Tehnoülevaatuspunktid hakkavad koguma autode tegeliku kütusekulu ja energiatarbimise andmeid

Lääne Elu

info@le.ee

Uuemõisas on nüüd tehnoülevaatuseks uus rada. Foto: erakogu
Tehnoülevaatuspunkt. Foto: erakogu

Tänavu juunist hakkavad tehnoülevaatuspunktid koguma sõiduautodelt ja väikestelt tarbesõidukitelt tegeliku kütusekulu ja energiatarbimise andmeid, mis edastatakse Euroopa Komisjonile ja Euroopa keskkonnaametile.

Tegeliku kütusekulu ja energiatarbimise andmete kogumist rakendatakse M1- või N1-kategooria sõidukitele, mis on esmakordselt registreeritud 1. jaanuarist 2021 ning mis on varustatud kütusekulu ja energiatarbimist mõõtvate pardaseadmetega.

„Andmete kogumise eesmärk on kaitsja tarbijaid, et nendele esitatud kütusekulu andmed vastaksid tegelikkusele. Samuti on eesmärgiks keskkonnahoid,” selgitas transpordiameti sõidukite registriosakonna teenusehaldur Carl Joosep Piirfeldt.

Andmete kogumise kohustus tuleneb Euroopa Liidu Komisjoni rakendusmäärusest (EL) 2021/392, mille eesmärk on tagada määruses (EL) 2019/631 sätestatud CO2-heite normide toimimine. „Andmete kogumine ei too kaasa tagajärgi auto omanikule, vaid eesmärk on jälgida tootjaid, et nad kehtestatud keskmist CO2-heite sihttaset ei ületaks,” kinnitas Piirfeldt.

Tegelikke olusid kajastatavate andmete kogumine on läbipaistev ja sellest tulenevalt on sõidukiomanikul võimalus keelduda nimetatud andmeid kättesaadavaks tegemast. Keeldumise soovi korral peab sõidukiomanik keeldumist vahetult enne tehnoülevaatuse teostamist kohapeal selgelt väljendama.

Kokku koondatud andmed edastab Transpordiamet korra aastas Euroopa Komisjonile ja Euroopa keskkonnaametile ning seejärel eemaldab täiendavalt kogutud andmed liiklusregistrist.

Komisjon avaldab alates 2022. aasta detsembrist igal aastal iga tootja kohta anonüümseks muudetud koondandmete kogumi, mis on jaotatud sisepõlemismootoriga sõiduautode ja kuni 3500 kg täismassiga veoautode ning samadesse kategooriatesse kuuluvate välise laadimisega hübriidelektrisõidukite vahel. Andmed, mida avaldatakse, on keskmine kütusekulu (l/100 km), keskmine elektrienergia tarbimine (kWh/100 km) ja keskmine CO2-heide (g/km). Samuti erinevus nende andmete ja vastavusdeklaratsioonis esitatud andmete vahel.

Kütusekulu ja energiatarbimisega seotud andmeid juba kogutakse valmistajate poolt, kuna sama määruse kohaselt peab valmistaja tagama, et tegeliku kütusekulu ja energiatarbimise andmed oleksid võimalikult vara kättesaadavad. Andmeid kogutakse valmistaja volitatud edasimüüjate või volitatud remonditöökoda kaudu, juhul kui sõiduk on sinna remonti või hooldusesse viidud ning sõiduki pardaseadmest tuleb andmeid mõnel muul eesmärgil nagunii lugeda.

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
15 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
Imelik
1 aasta tagasi

Selliste andmete kogumise eesmärk jääb segaseks.
Väidan, et…. enamus Haapsalu linnas liiklevaid autosid sõidab pidevalt “külma mootoriga”, millest tulenevalt ei saagi need kulunäitajad olla midagi head. Mida siis nüüd sellest järeldada? Mida rohkem pikemaid vahemaid ja alakoormatud sõiduvahendiga sõite seda parem tulemus- seda võib öelda ilma igasuguseid andmeid kogumata. Tundub tegevus tegevuse pärast.

signe
1 aasta tagasi

edaspidi tuleb ka autos seksimine ära registreerida, et saada statistikat, kas seksisid ema ja ema kes on isa, isad-isad või segapaarid

Kaja
1 aasta tagasi

kius eesti rahva vastu paistab hetkel jätkuvat…

Imelik
1 aasta tagasi
Reply to  Kaja

…”Tegelikke olusid kajastatavate andmete kogumine on läbipaistev ja sellest tulenevalt on sõidukiomanikul võimalus keelduda nimetatud andmeid kättesaadavaks tegemast. Keeldumise soovi korral peab sõidukiomanik keeldumist vahetult enne tehnoülevaatuse teostamist kohapeal selgelt väljendama.”

Misasi
1 aasta tagasi

Minule see euroopa liit ei meeldi üldse enam. Minuarust üliagarad pioneerijuhid mõtlevad igasuguseid idiootsuseid välja, kui pruun võib prarkartul olla oli tipptase, nüüd üritavaf kõik seda seal ületada, et veel rohkem silma paista. Ei meeldi ser liit üldse, aga kodumaalt ära ka ei tahaks kolida. Halb seis

seikspiir
1 aasta tagasi
Reply to  Misasi

Liit on jabur oma ülereguleerimistega, kuid plusse liidus olemisest on rohkem kui miinuseid. Balkan ja postsovetlikud riigid ootavad järjekorras liitu pääsemist.

Kiku
1 aasta tagasi
Reply to  Misasi

Mis siin halba on? Kogutakse reaalseid andmeid ja tehakse need inimestele kättesaadavaks, et tootjad ei saaks süüdimatult valetada mingeid umbluu numbreid auto kütusekuluks. Väga tarbiasõbralik ju

ja
1 aasta tagasi
Reply to  Kiku

täitsa ilma tagamõtteta

2. kodanik
1 aasta tagasi
Reply to  Kiku

Ise sa oled tarbiasõbralik. Tehnoülevaatuspunkt on eraettevõte ja iga lisaliigutus kajastub kliendile esitatud arvel. Minul pole küll erilist huvi mingit rohehullude jama kinni maksta.

Ehh mis
1 aasta tagasi
Reply to  Kiku

Kiku ei peaks nii naiivne olema arvates, et midagi tehakse inimeste hüvanguks. Juu ikka miski raha või tobeda rohehulluse jpärast liigutatakse miskit

Nimi (vabatahtlik)
1 aasta tagasi
Reply to  Misasi

Ja mida sa oled teinud selleks, et Eestis oleks parem elu?

Misasi
1 aasta tagasi

Mis loosung see nüüd on? Ma elan siin, seda olengi teinud. Ärge enam palun tulge siia sotsialismi meenutavate loosungitega vehkima! Nõus?

varsti
1 aasta tagasi

on kohustuslik ka salongi kaamera, profil ja face

eks ole
1 aasta tagasi
Reply to  varsti

Mina ei kavatse oma autosse mingisugust kaamerat ega muud vidinat, millega keegi kusagil mu teekonda jälgib, paigaldada. Eesti Vabariigis peaks inimese vaba liikumine olema siiski põhiõigus.

Misasi
1 aasta tagasi
Reply to  eks ole

Varsti on kõik asjad , iga liigutus täpselt reguleeritud. Nagu näiteks soomes. Midagi ei tohi teha, iga asja jaoks peab luba või mingi kortti olema. Idiootide maailm