6

Mille järgi valida parimad talverehvid?

Andrus Karnau

Andrus Karnau

andrus.karnau@le.ee

Autoremonditöökoda. Foto: Merilin Kaustel-Lehemets

rehv vahetus auto töökoda

Rehvivahetus. MERILIN KAUSTEL-LEHEMETS

Tänapäeval on rehvide valik piiritu – kas osta uued ja tuntud firma rehvid, uued soodsad Hiina rehvid või taaskasutatud kummist rehvid? Valiku tegemisel tasub arvestada nii sõidustiili kui ka oskusi, samuti seda, millisel teekattel enim sõitmist on.

Rehvivahetust tegevad autotöökojad soovitavad võimalusel eelistada uusi rehve, sest need on teel hulga parema pidavusega. Uus 9 mm mustrisügavusega rehv sõidab umbes neli aastat, kõik oleneb, kui palju on autoga liiklemist. Ideaalsete omadustega on uus rehv umbes kaks aastat, osa autoomanikke müübki pärast seda rehvid järelturul maha ja soetab uued rehvid. Järelturul müüdavad rehvid on tavaliselt umbes 5 mm rehvimustri sügavusega.

Laias valikus nii kasutatud kui ka uusi

Martna Garaaž müüb uusi Venemaal toodetud Cordiant rehve, mille muster on sarnane Nokia Hakkapeliitta 7 rehviga, hind aga kaks korda soodsam. Niisamuti on valikus suur hulk kasutatud rehve.

„Oleme varem müünud nii taaskasutatud kummist tehtud Vallai rehve kui ka nii-öelda hiinakaid. Vahetasime need Cordianti vastu ning võin öelda, et hinna ja kvaliteedi suhe on neil kindlalt paigas,” ütles Martna Garaaž OÜ juhatuse liige Oliver Tammemägi.

Tema sõnul on kaubamärgi Cordiant rehvid saanud ka Autolehe rehvitestis märkimisväärselt häid tulemusi.

„Need Hiina rehvid, mida mõni aasta tagasi müüsime, polnud eriti head – kui pead kolm aastat hirmuga sõitma, siis tuleb rehvimark välja vahetada,” ütles Tammemägi. Varem müügis olnud Vallai rehvid aga tegid suurt müra ja vajasid tasakaalustamiseks topeltraskusi, mis suurendas auto kütusekulu.

„Ega nendega üle paari aasta sõita saanud, kippusid külgedelt pragunema,” lisas ta.

„Soovitan kindlasti eelistada uusi rehve, kuid Läänemaa klient on üsna hinnatundlik. Kasutatud rehvi ostmisel võiks valida tuntud tegijate seast, näiteks Nokia, Continental või Goodyear, mustri sügavus võiks olla vähemalt 5 mm,” soovitas Tammemägi.

Tammemägi sõnul saab 5 mm mustriga kasutatud rehv sõita veel umbes kaks aastat. Uus 9 mm rehv sõidab neli aastat. Kindlasti peaks jälgima ka rehvi küljel olevat väljalaskeaastat – mida vanem aasta, seda halvemini rehv tee peal peab, ka siis, kui see on täiesti uus.

„Soodushinnaga rehv teeb ostes rõõmu. Kui aga rehv on näiteks viis aastat laos seisnud, kumm muutunud kõvaks, siis ei ole rõõmu kauaks. Talverehv peab olema pehme,” rääkis Tammemägi.

Oja Auto pole kasutatud rehvide müügile spetsialiseerunud, kuigi väikene kogus on neidki saadaval. Juhatuse liige Günther Koppel ütles, et neil on müügiks Minerva rehvid. „Need on küll Hiinast, kuid hea kvaliteediga. Oleme neid müünud juba umbes kümme aastat ja kliendid on rahul,” ütles Koppel, kelle peres on viis eri klasside autot ja kõigil Minerva rehvid all.

