0

Rail Baltica lükkab Noarootsi tammi projekteerimise kaugemasse tulevikku

Urmas Lauri

Urmas Lauri

urmas.lauri@le.ee

Aivo Hirmo (8)
Aivo Hirmo. Foto: Urmas Lauri

Noarootsi tammi ehitamine on viimase saja aasta jooksul kolmandat korda laineharjale tõusnud. Praegu on tammi projekteerimine Rail Baltica tõttu kaugemasse tulevikku lükkunud, kuid tamm on jätkuvalt kavas.

Noarootsi vallavanem Triin Lepp saatis mullu veebruari lõpus keskkonnaametile kirja, milles palus uurida Haapsalu lahe veekeskkonda ning hinnata Noarootsi–Uuemõisa püsiühenduse rajamise võimalikkust.

Noarootsi abivallavanem Aivo Hirmo ütles toona Lääne Elule, et tammiga on vallavalitsuses viimastel aastatel taas tõsisemalt tegeldud. Hirmo sõnul pole keegi 1991. aastal maavalitsuse juurde moodustatud Noarootsi püsiühenduse komisjoni laiali saatnud ning see saaks vajadusel kas või homme tööd alustada.

"See võiks olla Haapsalu raudtee kõrval suurem projekt, mida Läänemaal teha,” ütles Hirmo ja lisas, et Noarootsi püsiühenduse rajamine on kirjas ka Lääne maakonna üldplaneeringus ja maakonna arengukavas 2020+.

Noarootsi püsiühendus on kantud Läänemaa maakonnaplaneeringu tugiplaanile.

Noarootsi tammi ehitust pole kalevi alla lükatud, kinnitas Hirmo eile Lääne Elule. "Eskiisprojekti koostamine lükkub, sest projekteerijas on praegu hõivatud Rail Balticaga," ütles Hirmo. Nii, kui projekteerija mahti saab, hakkab ta Noatootsi püsiühendusega tegelema.

Lennukad sillaplaanid

Aastate jooksul on Noarootsi tamm olnud korduvalt päevakorral, kuid ajaloo keeristormid on tammiehituse laineharjalt ikka ja jälle põhja tõuganud. 1938. aasta projektile tõmbas kriipsu peale Teine maailmasõda, 1987. aasta projekt lõppes Nõukogude Liidu kokkuvarisemisega.

1999. aastal mõnda aega Lääne maavanemaks olnud Arder Väli propageeris ideed ehitada sild Haapsalust üle lahe Noarootsi. Väli hinnangul seoks sild Noarootsi poolsaare linna külge ja meelitaks sinna uusi elanikke.

„Noarootsist saaks siis panna väikese praami üle Voosi kurgu Vormsi vahet käima,” soovitas Väli. „Vahemaa on seal väga lühike ja praam võiks käia täpselt nii tihedalt, kui parajasti autosid tuleb. Oledki kohe Vormsis ning ka selle hõredalt asustatud saare saaksime ehk uuesti koloniseerida.”

Selle sajandi alguses uurisid tehnikaülikooli teadlased Lääne maavalitsuse tellimusel nii Noarootsi tammi kui ka Vormsi sillaehituse võimalusi.

2001. aastal jõudsid teadlased järeldusele, et Vormsi ja mandri vahele tuleb Seasaare kaudu üle Voosi kurgu ehitada sild. Esialgu tuleks sild ehitada Vormsist Seasaarele ja sealt panna käima lodi tüüpi parvlaev Noarootsi.

2003. aastal pakkus toonane maavanem Jaanus Sahk välja idee rajada püsiühendus Haapsalust Vormsi ja Vormsist Hiiumaale.

Allikas: Lääne Elu, 10. märts 2015

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid, vajutades lipukese ikooni.

Kommenteeri

avatar
Tont
Tont

Eks nalja pea ikka saama. Ja raha ka. Kõige pullim on see,et kui esimesed tunneli ehitajad on end Hiiumaale välja puurinud, on viimane praam läinud ning nad peavad jääma sinna elama. Õnneks on viiger ja muud söögikohad avatud…

Eesti+Vabaks
Eesti+Vabaks

“Eskiisprojekti koostamine lükkub, sest projekteerijas on praegu hõivatud Barl Balticaga,” ütles Hirmo. Nagu Lugupeetud seltsimees Karl Vaino kõnet loeks. Või läks eile pisut paljuks?

wpDiscuz