Teedel liigub iga päev 1000–4000 joobes juhti, kelle tõenäosus liiklusõnnetusse sattuda on 22 korda suurem kui tavaliiklejal. See on suur probleem.
Justiitsministeerium analüüsis sel aastal joobes sõidukijuhtide karistusi. Analüüs kinnitas, et viiendik kriminaalses joobes sõidukijuhtimise eest karistatud isikuist satub kolme aasta jooksul uuesti kohtu ette sama süüdistusega. Risk on suurem just nende isikute hulgas, kelle joove on olnud raske. Kui pöörata karistuspoliitika teravik just korduvaile rikkujaile ehk retsidiivsetele isikutele, õnnestub meil joobes juhtide põhjustatud liiklussurmasid senisest tõhusamalt ennetada. Justiitsministeerium on välja töötanud hulga ettepanekuid, mis on mõeldud just joobes juhtide retsidiivsuse vähendamiseks.
Kui joobes juht põhjustab liiklusõnnetuse, mis toob kaasa rasked kehavigastused või surma, peab sellele järgnev karistus olema raskem. Samuti tuleks karmistada karistust korduva kriminaalses joobes sõidukijuhtimise eest. Veelgi enam – kui esmakordse rikkumise korral antakse isikule üldjuhul võimalus end veel parandada ja oma edasist seaduskuulekust tõestada, siis korduval rikkumisel tuleb reageerida šokivangistusega.
Meil tuleb leida võimalused kõrge retsidiivsusriskiga isikute ning noorte käitumise ja hoiakute mõjutamiseks, olgu selleks siis liiklusohutusprogramm, sõltuvusravi või järelkoolitus. On vaja tegelda just konkreetse isiku riskide maandamisega.
Et takistada kriminaalses joobes juhti uuesti rooli istumast, tuleb temalt ära võtta juhtimisõigus. Kohtupraktika on praegu vastuouline – joobes juhtimise väärteo toimepannutelt võetakse juhtimisõigus ära keskmiselt pikemaks ajaks kui kriminaalses joobes isikuilt. Need proportsioonid tuleb uuesti paika saada ning raskema rikkumise eest peab järgnema karmim karistus. Juhtimisõiguse saab tingimuslikult alles jätta, kui inimene nõustub alkoluku paigaldamisega autole.
Küsimusi tekitab ka, kui joobespäi raske liiklusõnnetuse põhjustaja oma lõplikku karistust oodates endiselt ringi sõidab. Samuti pole haruldased juhtumid, mil ta sel ajal uued liiklusrikkumised toime paneb. Nende juhtumite vältimiseks tuleb kaaluda uue tõkendi ehk menetlust tagava meetmena sõiduki registreerimisnumbri või autovõtmete hoiulevõtmist.
Kuidagi ei saa leppida, et joobes juhtide süül saavad hukka või raskelt vigastada samas autos olnud kaassõitjad. Sestap oleme välja pakkunud idee muuta teadvalt joobes juhi autos kaassõitjana viibimine väärteona karistatavaks.
Urmas Reinsalu
justiitsminister, IRL
Alkoholi valmistamine, müük ja tarvitamine tuleb üldse ära keelata, siis kaovad ka tagajärjed.
.
EELKOMMENTEERIJATELE. Kas tahate tõesti au anda alkojoobes või narkojoobes juhtidele?
Et takistada kriminaalses joobes juhti uuesti rooli istumast, tuleb temalt ära võtta juhtimisõigus.
Mitte juhtimisõigust ei pea ära võtma, vaid juhtimisvõimaluse! Aga kuidas? Käed otsast, sõidab proteesidega, jalad maha, sama lugu, p.rse küljest, et istuda ei saaks, sõidab püsti………..kohapeal maha lüüa, tundub õige?
Parts, Reinsalu, Vaher, Sester saaks nendest poliitikutest lahti oleks elu palju rõõmsam ja joodikuid vähem. Nali naljaks aga karm reaalsus on see, et äramüüdavate punt on riigile rohkem kahju tekitanud, kui 1000 joodikut. Aaviksoo ja raudne… lisaks veel.
+
sa kannatad …………….
tahaks näha konkreetseid arve,mitu% on liiklusõnnetustest põhjustanud joobes juhid ja kained juhid, suhtarvu igapäevaselt liiklejate osas?
tundub,et kainete juhtide osakaal on kümnetes kordades suurem.
seega–keelame kaine peaga sõitmise?