Juhtkiri: edulugu, mida niipea ei tule

Lääne Elu

info@le.ee

Joonistanud Ott Vallik.
Joonistanud Ott Vallik.

Märtsi algul ütles SA Läänemaa raudteeprogrammi direktor Rein Riisalu Lääne Elule antud intervjuus, et loodab väga, et ühel hetkel saame Haapsalu raudtee näitel rääkida eduloost. Turba–Haapsalu raudtee pidi tulema selline, mille eeskujul saaks muu Eesti raudtee uuendamisel järgmisi samme kavandada.

Neli kuud hiljem saatis Reformierakonnast koosnev vähemusvalitsus raudtee koos Tallinna haigla ja meditsiinikopterite hankega prügikasti. Täpsemalt kirjutati need kolm investeeringut välja Eesti taasterahastu kavast ehk Euroopa Liidu rahapajast, mis mõeldud liikmesriikidele koroonakriisist väljatulemiseks. Kõik kolm projekti olid Keskerakonnale, kelle Reformierakond valitsusest välja heitis, tähtsad teemad ja lubadused.

Haapsalu raudtee ei ole majanduslik, vaid poliitiline projekt, mis saadi tänu Keskerakonna võimulolekule liikuma. Raudteeprojekti on Keskerakonna aseesimees Jaanus Karilaid ajanud aastaid ja välja võidelnud rööbaste mahapaneku Ristini. Karilaiu ambitsioon on saada rongid käima Haapsallu välja. Neli kuud tagasi ütles Riisalu, et see, kas raudteed vaja on või ei ole, on Läänemaa jaoks olnud sama oluline küsimus, nagu oli Eesti riigi jaoks NATO või Euroopa Liidu liikmeks saamine. Tema sõnul pole Haapsalu raudtee selles mõttes ühe erakonna poliitiline projekt, vaid on tõesti poliitiline projekt – kõik saavad aru, et Läänemaa on osa Eestist ja see on ainuke Mandri-Eesti maakond, kuhu raudtee ei ulatu.

Neljapäevane valitsuse otsus, millega Turba–Risti raudteelõik rahata jäeti, tuli väga kummalisel hetkel. Ajal, mil just oli edukalt lõppenud selle lõigu ehitushange, kus erinevalt paljudest teistest viimase aja hangetest jäid pakkumused eelarve piiridesse. Ehituse algusest lahutas veel ainult üks allkiri lepingul. Kuid see allkiri, majandus- ja kommunikatsiooniministri oma, jäigi saamata. Ükskõik, kas peame raudteed Läänemaale eluliselt vajalikuks või mitte – nii lihtsalt ei teha.

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
15 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
Kreeka Eee
1 aasta tagasi

Nüüd võib hakata siis Taevatrepi ehitamise plaane hakata pidama

Kremlikaja
1 aasta tagasi

LE artikkel on natsionalistlik rahvavaenulik soperdis. Kohe teeb prokuratuur teie toimetusess läbiotsimise, krd fašistid!

Hellat
1 aasta tagasi
Reply to  Kremlikaja

See kommentaar ise on juba rahvavaenulik

IRW
1 aasta tagasi

Edulugu ??? Milline ! Huvitav et pole nagu ette näidata ühtegi näidet – Jõgevale ja rong käib ( ei mingit hüpperarengut ) ,Viljandisse rong käib ( ei mingit hüpperarengut ) ja Tallinna külje all olevase Raplasse ka ju rong käib , aga pole sealgi mingit hüpet toimunu . Miks peaks see Haapsalu suunal nüüd järsku toimuma
No jah – suveti võib olla paarkümmend inimest väisab rohkem Haapsalut kui praegu , aga matta selleks sada milli + hilisemad püsikulud ( maanteed ju selle arvelt ära kaotada ei saa , nii et püsikulud vaid suurenevad )

Arvaja
1 aasta tagasi
Reply to  IRW

Kas Pärnusse käib, kunagi sõitis sealt edasi Riiga ka.

Imelik
1 aasta tagasi
Reply to  IRW

Jälle lihtsalt lahmid. Lihtsalt suvaliselt Sinu “näitest”- Jõgeva- jah ta ei ole teine Tallinn aga ta on oma potentsiaali juures kaotanud oluliselt vähem oma rahvastikust kui näiteks Haapsalu ja sellel on kindlasti oma osa transpordiühendustel, e. ka raudteel.
Püsikuludest- näiteks Elron maksab taristutasu, mis moodustab kogukulust kõige suurema osa, sama peaks tegelikult tegema ka maanteetranspordi firmad….
Viskame mõtte õhku?

Veokijuht
1 aasta tagasi
Reply to  Imelik

Kuule , tainas , võta teadmiseks siis – veokid maksavad kütuseaktsiisi , raskeveokimaksu ja teekasutustasu

Imelik
1 aasta tagasi
Reply to  Veokijuht

Kena kui oled roolis nii pehmeks muutunud, aga ära mind endaga palun võrdle.
Kõik nimetatu ei ole kuidagi võrreldav taristutasuga- suurusjärgud on erinevad.
Võta teadmiseks!

HHG
1 aasta tagasi
Reply to  Imelik

Ühelgi liinil eestis Elron ei teeni pelgalt piletitulu pealt ennast nulli, rääkimata kasumist. No ja kellele Elron ( riigiettevõte) maksab taristutasu? Ikka riigile ju. Võrdluseks küsimus: kas sinu pere saab rikkamaks, kui annad lapsele taskuraha ja võtad sellest osa kohe tagasi oma taskusse maksu näol. Saad ju ise ka väga hästi aru et taristutasu on raha taskust taskusse tõstmine ja mingit tegelikku kasu sellest ei teki. Raudtee Haapsallu on suur kuluobjekt riigile, isetasuvust ei saa sellel kunagi loota, sest kaubavedu sellel liinil iialgi toimuma ei hakka. Pigem olnuks otstarbekam investeerida see raha 2+2 maantee tegemisse. Autotransport ju niikuinii liigub elektri… Loe rohkem »

varsti
1 aasta tagasi
Reply to  IRW

lendavad siin igal pool ringi reisidroonid, ainult debiil ehitab sajandi tagust tehnika imet

Hellat
1 aasta tagasi
Reply to  IRW

Selgeltnägija ise räägib siin

Irw
1 aasta tagasi

Hea et see arulage rahalaristus viimasel hetkel tühistus

Hellat
1 aasta tagasi
Reply to  Irw

Kommentaar on ka arulage

2. kodanik
1 aasta tagasi

Õnneks on järgmise aasta märtsikuu piisavalt lähedal ja valija saab anda oma hinnangu sellele jamale, mis praegu toimub. Küsimus ei ole ainult Haapsalu raudtees, vaid laiemalt kokkulepete pidamises. Reformierakonna poliitika on suvaõigust rakendades ikkagi väga autokraatlik ja Isamaa ning sotsid kiidavad seda kõike tegudes takka, kuigi retoorikas võetakse väga erilisi poose.

kõige
1 aasta tagasi
Reply to  2. kodanik

pugejalikumad on sotsid, oma tasku on ainus eesmärk