Aastad tagasi kaubanduskonverentsil räägiti, et Eesti on Euroopas viies riik, kahjuks veel mitte jõukuse poolest, vaid meil on kaubanduspinda ühe elaniku kohta nii palju, et oleme Euroopas viiendad. Siit küsimus – on see ikka hea näitaja? Vaevalt küll, aga kui meie tootmine jõuab Euroopas sellisele tasemele, vaat see oleks väga hea ja seda tunneksime me kõik, sest siis oleme päris reaalselt ka viie jõukama riigi seas Euroopas, kirjutab Haapsalu tarbijate ühistu juht, linnavolikogu liige Raimond Lunev (pildil).
Tuleme nüüd meie armsasse kodulinna Haapsallu. Mis meil siin täna toimub?
Viimastel aastatel on ka meie linnakeses kaubanduspindade maht jõudsasti kasvanud. Täna on meie linnas ühe elaniku kohta imikust eakani 1,41 m² kaubanduspinda. On seda palju või vähe, otsustab igaüks ise. Aga kui me lepiksime kokku ja ühel päeval kõik korraga kauplustesse läheksime, siis mahuks teoreetiliselt kogu linnarahvas olemasolevatele kaubanduspindadele ära.
Meie naabritel Ridala vallas on kaubanduspinnaga veelgi uhkem – seal on ühe vallaelaniku kohta 4,2 m².
Aga parkimine on ka tähtis ja neid asju peame alati koos vaatama. Haapsalu Kaubamajas on parkimisprobleem kogu aeg olnud, seda on püütud ka vastavalt võimalustele lahendada. Tänaseks on ümber Haapsalu kaubamaja 183 parkimiskohta, mis viimasel detailplaneeringul sai ka ära fikseeritud.
Läänemaal on parkimine hästi lahendatud Rannarootsi keskuses. Kogu keskus on 8000 m² kaubanduspinda ja parkimiskohti on 400.
Siia kõrvale tooks aga ühe väga eriskummalise arenduse, mida soovitakse rajada Haapsalu linnas Nurme 2 kinnistule (tänane Postimaja).
Arendamise tulemusel soovitakse tänasest Postimajast ehitada 5000 m² suurune kaubanduskeskus, mille esimesele korrusele tuleb sama suur toidupood, nagu on Rannarootsi keskuses. Ja nüüd tuleb huvitav koht: parklas, mis hakkab seda 5000 m² suurust kaubanduskeskust teenindama on ainult 33 kohta. Sinna peavad ära mahtuma uue keskuse töötajad, üürnikud ja kliendid. Kuidas saab see võimalik olla?
Teades ja nähes, kui kehvad on tegelikud parkimistingimused kogu Haapsalu linnas, hakkavad uue arenduse tulemusel kindlasti kannatama kõik ümbruskaudsed kortermajad, kus juba praegu on parkimisprobleemid. Tulevikus, kui uue keskuse ees parkimiskohti ei jätku, hakatakse ka naabruses asuvate kortermajade parklaid kasutama ning nende probleemid suurenevad veelgi.
Kokkuvõtteks võib öelda, et see uus arendus lisab ühe õnnetu koha Haapsalu linnas. Seda nii töötajatele, üürnikele, kui ka klientidele. Uue kaubanduskeskusega lisandub meie väikelinnas ainult lisastressoreid nii parkimises kui ka liikluses.
Kas meie väikelinna on selliseid arendusi vaja, kui on juba eskiisprojekti juures on kõigile näha, et see ei ole mõistlik arendus meie linnale!
Raimond Lunev, linnaelanik naaberkinnistult
Vt ka Lääne Elu artiklit Postimaja laienduse detailplaneeringu esikiisi esimeselt arutelult.
keskturg
neid saarevälju on mitu, milline neist linnapeaks tahab
Hr. Lunevi jutt on jumala õige ja juba praegu pole autosid kuskile panna. Aga kuna tulevane refi linnapea Saarevåli tahab sinna kaubakeskust ehitada,siis see ka tuleb. Tundub,et meil on poliitika ja åri tihedamalt seotud kui Itaalia maffias. Ma ainult imestan,et ymberkaudsete korrusmajade elanikud oma praeguste parkimiskohtade eest ei võitle…
Issand jumal, Haapsalus toidupoode niigi palju.
See on loomulik,et iga juht huvitub oma seisukohast tihedas konkurentsis! Aga tõsine probleem on parkimisega tõesti,juba praegu.Kuhu parkida oma autosid Niine 12,14 majade elanikel nii suvel kui talvel? Suvel autosid linnas kõikjal tohutult,ka Niines,aga talvel tänaval parkimine ka seaduslikult piiratud.Seni on edukalt kasutama hakatud postimaja tagust parklat,mis olukorda leevendab. Vana koleda sauna võiks maha lammutada ja korraliku parkla /kasvõi tasulise/ rajada ja korterelamute taha nendele majadele platsid rajada.
miks paralepa poole ei võiks ehitada…
Konkurents on teretulnud. Ühe ettevõtja huvid ei või saada arengule takistuseks. Tarbe- ja tööstuskaupade valik on nii mannetu, et ootan pikisilmi paremat valikut. Parkimise lahendamine on tehniline,mitte pôhimōtteline probleem. Maxima päevakäive suurim aga parkimist pole ollagi – inimesed teevad valikud. Rannarootsi Selver miinuses, olgu parkla kui suur tahes.
Kui TÜ torni ehitas, oli samuti jama kui palju. Täna ei oskaks kesklinna ilma selleta ette kujutadagi. Las arendavad. Kui tuleb hea, on kasuks eelkõige linnarahvale. Kedagi ei sunnita seal käima, kui parkida ei saa.
Täpselt nii. Tehku mida iganes soovivad. Kui ma toidukottidega (juhul kui sinna üldse toidupood tahetakse teha) pean hakkama trügima kaugele parklasse, et autoni jõuda, siis – tänan, ma ei soovi! Siiani on olnud nii, et Kaubamajal on endiselt oma klientuur, olenemata uutest poodidest.
härra raimond sina mõtled oma poele,kui konsumi kõrvale kerkib uus kaubanduspind,siis ohh kurja,tugev konkurents siis.
Kas meie väikelinna on selliseid arendusi vaja, kui on juba eskiisprojekti juures on kõigile näha, et see ei ole mõistlik arendus meie linnale!
Kes on see kõik, kes näeb eskiisprojekti juures probleemi? Mina, kui linnakodanik saan aru, et ainult konkurents paneb ettevõtteid pingutama ja kokkuvõttes saab tarbija valida omale sobiliku ostukoha, seega ma ei näe probleemi. Lisaks, kui vaadata Haapsalu kesklinna, siis saan aru, et iga uus arendus toob linna juurde uusi inimesi, töökohti ja sellega paraneb ka linna elukvaliteet. Äge, kui Haapsalus midagi uuendatakse ja muudetakse!