas
uskmatu+toomas

Kõikide ettevõtmistega on kulu seega jätame kõik vanamoodi ja rahu on nii taevas kui maapeal … . Ka mittemidagi tegemine on tegemine oli ju hr. Ansipi lipukiri !

Tobujuss
Tobujuss

Et enne teeme ja siis mõtleme ! Paneme aga liiprid ja rööpad maha ja 10 aasta pärast viime jälle vanarauda

kont
kont

Rongi on igaljuhul vaja ja Rohukülani välja. Jutt, et rong jääb tühjaks on lihtsalt oletus. Taastub ühendus Haapsalul ka Keilaga. Turiste liigub siia poole suviti väga palju ja rongiga on gruppidel palju mugavam sõita. Kui veel sõiduaeg kahaneb Haapsalu ja Tallinna vahel kasvõi 1.10-1.20, siis tööl käijaid hakkab sõitma palju. Paljud autoga tööle sõitjad lähevad rongi peale üle, sest rongis saab end välja puhata. Autoga sõites oled juba Tallinnasse jõudes poolväsinud õhtul veel eriti.

Tobujuss
Tobujuss

No kiirus trassil jääb ikka 1.45-1.55 vahele ,kuna just vanemat osa ei saa kiiremaks . Turistid liiguvad 2-3 kuud vaid aastas ja gruppe on oluliselt lihtsam bussidega vedada . Paldiski ja Rakvere ja Rapla vahel ju ongid käivad -sõitjate arv marginaalne , nende linnade kasvu pole märgata

Imelik
Imelik

Miks sa ajad sellist idu suust välja? Sul pole ju sellest asjast õrna aimugi.
elron.ee/rongiga-reisijate-arvu-kasv-suurenes-aasta-lopus/
http://www.stat.ee/ppe-55831

railrohukala
railrohukala

ikka rohukülani ja natuke veel vette ka ja praamid tuleb uued ehitada-vagunpraamid,nii nagu veest välja saab, nii roobastele ja talina poole uhama, ka lihula rahvas tuleb siis sõitma ja koonga rahvas, rääkimata noarootslastest ja tuleb teha kaherealine, kui 2 praamvagunit korraga üle mere tulevad

wpDiscuz