Läinud laupäeval andis Aita Mölder Helju Zauramile allkirjastada paberi, mille järgi annetab kunstnik oma tööd MTÜ Kunstivarale. Foto: Arvo Tarmula
Kunstiühing Pallas nõuab Haapsalu kunstikoguja Aita Möldri käest tagasi kunstnik Helju Zaurami maale, mis kuuluvad väidetavalt ühingule.
Tartus tegutseva Pallase kunstiühingu esimehe Enn Lillemetsa väitel kinkis Zauram 2005. aastal Pallase kunstiühingule üle saja töö. Lillemets ütles, et töid valiti koos kunstnikuga 2005. aastal kunstniku kodus kahel korral põhimõtte järgi, et kunstniku igast loomeperioodist midagi oleks annetatu seas. Zaurami 109 annetatud tööd moodustavad Pallase ühingu kunstikogust pisut alla poole. Osa Zaurami töid on juba viidud Tartusse, 64 tööd asub nimekirja järgi aga veel Haapsalus.
Kasutas kaitsetut inimest
Lillemetsa sõnul on Mölder nii Pallasele kingitud kui ka Zauramile kuuluvaid maale kunstniku kodust ära viinud, kui palju ja mida täpselt, pole tal teada. Vähemalt osa aga peaks Lillemetsa sõnul olema eksponeeritud Haapsalus De la Gardie lossi õendushoolduskeskuses.
Pallasele kuuluvate maalide pöördel peab olema kirjas kuuluvus ja kinkimise aeg. Peale selle on Lillemetsa sõnul kadunud üks Zaurami eriti väärtuslikke maale, mis toodi teiste seas Tartust Pallase kogust 2012. aastal Haapsallu näitusele. Lillemetsa sõnul on Mölder 1922. aastal sündinud Zaurami „kaitsetut olukorda” ära kasutanud.
Lillemets ütles, et on Möldri käest kunstitöid suusõnal tagasi küsinud, kuid asjata, nüüd saatis ta Möldrile nõudekirja. Kirja koopia said Haapsalu linnapea Urmas Sukles, EELK piiskop Tiit Salumäe, Läänemaa haigla juhataja Tõnis Siir ja Lääne Elu peatoimetaja Andrus Karnau. Nii jõulist käiku põhjendas Lillemets sellega, et teisiti enam ei saanud – lootus kunstitöid tagasi saada kippus luhtuma.
„Oleksime pidanud seda ammu tegema, aga ei tahtnud tüli. Lootsime, et ta annab maalid tagasi,” ütles Lillemets. Ametlikku käiku ei ole Lillemets oma nõudele seni andnud ja loodab, et Mölder kirja peale maalid tagastab.
Lillemetsa sõnul võiks Helju Zaurami tööde hind kunstiturul olla 400–500 eurot, kallimate oma kümme korda kõrgem. See aga on hinnanguline, sest kunstiturg sõltub paljudest asjaoludest, näiteks sellest, kui palju ühe või teise kunstniku loomingut turul parasjagu liigub.
Pole vägisi viinud
Aita Mölder ütles, et ei saa aru, mis alusel nõuab Lillemets temalt Zaurami töid. „Tõendagu juriidiliselt, siis vaatame edasi,” ütles Mölder.
Mölder ütles, et tegi 2013. aastal Zauramile ettepaneku, et too annetaks tema kaudu Haapsalu linnale oma loomingut, mida eksponeeritaks teiste nimekate kunstnike kõrval De la Gardie`s. Zauram olnud sellega nõus ja Mölder viinudki maalid kunstniku kodust lossi.
Mölder ütles, et Zauram annetas 2013. aastal talle 14 õli- ja pastellmaali. „Helju on need tööd mulle andnud. Vägisi ma midagi ära viinud ei ole,” kordas Mölder.
Kuidas sattusid Haapsalu linnale annetatud maalid Möldri MTÜ omandusse, jäi arusaamatuks.
Möldri sõnul pole Lillemets tema käest midagi tagasi küsinud. Et tal aga annetuse kohta ühtegi dokumenti ei olnud, koostas ta paberi, millel on kirjas, et Helju Zauram annetab oma kunstitööd MTÜle Kunstivara, et neid eksponeeritaks De la Gardie`s. Tööde hulka ja nimekirja paberil siiski ei ole. Allkirja võttis Mölder paberile Zauramilt läinud laupäeval, Helju Zaurami 94. sünnipäeva peol. Küsimusele, miks ta koostas dokumendi alles kolm aastat pärast annetuse saamist, vastas Mölder, et igaks juhuks.
