Fotod: Urmas Lauri
Ilon Wiklandi muuseumis vast avatud näitusel Haapsalus on väljas 70 originaalpilti kunstniku loomingust, mis viivad vanaema-vanaisa juurde.
Reis vanavanemate maale algab juba Iloni Imedemaa vanast tuttavast tumesiniseks värvitud trepist üles ronides. Kohe esimesel trepimademel võtab vastu suur pilt tüdrukust perroonil Ilon Wiklandi raamatust „Pikk-pikk teekond“ ja 1938. aasta sõiduplaan. Pilt on haapsallastele tuttav – Haapsalu raudteejaam, koer, kollane kohver ning natuke hargnevate patsidega pisike tüdruk, kaheksa-aastane Ilon Wikland, kelle vanemad on saatnud 1938. aastal Tallinnast Haapsallu vanaema ja vanaisa juurde.
Rongi ju enam ammu Haapsallu ei sõidagi ju kahjuks.
Vahel juhtus õnnetusi ka jaamades.Näiteks 23.mail 1938.aastal kell 19.50 Virtsu
jaamas rong Nr.34 diiselmootorvaguni DeM. manööverdamisel sõitis diiselmootor-
vagun DeM. pöörang Nr.6 vale seisangu tõttu vagunile Nr.505 peale.Pealesõidu ta-
gajärjel sai vigastada diiselmootorvaguni õhkpidur,2 puhvrit ja pöördvanker.Tee ri-
ket ega inimõnnetust polnud.Põhjus oli pöörangu valeseisangusse asetamine,kahju
432 krooni ja 50 senti.
1938. aastal oli Tallinna ja Haapsalu vahel juba päris korralik rongiühendus.Käiku
olid pandud ka mootorrongid,mida kohalik rahvas kutsus Lendavaks Läänlaseks.
Virtsu raudteel samal ajal käigus olnud DeM Nr.Nr.1-4 nimetati Virtsu ekspressiks.
Mõnikord esines neil rongidel ka tehnilisi tõrkeid ja sel juhul- nii Haapsalu kui ka
Virtsu raudteel asendati need aururongidega.Kuid tolleaegsed inimesed ei lasknud
sel end häirida: sõita oli vaja ja sõidetigi.Täna,26.mail 2023.aastal,möödub täpselt
55 aastat Rapla-Virtsu raudtee sulgemisest,otsus sulgemise kohta langetati Mosk-
vas,Ministrite Nõukogu vastavasisulise määrusega 17.detsembril 1966.aastal.Laia-
rööpmelist siia ei kavandatud.Ja milline tulevik ootab Haapsalu raudteed,näitab aeg.
Raudteel võib vahest ette tulla kõiksugu imesid. 7.jaanuaril 1932. aastal kell 19.45 juhtus Virtsu jaamas omapärane õnnetus. Merelt puhuv maru tuul ajas liikuma tühja kaubavaguni Nr.1041,mis seisis Virtsu jaama umbteel pöördekolmnurgast mere pool.Vagun oli kohale kinnitatud kaitse- paku abil,kuid tuul ajas vaguni sellest üle.Ja nii see kaubavagun Nr.1041 siis oma- päi muudkui sõitis ja sõitis,tuul tagant lükkamas,kuni ühe rattapaariga rööbastelt maha sõitis.Keegi seda ei näinud ega ka takistanud.Niru ilma tõttu istusid jaama- ametnikud soojaksköetud jaamaruumides,depootöölised ja meister askeldasid reisirong Nr.14 veduri juures depoos.Viimaks märkasid seda Virtsu brigaadi tööli- sed,kes siis vaguni tungraudadega rööbastele tõstsid.Seejärel ilmusid ka Virtsu jaamaamtnikud ja kohalik… Loe rohkem »