Austatud Haapsalu linnavalitsus ja volikogu!
Tänavu 6. märtsil pöördusime teie poole ettepanekuga mitte toetada linna rahaga õudusfilmide festivali, vaid kaaluda selle asemel näiteks kohaliku muusikahariduse toetamist.
Kuna meie kiri leidis ulatuslikku kajastust nii kohalikus kui ka üleriigilises meedias, peame vajalikuks oma selleteemalisi seisukohti selgitada.
Arusaadavalt ei ole meil vaimulikena administratiivset meelevalda linnas toimuvaid üritusi keelustada, küll aga oleme vastutustundlike kodanikena selle vastu, et halva mõjuga ürituste korraldamiseks kasutataks avalikku raha. Avaliku raha kasutamine peaks olema avaliku huvi täitmiseks viisil, et oleks tagatud heaperemehelikkus ja otstarbekus. Kui omavalitsusel on kaalumisel eelarvevahendite kasutamine erinevate ürituste toetamiseks, siis peaks olema selgelt väljendatud avalik huvi või siis seadusest tulenev alus.
Ent veelgi olulisem kui rahanumbrid on teadmine, millele ikkagi linnavõim annab oma tunnustuse.
HÕFFi püütakse näidata kena kultuuriüritusena, mille toetamine oleks justkui avalik huvi. Tegelik mõju on aga mitmekülgselt halb. Kas poleks mõistlikum analüüsida HÕFFi mõju mitte hetkeemotsioonide ajel, vaid pikemas ja laiemas perspektiivis? Ürituse korraldajad ja pooldajad on püüdnud seda serveerida kui linnale tulu toovat kultuuriüritust. Leiame, et niisugune määratlus on sügavalt ekslik. Mida head saab olla kurjuse kunstilisel kujutamisel? Inimeste hirmutamist ja vigastamise, sandistamise või tapmise eksponeerimist meelelahutusliku, lõbusalt mängulise tegevusena tuleks näha mitte kultuurilise, vaid pigem peamisi eluväärtusi lammutava tegevusena.
Vägivaldsete fantaasiate kultiveerimise halvast mõjust on konkreetseid näiteid. Ajakirja Imeline Teadus käesoleva aasta jaanuarinumbris on toodud artikkel teadusuuringutele tuginevate näidetega õudusfilmide halbadest mõjudest. Meie vestlustes inimestega on esile tulnud teated ärevus- ja unehäiretest. On teada juhtum, kus lapseeas koos isaga vaadatud õudusfilm meenub veel aastate jooksul õõvastavate mälupiltidena, mistõttu noor inimene vajab psühhiaatrilist ravi. Ulatuslikum ongi pikemaajaline mõju.
Mängulise tegevuse või ekspositsiooni kaudu kujundatakse hoiakuid, teadlikult või alateadlikult. HÕFF teeb seda suunal, et õõva tekitamine ongi lõbus, teistmoodi normaalsus. Kellegi hirmutamine, vigastamine, moonutamine või isegi tapmine eriti võikal viisil, olgugi et mängult, on fun. Sellega hävitatakse, eriti noortes, kujunemiseas inimestes, empaatiavõimet ja nüristatakse emotsionaalset intelligentsust. Tuimestatakse tõrget vägivaldse, hävitusliku käitumise suhtes nii enese kui teiste poolt, nii enese kui teiste vastu. Seetõttu me taunime ka HÕFFiga seotud zombide rongkäiku.
Võidakse väita, et kõigile see niimoodi ei mõju. Ent kas tohiks olla ükskõikne tundlikuma hingelaadiga inimeste suhtes? Jah, igaüks ei pruugi järgida vägivaldset eeskuju. Ent mõned kindlasti järgivad. Esialgu ehk põnevusest, hoolimatult, mis võib aga progresseeruda tahtlikuks destruktiivseks tegevuseks.
On väidetud, et nimetatud üritus on kasulik linna majanduselu elavdajana. Aselinnapea tele-eetris öeldu, et HÕFF on suure osavõtjate arvuga festival, on ilmselgelt eksitav. Palju külalisi pidi olema linna ettevõtlusele kasulik ja seega lisaargument linnapoolsele toetusele. Ent tema poolt välja öeldud osavõtjate arv – 3500 – saadi ilmselt kõikide kinoseansside vaatajate arvu summeerimisel, mis pole ligilähedaseltki külastajate arv.
Vaatajate hulk ju olulisel määral kattub. Petta said nii ettevõtjad kui ka kogu avalikkus, kuna "Seitsmeste uudiste" vaatajatele anti valeinfot.
Ülaltoodut arvestades ei oleks HÕFFi tunnustamine toetuse kaudu kuidagi linnakodanike huvides.