Kõik kingiks saadud 14 tööd on Möldrile kuuluva MTÜ Kunstivara arvel nagu ka kogu ülejäänud kunst, mis on lossis: ühtekokku ligi sada annetatud kunstiteost.
Läänemaa haigla juhataja Tõnis Siir ütles, et MTÜ Kunstivara ja SA Läänemaa Haigla vahel on sõlmitud hoiuleping, mille järgi on sihtasutus eksponeeritud kunstiteoste hoidja.
„Kokku on lepitud, et sihtasutus kohustub esemeid hoidma ja eksponeerima De la Gardie mõisahoones,” ütles Siir.
Leping on tähtajatu, allkirjastatud 2013. aasta märtsis.
Lääne Elu tuvastas, et De la Gardie lossis on eksponeeritud tõepoolest 14 Helju Zaurami pastell- ja õlimaali 1960.–2000. aastaist, kolme maali pöördele on märgitud kuuluvus Pallasele 2005. aasta 14. aprillist. Selle alla aga on märgitud kuuluvus MTÜle Kunstivara 2013. aasta 19. aprillist.
Möldri sõnul mõtles kunstnik ümber ja annetas kord juba Pallasele annetatud pildid talle ehk siis talle kuuluva MTÜ Kunstivara kaudu Haapsalu linnale. Kurioosumina on vähemalt kahe lossis eksponeeritud õlimaali omanik aga ka Pallas: Zaurami „Lilled” (1979) ja „Ülekasvanud lilled” (1980) on nii Kunstivara kui ka Pallase registris.
Hiljaaegu 94aastaseks saanud ja juba mõnda aega haiglaravil viibiv Helju Zauram luges Pallase nõudekirja läbi, kirja koopia oli ka temale adresseeritud, ja ütles, et temal on kogu asja kohta „nii äkitselt” midagi väga raske ütelda. Oma sõnul on ta kinkinud oma töid nii Pallasele kui ka Möldrile, mida täpselt ja millal, ei osanud eakas kunstnik ütelda.
„Mina ei ole oma pilte loonud sellepärast, et nende üle kiseldaks. Mina olen loonud nad ilu pärast,” ütles Zauram.
Igati nõus eelmise kommentaariga. Aita töö tulemusena on ilmunud Helju Laine Zaurami kohta raamat, palju näitusi ja muud toetavaid tegevusi. Väga piinlik ja uskumatu intriig on käima tõmmatud. Helju Lainele jõudu, jaksu vastu pidada ja tervist eelkõige!
Vaat see on küll inetu, mis siin kommentaariumis tehakse. Aita on ainuke inimene Haapsalus, kes on hoolitsenud Haapsalu ja Läänemaa kunstnike hea käigukäigu eest ja teinud seda alati tasuta ning missioonitundega. Kui maalide hoidmise asjaajamises võibki olla puudujääke, siis see ei tähenda, et Aita oleks läinud pahatahtlikult Zaurami juurde ja need tööd endale “varastanud”. Hukkamõistjad võiks tähele panna, et need maalid ei ole mitte Aita, vaid mittetulundusühingu käes ja mittetulundusühingu nimes üks tähelepanuväärne sõna – mittetulundus. Ega siis maalid pole Aita omad ja tema sellest mingit kasu saa. Aita MTÜ roll ongi meie oma kunstnike loomingut hoida meie oma linnas, et seda kunsti saaks igal ajahetkel meie enda linnas eksponeerida, nagu paljude Zaurami töödega ka tehakse. See, et te hakkate siin oma inimest, kes võitleb tulihingeliselt kunstnike eest, muretseb neile näitusepindu, on ajanud loomekeskuse asja, et kunstnikel oleks tasuta koht, kus tööd teha ja koos käia, on väga alatu. Nii kui tuleb üks võimalus halvasti öelda, nii koha ka ütlete. On teist keegi teinud tuhandeid tunde tasuta tööd kõikvõimalikel ettevõtmistel, mille laadseid Aita on siin linnas korraldanud? Olete teinud ühe tunnigi? Kuidas peaks praegu Aita end tundma? Teil on poogen, sest te istute anonüümselt oma arvutiekraani taga ja saate näpuga näidata. Ja seda kõigest ühe artikli peale, mis ei pruugi kogu asjaajamise tagamaid vahendada. Kui Aita on midagi valesti teinud, siis olen kindel, et ta parandab vead. Teades Aitat ja kunstnike ringkonda pole imestada, kui paberitest olulisemaks peetakse sõna, mida ütleb üks inimene teisele inimesele. Mõistetav, et Zauram ei saa kõike mäletada, aga eeldada automaatselt, nagu oleks Aita midagi välja petnud või kunstnikku ära kasutanud, on äärmiselt alatu. Kui Zauram oli nõus, et maalid lähevad Kunstivaramu kätte, kuigi ta oli palju aastaid tagasi need Pallasele lubanud, siis see nii on. Kunstivaramu oleks pidanud jah tegema selle kohta paberi, aga see ei tähenda, et Aital oleks mingi ebasündsuse või ebaseaduslikkuse tahe olnud.