Hiina rehvid on Koppeli sõnul paisanud turu segi oma odava hinnaga, mistõttu pole kasutatud rehvide müügil enam nii väga mõtet. „Minu arvates on uus rehv ikka parem kui vana, isa sõidab talverehvidega nüüd juba kolmandat aastat ja kõik naastud on kenasti alles,” kiitis Koppel.

Mõnes foorumis kirutakse, et Hiina rehvid kipuvad kõveraks minema ja vajavad enam tasakaalustamist. „Minerva rehvide puhul pole seda silma jäänud, samuti on need üllatavalt vaiksed,” ütles Koppel.

Naastrehvid või lamellid?

Naastrehvid sobivad jäisel teel sõitmiseks, lamellrehvidel on parem pidamine seevastu lumisel teel. Naastrehvi puhul kulub sissesõiduks kuni 1000 kilomeetrit rahulikku sõitu, et naelad pesadesse kinnituksid. Enamikus Euroopa maades pole naastrehvid lubatud. Kui on aga ka palju välismaal liiklemist, tasub eelistada lamelle. Korraga tohib sõidukil kasutada ainult lamellrehve või ainult naastrehve (vt ka tabel 1).

Läänemaal, sh Eestis soovitab Tammemägi naastrehvi, sest see sobivat kõikuva temperatuuriga hästi, samuti jäisel kruusateel sõitmiseks.

Talverehvid on kohustuslikud 1. detsembrist 1. märtsini. Talvel peab rehvimustri sügavus olema vähemalt 3 mm. Naastrehvidega tohib Eesti teedel sõita 15. oktoobrist 15. aprillini. Naastudeta talverehvidega (lamellrehvidega) tohib sõita aasta ringi.

Rehvid peavad olema tasakaalustatud – see tagab liiklusohutuse, sest mõjutab oluliselt pidurdusteekonna pikkust ning ka sõidu mugavust. Aeg-ajalt tasub kontrollida ka rehvirõhku, seda saab teha tanklais tasuta. Rehvi ülerõhk muudab need jäigaks ja sõiduk muutub halvasti juhitavaks; alarõhu tunnuseks on sõiduki „ujumine” ja „raske” rool, märgatavalt suureneb ka kütusekulu.

1. septembrist 2014 toodetud sõiduautodel on turvalise liiklemise eesmärkidel kohustuslik rehvirõhu jälgimise süsteem, kas rehvi täiteventiili või ABS pidurisüsteemi kaudu. Seega, kui talverehvid soetatakse eraldi velgedel, tuleb peale selle soetada ka rehvirõhuanduritega täiteventiilid. Ilma nendeta on häiriv helisignaal või vilkuv märgutuli salongis talvehooajaks kindlustatud, samuti probleem tehnilisel ülevaatusel.

 

Lamellrehvi plussid

  • Lamellrehvid on naastrehvidest ja ka osast suverehvidest vaiksemad
  • Kinnisõidetud lumega maanteel sõites püsib lamellrehv paremini teel kui naastrehv
  • Tohib liigelda üle Euroopa, sest paljudes riikides on naastrehvid keelatud
  • Tohib sõita aasta läbi
  • Ei lõhu asfalti nii palju kui naastrehvid

Lamellrehvi miinused

  • Üldjuhul kallim hind kui naastrehvidel
  • Siledal jääl palju kehvamad kiirendus- ja pidurdusomadused kui naastrehvil

Naastrehvi plussid

  • Hind lamellrehvidest veidi odavam
  • Pidamine siledal jääl palju parem kui lamellrehvil

Naastrehvi miinused

  • Suurem rehvide müra kui lamellrehvidel
  • Vajavad sissesõitmist kuni 1000 kilomeetrit
  • Rehvis olevad naelad võivad välja kukkuda tugevasti kiirendades või pidurdades
  • Kulutavad 3–5 kg asfalti iga 100 km kohta
  • Lumes sõites pidamine kehvem kui lamellrehviga sõites
  • Kasutamisperiood ainult 15. oktoobrist 15. aprillini
  • Vesistes ilmaoludes (enne öökülmade saabumist) on suverehvid naastrehvidest ohutumad. Naastud kuluvad asfaldil sõites liialt ära ja lõhuvad teekatet, lehtedest ja porist libedal teel neist kasu pole.

