Haapsalu ja Ridala ettepanekul võiks linnas olla bussisõit tasuta

Riina Tobias

riina.tobias@gmail.com

Tasuta bussisõidu ettepanekule annavad allkirja linnapea Urmas Sukles ja volikogu esimees Jaanus Karilaid, Ridala vallavanem Toomas Schmidt ja volikogu juht Toomas Vallimäe. Foto: Katrin Pärnpuu
Tasuta bussisõidu ettepanekule annavad allkirja linnapea Urmas Sukles ja volikogu esimees Jaanus Karilaid, Ridala vallavanem Toomas Schmidt ja volikogu juht Toomas Vallimäe. Foto: Katrin Pärnpuu

Haapsalu linna ja Ridala valla juhid tegid eile maavanemale ettepaneku alustada kõnelusi, et Haapsalu kolmel linnaliinil võiks bussisõit olla tasuta.

Ettepanekus on tasuta bussisõit Haapsalu ja Ridala valla elanikele. Kui kaasata Läänemaa omavalitsusliitu ja teisi valdu, võiks kõne alla tulla tasuta sõit kõigile, kel on vaja linnas bussi kasutada, ütles Haapsalu linnapea Urmas Sukles.

Mõlemad omavalitsused toetavad juba praegu linnaliinibusse ja mõlemad on valmis toetussummat suurendama, kui see jääb mõistlikkuse piiresse. Eesmärgiks võiks võtta, et omavalitsuste makstav toetus tagab bussifirmale tema praeguse tulubaasi.

Haapsalu pensionäride tasuta sõit läheb linnale maksma 62 500 eurot aastas. Ridala vald maksab bussifirmale 23 000 eurot aastas, et koolilapsed saaksid tasuta sõita.

Seda on rohkem kui bussifirma kolme liini mullune piletitulu 48 000 eurot.

Ettepaneku tegijate meelest saab bussifirma riigilt dotatsiooni ega olegi piletitulust väga huvitatud. Firma saab riigilt 80 senti kilomeetri kohta sellest olenemata, kas bussis on inimesi või sõidab buss tühjalt, selgitas Sukles.

„Me ei lähtunud mitte tasuta sõidust, vaid et asi toimiks,” põhjendas linnavolikogu juht Jaanus Karilaid ettepanekut.

Liini nr 1 ja 3 piletitulu — 8000 eurot kummalgi — põhjal sõidab Rohuküla või Valgevälja liinil 20 inimest päevas.

Üks ajend pileti kaotamiseks ongi tühjalt sõitvad bussid ja nende toetuseks makstavad suured rahasummad. Pigem siis maksta veel natuke juurde ja kaotada pilet sootuks.

Tasuta sõit tooks sõitjaid juurde, väheneks autode kasutamine jne. Ei ole vaja pileteid ega piletikontrolöre, ei ole vaja õpilaste tasuta sõidu õiguse tõendamise süsteemi vms.

Suklese sõnul ei suuda pileteid müüv bussijuht tihtipeale graafikus püsida, Lossiplatsilt alustanud buss võib jõuda Veetorni peatusse koguni kuueminutilise hilinemisega.

Kaoks ebavõrdsus linna ja Uuemõisa ning Panfilovka eakate vahel. Ridala vallavanema Toomas Schmidti sõnul on Ridala vald kolm korda arutanud, kuidas saaksid ka nende pensionärid tasuta sõita, aga asi on katki jäänud.

„Ei ole võimalik eristada Haeska pensionäri Uuemõisa pensionärist,” ütles Schmidt. „Pensionitunnistusel elukohta ju ei ole.”

M. K. Reis–Xi veokorraldaja Hardo Sulger ütles, et tasuta sõit oleks neile meeldiv otsus. See lihtsustaks bussijuhtide tööd ja oleks mugavam ka sõitjaile. Praegu peavad bussijuhid müüma pileteid, samal ajal kontrollides, et kõik siseneksid esiuksest ja esitaksid sõidudokumendi või ostaksid pileti.

Tasuta sõidu korral saaks bussi siseneda ja väljuda mõlemast uksest, see on mugav ja kiirendaks teenindamist. Väheneks bussijuhtide tööpinge ja paraneks teenindus, eriti tipptunnil, loetles Sulger eeliseid.

Negatiivseid külgi Sulger esile ei toonud, nimetas vaid, et kui piletitulu jääb ära, peab keegi selle kompenseerima.

Maavanem Innar Mäesalu arvates on ettepanek hea mitmest aspektist. See on väike samm ühtse Läänemaa poole, kaob ebavõrdsus eakate vahel.

„Eks kõik ole kauplemise küsimus, kuidas kulutusi kanda,” ütles Mäesalu. „Inimestele peaks see olema igal juhul hea uudis.”

Linnaliinibussiga sõidab peaaegu 200 000 inimest aastas

• Haapsalu kolmel linnaliinil sõidab aastas 194 000 inimest, sh nr 1 liinil 23 000 ja nr 3 liinil 38 000.
• Sõitjate arv eelmise aasta sama ajaga võrreldes on vähenenud 12% (üks põhjus võib olla üksikpileti hinnatõusus 1.02.2013, pilet maksab praegu 70 senti).
• Tänavu on linnaliini 7 kuu piletitulu 43 689 eurot
• Tasuta sõit tooks kindlasti sõitjaid juurde, kuid seda on raske prognoosida, kui palju.

Allikas: M.K Reis–X

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
9 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
Reelika
10 aastat tagasi

Minu kui Ridala valla elaniku Tallinna Ühistranspordi kulud võiks Ridala vald kompenseerida.

Tavaline
10 aastat tagasi

….maksumaksja raha ümbertõstmine. Maksavad ka need,kes teenust ei kasuta. Aga eriti lahe lause-toetused bussifirmadele peaks tagama (praeguse) kindla tulubaasi. Teatavasti on bussifirmad eraettevõtted,mis peaks ise end ära majandama. Laste ja pensionäride sõidu doteerimine on normaalne, aga kõigile tasuta sõit on liiast. Järgmiseks võiks ju linna dotatsiooni nõuda mõni kõrts või kaubamaja…..

just
10 aastat tagasi
Reply to  Tavaline

raudtee ehitus on kurjast, sest kasutada saab tuhandik, aga maksavad kõik

Juhan
10 aastat tagasi

NB! Ärge unustage, et varsti on kohalikud valimised ja nüüd tahavad eelpoolnimetatud “juhid” jälle pildil olla ja lubada enne valimisi pudrumägesid ja piimajõgesid, miks nad pole senini midagi korda saatnud?

NB! Lp. pensionärid, ärge minge valima! Las täidavad need härrad oma eelmised valimislubadused!

ok.
10 aastat tagasi

Täitsa korralik tegu linna võimude poolt,kui tuleb tasuta transport.Laps saab tasuta kooli sõita,väga ootame

seekord
10 aastat tagasi

on tädi maalil õigus 🙂

Tädi Maali
10 aastat tagasi

Valimised peaksid iga aasta olema. Küll siis meite elu õitseks!!!

igatahes
10 aastat tagasi

täiega poolt ja enne valimisi olgu tehtud

On
10 aastat tagasi

ike tore küll,et jõudsime ta ära oodata…kui see eelmine liit kokku kukkus ei osanud enam lootagi,et üitskord ikkagi algab aega kus igaühelt võetas tema võimaluste kohaselt ja antas vajaduste järele.