Vaid vaata Sa; kui mitu nägu-näkku naeratajat, kui mitu grimassöörlast selja taga, ego-kade uss hinges, väits püsti peos, lähemale hiilimas…!
Varsti tuleb näitus Aita pinnal asuvas viinapoes. Kuu galerist laseb oma galeriisse teha viinapoe, siis ei ei ole tegemist just kõige altruistlikuma kultuuri”kandjaga”.
Annetaks tema kaudu Haapsalu linnale… Mis skeem see veel on? Mölder on vanainimesele häbematult tünga teinud. Pilte saaks lossis eksponeerida ka ilma tema kaudu linnale annetamata.
Proua Mõlder oskas tabada momenti, ega ta proua Zaurami maale ometi maha müü, ega ju ? 🙁
ja nii kahjuks on.et rahalõhn teeb tublist aita-aitajast, isetust iseka vanamuti. meenutuseks : vene muinasjutt KULDKALAKESEST ja ahnest eidest. enam tuttav ja “tere” ,olla ei taha.JA NII LIHTNE ONGI–glamuuri nimel–kaotada eneses OLLA INIMENE. ma ei saa aru, miks?
vaadaku MTÜ Läänemaa Kunstivara raamatupidamine üle . Mis tal seal arvel on kui üldse on .
Siin on tunda raha lõhna…
Läinud laupäeval andis Aita Mölder Helju Zauramile allkirjastada paberi, mille järgi annetab kunstnik oma tööd MTÜ Kunstivarale.
Kohal olid veel Haapsalu Püha Johannese koguduse õpetaja Tiit Salumäe, Forograafid Arvo Tarmula, Tiiu Kammiste.
Aita Mölder pidi Helju Zauramile viis korda selgitama milleks seda allkirja vaja on.
selles eas inimene on kergesti manipuleeritav.
Kas sa nojah mõistad, manipuleerid, sa oled idu korda viis….
Imeks panna, et SUKLES polegi veel oma lemmiku kaitseks hüsteeritsema hakanud. Mölderi sõnavara näib olevat juristidega kooskõlastatud, tavaline inimene nii ei räägi. Tõmbas 94-aastasel vanuril naha üle kõrvade ja nüüd muidugi ei saa enam tsüklist välja.
Kui jõudsid isaga Pallasesse, ei märganud Sa, et antud teemaks ärgati seal alles pärast kohalikus lehes ilmunut, pr. Zaurami sünnipäeva pilte; paneb Imelikult itsitama…
Loed äkki artikli läbi. Pallase väitel on nad juba pikemat aega üritanud viisakalt asju ajada, kahjuks edutult. Mölderi tegevust ei saa kuidagi kvalifitseerida millekski muuks kui varguseks.
Mölder on igal juhul Suklesega paras paar! Häbi peaks olema.
kena oleks, kui sa “vau”, veits kaineneksid.
„Tõendagu juriidiliselt, siis vaatame edasi,”. Parim lause Aita Möldri iseloomustamiseks.
olen aitas väga-väga pettunud, seei ole JOK.
Peale ajakirjanikuga kohvi ja veini joomist on Möldri Aital alati õigus. Mina ei usaldaks selle inimese kätte mitte ühtegi asja ajada ikka ja jälle mädanevad tal aerud kätte ära.
Preili, aerutage rahulikult Omi asju ajama, öääk, vist merehaigus peale veini-kovi manustust…
Maali pöörde-märgil pole ju miskit seljatagust, appikarje põhjuseks on nähtavasti siiski ajastamatus, puudulik dokumenteerimine.V.a.Lillemetsa, Enn, on siin taga enese vigade peitmine? Tuua Lääne Elu`sse, meediasse selline teema kui Brüsselis on terav…
Pr Mölder, miks te oma nime all ei kirjuta?
sa vau parem vait! brüssel on brüssel ja sureme niikuinii. aga Helju-Laine- on siin ja praegu, olulisem.
Miks ma ei imesta?