Suursaartele reisimine läheb märtsist kallimaks

BNS

Leiger (vasakult) ja Tiiu Rohuküla sadamas. Foto: Urmas Lauri
Kuula artiklit, minutit ja sekundit
0:00 / :

Leiger (vasakult) ja Tiiu Rohuküla sadamas. Foto: Urmas Lauri

Majandus- ja taristuminister Taavi Aas allkirjastas suursaarte parvlaevaliinide piletihinna määruse, millega kinnitas uued hinnad; uus hinnakiri hakkab kehtima 1. märtsist.

Registreeritud kohalikele elanikele jääb uute piletihindadega nii reisija kui auto sooduspilet samaks. Auto sooduspiletiga saavad sõita need suursaarte püsielanikud, kes on sama sõiduki registreerimistunnistuse kohaselt sõiduki omanikuks, vastutavaks kasutajaks või kasutajaks. Täiendavalt lisandub sooduspilet N1 ehk väikekaubikute kategooria sõidukitele, teatas majandus- ja kommunikatsiooniministeerium.

Lisaks ei muutu hinnad peale kohalike ka sügava puudega isiku saatjale või kuni 16-aastase puudega isiku saatjale, õpilastele ning kõikidele üle 65 aastastele inimestele. Üliõpilased saavad sõita sooduspiletiga 1. septembrist kuni 30. juunini.

Suursaarte parvlaevaliinide piletihindu tõsteti viimati 2016. aastal. “Mõistetavalt on igasugune hinnatõus ebapopulaarne, aga peame tegutsema riigieelarve piires, et pakkuda meie inimestele ja ettevõtetele kvaliteetseid ühendusi,” nentis Taavi Aas pressiteates. Ministri sõnul on hinnatõus möödapääsmatu, kuna kulud on juba praeguseks kasvanud, rääkimata tarbijahinnaindeksist ja saartele tehtavate lisareisidest võrreldes möödunud aastaga, mida on tänavu üle 1000.

“Tahame pakkuda üha paremat teenust ja rohkem väljumisi, mis paraku ei saa tulla mitte millegi arvelt,” lisas Aas.

Aasa sõnul otsis ministeerium läbi jaanuari kohti, kust saaks hinnatõusus vastu tulla, et vähendada negatiivset mõju ettevõtlusele ning jõuti viie muudatuseni. “Aruteludest saarte esindajatega vähendasime suurtele ja väikestele veokitele hinnatõusu suurust, tekitasime sooduspileti väiksematele kaubikutele ehk N1-klassile ning vähendasime reedest ja pühapäevast hinnakoefitsienti. Ühtlasi suurendasime lisareiside arvu nii palju kui praeguse taristu ja laevadega on võimalik ning otsime aktiivselt lisalaeva, mida prahtida suursaarte vahele,” loetles Aas.

Märtsist on Hiiumaa külastamisel tipuaja väliselt pere – kaks täiskasvanut, kaks kooliealist last ja auto – edasi-tagasi sõidu hind 57 eurot ning tipuajal 63 eurot. Saaremaa külastamisel tipuaja väliselt on pere edasi-tagasi sõidu hind 49 eurot ning tipuajal 54 eurot. Tipuaegadel on suursaarte parvlaevade piletihinna kordaja sõidukipiletile 1,2 varasema 1,5 asemel.

Kaasamiste käigus toodi ettevõtjate poolt välja, et ettevõtjale on soodsam oodata tänu reiside mahu suurenemisele vähem järjekorras, kui tunde sadamas, et pardale saada. Hommikuste, eelkõige veokitele mõeldud lisareisidega alustab TS Laevad veebruari viimasel päeval. 4. veebruarist juba lisandus keskpäevaseid reise.

“Olen nõus saarte esindajatega, et seisuaja vähenemine kaalub kindlasti üles piletihinna kallinemise. Näiteks Saaremale kaupa vedava haagisega veoki ülesõit kallineb edasi-tagasi sõidul 4,60 eurot. Kui veok veab ka ainult 5 tonni kaupa, siis on hinnatõus kilo kohta alla 0,001 euro,” tõi Aas välja. 

Hindade muutmine pole MKM-i kinnitusel seotud TS Laevade kasumlikkusega. Riigi ning TS Laevad OÜ ja OÜ TS Shippinguga 2014. aastal sõlmitud avaliku liiniveo lepingus on fikseeritud, et teenuse osutamisega ei või vedaja teenida ülemäärast kasu. Selle ärahoidmiseks on ministeeriumil lepingu järgi õigus nõuda ja vedajal kohustus maksta üleliigne toetus ministeeriumile tagasi koos intressidega.

Selle punkti järgimiseks tellis transpordiamet möödunud aastal analüüsi, et veenduda ülemäärase kasu teenimise hoidumisest. Analüüs näitas, et 2016. aasta oktoobrist 2021. aasta oktoobrini pole TS Laevad teeninud lepingu täitmisest ülemäärast kasu. “Samast põhimõttest ei kavatse me ka edaspidi taganeda,” kinnitas Aas.

Vt ka: “Märtsist tõusevad suursaarte parvlaevaliinidel piletihinnad

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
9 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
uskmatu Toomas
2 aastat tagasi

Minu esivanemad on ka Saaremaa mullas ja käin nende haudu korrastamas aga ei hädalda.Hädaldavad kõik need kes käivad saartel lihtsalt jobutamas.Lohutuseks võiksite jätta ühe viina ostmata,ühe õlle joomata ja näe ei olegi enam nii kallis !

Ester
2 aastat tagasi

Miks keskerakond selle läbi laseb?

Maha libavalitsus!
2 aastat tagasi

Kas selle hädavalitsuse ajal on midagi odavamaks läinud! Või paremaks!!
Need kommud peaks vangi panema

Kummaline maailm
2 aastat tagasi

Võite mulle miinuseid laduda, kuid võttes arvesse ka palkade kasvu, siis inimeste jaoks midagi OLULISELT ei kalline. Lihtsalt raha väärtus langeb.

ma ka
2 aastat tagasi

Tead, väga arvan, et need miinustajad ise üldse saartele ei sõidagi. Lihtsalt hea hädaldada.😃

Eesti on tagasi!
2 aastat tagasi

Õnneks sai rahvas tagasi päikesevalitsuse ja elu läks jälle vanadesse rööbastesse! Varsti oleme 5 rikkama seas, kindlasti!

Lõpuks ometi!
2 aastat tagasi

No andis ikka oodata seda hinnatõusu. Kõik muud kaubad kallinevad, aga praamipileti hind ei kavatsenudki kerkida. Nüüd õnneks kõik korras.

Meie tahtsime ekret
2 aastat tagasi
Reply to  Lõpuks ometi!

Hääletamine on veel tasuta 🙂
Muidugi kui koalitsiooni poolt hääletad 🙁

jah
2 aastat tagasi
Reply to  Lõpuks ometi!

kui võrrelda 1913 aastaga, siis hind oluliselt sama