Täna avati Evald Okase muuseumis ArtPrint noorte fotokunstniku stipendiumi tänavuse võitja Maxim Mjödovi isikunäitus „Vene Album“ ning Marita ja Mart Krulli ühisnäitus „Muster“, mis ühendab ehte- ja sepakunsti..
Ehtekunstnik Marita Krull rääkis, et ehteid valmistades tulevad meelde kõik emotsioonid ja tunded. Erinevate meelde tulevate lugudega loob ta uue loo oma ehtes. Seetõttu on ehete valmistamine talle samaaegselt mineviku ja tuleviku kokkusaamine olevikus. „Käitud ehtega vastavalt oma emotsioonile – viimistled või ei viimistle või mida viimistlemine sel hetkel ültse tähendab,“ rääkis Marita Krull.
Ehet valmistades on tema jaoks alguses kivi, mis tõmbab teised materjalid enda poole. Ehet valmistades soovib ta, et see oleks lõpuks tema jaoks huvitav.
Mart Krull ütles, et tema tööd on kummardus, sirutus, spagaat ja tänan tähelepanu eest. Tema sõnul on see ühest vormist teise saamine, mis on sepa tööprotsessi osad. Näituse koostamine oli tema jaoks teekond ja protsess, kus ainsaks piiriks oli ruum, mis oli piisav.
Samuti on Mart Krullil näitusel ka kolm jalgratast, mis on ise kokkupandud vanadest jalgratastest. Jalgrattahoidjateks on tal tänavalaternad.
Kokku on Mart Krull valmistanud kaheksa jalgratast, millest kaks on eksponaatrattad poe akendel – üks Tallinnas Foorumi keskuses ja teine Helsingis. Ülejäänud rattad on kasutusel sõiduratastena tal endal ja ta sõpradel.
Fotokunstniku Maxim Mjödovi sõnul on tema näituse fotod sügavad. „Armastus ja tunded on alati sügavad,“ ütles Mjödov oma näituse kohta. „Üksi sisse minnes ja vaadates saab aru.“ Pildid on ülesvõetud Venemaal, Peipsi järve lähedal.
Näitusepildid ei ole raami sisse asetatud tavapäraselt raami tagumisele küljele, vaid raami ja klaasi vahele, mis annab piltidele teise mõõtme. Autori sõnul on selline viis talle lihtsalt rohkem meelepärane.
Mõlemad näitused on Okase muuseumis avatud 16. juulini.
Fotod: Urmas Lauri
Marita on Eesti Kunstiakadeemia haridusega ehtekunstnik, kes ütleb oma tööde kohta nii: „Ehteid teha on minu jaoks võimalus kogeda korraga minevikku ja tulevikku. Teisisõnu, olla siin ja praegu, kus kõik on võimalik. Läbi tegemise saan tunda kuidas maailm mind kannab ja läbi vormi saan ise kanda hoolt ja vastutust. Naudin külluslikku kujundite ja mustrite mängu, mis seab väärtused aina uude järjekorda. Usaldades oma tunnet, hoidmata tagasi oma kirge ehitada või lammutada, valin materjale ja detaile, mis oodanud oma aega.“
Mart Krull, Eesti Kunstiakadeemia haridusega sepp, võtab mängujärje üle näidates, et ka sepakunst võib luua esemeid ja objekte pelgalt mängulustist, et näidata raua, tule, alasi ja haamri kohtumiste vilju, abstraktseid väljavenitatud vormidega sepisobjekte, mille struktuuris ei puudu ka draama – järsud üleminekud ühest vormikeelest teise. Näitusele on jõudnud ka kolm asitõendit Mardi ammusest pühendumisest custom made jalgrataste ehitamisele. Ka siin on raud ja teised metallid otsimas esmajoones esteetilist vormi ning alles siis selle rakendust. Ka siin sünnib muster, mis teenib disaini ja selle rakendamist.
Maxim Mjödov (sündinud 1983 Tallinnas, praegu elab Brooklynis, New Yorgis) on iseõppinud sõltumatu fotograaf, kelle töid on avaldatud väljaannetes nagu National Geographic, Afisha, Fstop, PFmagazine, Positiiv, Landscape stories, APF, Dust magazine. Tema lemmikaineseks on dokumentaalkaadrid ja maastikud, tühjad ruumid, mahajäetud majad ja äärelinnades elavad inimesed; linnaüksindus, millega ta tunneb end seotud olevat.
Marita ja Mart Krulli ühisnäitus „Muster“, millel saavad kokku ehte- ja sepakunst.