Meie kogemused pöördumise kajastamisel üleriigilises meedias näitavad, et meie seisukohti esitatakse tendentslikult ning nendega püütakse manipuleerida, mistõttu me loobusime avalikust dispuudist HÕFFi vestlusringis 30. aprillil ning valisime oma seisukohtade väljendamiseks avaliku kirja.
Lugupidamisega
grupp Haapsalu vaimulikke:
Eenok Palm, Urmas Rahuvarm, Viktor Romanov, Valdo Nõlvak, Jüri Ilves, Rein Käsk
Parandus.
Pöördumist korrigeeritud kell 13.43. Pastor Eenok Palm saatis korrigeeritud avaliku kirja.
Kirjast on eemaldatud lause: "Kahjuks me ei ole saanud tänaseks, poolteist kuud hiljem, meie pöördumisele vastust."
Samuti on uues kirjas korrigeeritud lauset: "Petta said nii ettevõtjad kui ka kogu avalikkus, kuna ERR eetrist anti Aktuaalse Kaamera vaatajatele valeinfot."
Samuti on lisatud pöördumisele alla kirjutanud vaimulike nimed.
Kuulge kommenteerijad! Lugege kirja sisu-mõte oli-on ju hoopis meie linna arenguks kuuluva raha kehvast paigutamisest!! Toetage oma rahakotist kui palju aga tahate mingit nõmedat HÖFFi!!! Aga linna arengu-rahad mingu ikka LINNA ARENGUSSE ! Linna noortele on jäänud vaid äramädanenud skaytpark Paralepas ja …???Palju me linnas on (Wc-ga varustatud) avalike Grillmaju? Väikelinnade probleem- puuduvad MÕTLEVAD inimesed. Lugedes kommentaare,jäi mulje et enamus kommenteerijaist on vist `säästuka bussipeatusest`! Mul kama-kaks on need kiriku.mehed usklikud või mitte, kuid minu arvates julged mehed,et julgesid välja öelda avalikult,mis ongi mäda-mõttetu.., minu usku nad sellega küll ei mõjutanud…,elus toimib seadus- MIS KÜLVAD,SEDA KA LÕIKAD! Julgust mõtlejaile ja… Loe rohkem »
Kirik teeb endale odavat kaasaegset promotlihtsalt. Muidu neist räägitakse väga vähe.
Vist mindi armulauaveiniga veidi liiale.
Kirjanik Andrus Kivirähk teatas vaimulike esimese pöördumise peale Naistelehes, et kirikutegelased võiksid enne festivalide keelamist oma seintelt koristada risti löödud laiba.
minule mõjus eile halvasti Soffa baari akendel olevad luukered – kas tõesti loodetakse sellega kliente saada? Väga ehmatav ja negatiivne kogemus.
Jõuluvana kuju aknal nähes ei ehmata? Aga kortsus ja küürus vanainimest
tänaval kohates?
on tegelikult selle kampaania taga, vaevalt et niiditõmbaja nimi on pöördumisele allakirjutanute hulgas. Valimised on tulekul!
Et õudusfilmide vaatamine mõjub inimeste moraalile halvasti, aga väljamõeldud piiblijaburdust tõe pähe serveerida ja selle valega ullikeste ajusid pesta on moraalne ja aksepteeritav?
Sõjaveteranide üks suurimaid probleeme on suutmatus unustada sõjakoledusi ja -julmusi. Nende teadvust painavad minevikuõudused veel palju aastaid. Abi ja ravi saamas käiakse psühholoogide juures.
Nüüd presenteerime sisuliselt sama õuduse, küll veidi väiksemas kontsentratsioonis, vabatahtlikult oma lastele vaatamiseks. Vähe sellest, maksame veel pealegi. Pärast imestame, mis tänapäeva noortel viga on.
Halloo! Ühed kogevad reaalsust, teised fiktsiooni- erinevusi märkad?
Kui sa ei suuda mentaalselt fiktsiooni vastu võtta ja unustada , siis on tõesti parem kui selline inimene seda festivali ei külasta.
Mis sellisest inimesest küll siis saab kui ta seda reaaalselt peaks kogema?
Vanusepiirangud muidugi peaks eksisteerima, juhuks kui sisu muutub arusaamatuks vägivallatsemiseks.
Huvitav, kui paljud neist, kes siin HÕFFi filme kritiseerivad, on üldse kunagi HÕFFil käinud või kasvõi HÕFFi kava vaadanud?
kui inimesi ,niipalju arvamusi.Kuna on sõnavabadus, siis siit neid arvamusi lugedes ka meie kaaskodanike elu*ja kunstitunnetuse tõekspidamised välja paistavad. Igaühel on õigus olla usklik kui ta arvab,et nii on hea ja õige ja üldjuhul ei kahjusta ta oma usuga kedagi. Kas aga kõik need filmid mida hõhhfil näidatakse kunsti alla kuuluvateks saab lugeda on küsitav.
Vaidlus kunsti olemuse üle kestaks “aegade lõpuni”.