 

Mida tähendavad numbrid rehvil?

Näiteks 235/60 R16 100T

· 235 – rehvi laius millimeetrites

· 60 – rehvi kõrgus (profiil) väljendatuna protsentides rehvi laiusest ehk 60% 235 millimeetrist on 141 mm. Seega on rehvi kõrgus ehk profiil 141 mm. (Kui rehvi profiil on 80, jäetakse see enamasti märkimata. Sel juhul võib märge välja näha selline 165 R13.)

· R16 – velje diameeter tollides. Täht R tähistab, et tegemist on radiaalrehviga

· 100 – koormusindeks ehk lubatud maksimumkoormus ühe ratta kohta

· T – kiirusindeks. Kiirusindeks näitab, kui suur on maksimumkiirus, millega võib rehviga sõita.

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid, vajutades lipukese ikooni.

Kommenteeri

avatar
Harjumaa taksojuht
Harjumaa taksojuht

arvab, et paljal asfaldil ei ole mõtet naaste teritada, need peavad 2T-3000 km vastu, seejärel on näha olulist kulumist.
Lumisel ja jäisel teel on naastud vaieldamatult parimad.
Vean inimesi, mitte puid ja seetõttu oman viimase autoga juba kolm (!) komplekti velgedel rehve: suve, lamellid ja naastudega.
Korra olen ka ise Martna Garaaži sattunud ja julgen soovitada, töö kiire ja hinnatase mõistlik, et mitte öelda soodne.
Edu tegijatele.

No nii
No nii

Mõne aasta tagustes Soome testides, kus võrreldi ka kulunud rehve, oli lõpuni kulunud lamellrehv (mustrit alles 3 mm) kõikides oludes paremate pidamisomadustega kui pooleldi kulunud naastrehv (6 mm), millel kõik naastud veel alles.

Ainult uute rehvide võrdluses peab artiklis toodud väide naastrehvide paremusest jäisel teel paika. Kõikidel muudel juhtudel on lamellide pidavus selgelt parem.

Seega tasuks väga põhjalikult mõelda, enne kui lõplikku ostuotsust teha!

Ormes Tamm
Ormes Tamm

Palun parandada artiklis olulisemad vead.
Nokia tootis telefone
Nokian toodab rehve
Täielikult on ämbris naastrehvide lubatud kasutamisaeg.
See eksitab oluliselt lugejaid!

...
...

Rehvide tasakaalustamine on mõistetav.Umbes nagu käru-kui mõni ratas on kõrgemal või hoiab viltu,siis sõidab lonkadi-lonka.
Arusaamatuks jääb see,miks autode heitgaasisisaldus võib olla nii kõrge,et möödudes hoia hinge kinni…..Kui seegi aitaks…..Selge,et rahvas on vaene,pole raha ehk uut osta.Kuid normaalne see kaugeltki pole,saastab tervist,saastab looduskeskkonda.Miks heitgaasikontrollist ainult räägitakse,tegelikkuses on see null?Romud sõidavad ringi ja haisevad jubedamini,kui peldik.Saaks paremini kindlasti,kui tahtmist oleks vaid.

juss
juss

Mind huvitb, mismoodi see mõjutab oluliselt pidurdusteekonna pikkust?

juss
juss

Olen kuulnud, et ca 90% autoomanikest valib talverehvi hinna järgi, 90% blondiinidest aga kuju järgi.
Pole autojuht ja sellepärast ei saa aru väitest: Rehvid peavad olema tasakaalustatud – see tagab liiklusohutuse, sest mõjutab oluliselt pidurdusteekonna pikkust….

wpDiscuz