2015. aastal võeti Eestis esmakordselt arvele 20 349 uut ja 24 946 kasutatud sõiduautot. Võrreldes 2014. aastaga langes sõiduautode turg 3%, kuid kui võtta arvesse ka uute tarbesõidukite registreerimised, tõusis koguturg 0,2% võrra, teatati Swedbanki pressiteates.
„2015. aastat võib pidada stabiilseks uute sõidukite müügiaastaks,“ kommenteeris Swedbanki autosektori juht Allan Ehasalu. „Prognoosime, et 2016. aasta sõiduautode müüginumbrid ületavad möödunud aasta tulemust 1,5-2% võrra, tõus käib sarnast sammu üldise majanduskasvuga,“ ütles Ehasalu. „Siinne autopark tervikuna aga jätkab vananemist ning see trend ei muutu hoolimata uute autode müügi kergest kasvust.“
Lätis registreeriti möödunud aastal 13 765 uut sõiduautot (kasv 10,5 % võrreldes 2014. aastaga) ja Leedus 17 085 uut sõiduautot (kasv 17,8%). Enamikus Euroopa Liidu riikides uute sõiduautode müük kasvas, v.a Eesti ja Luksemburg (-6,7%).
Populaarsemat tüüpi sõidukiteks olid Eestis väiksem kesklass, keskklass ja maasturid, mis moodustavad möödunud aastal soetatud uutest sõidukitest 75%. Kõige jõulisemalt on oma osakaalu kasvatanud keskklassi segment, samas maasturite ning luksusautode osakaal on võrreldes 2014. aastaga vähenenud.
Ehasalu tõi välja ka olulised muutused Eesti tarbijate käitumises: „Kindlasti mõjutas autode soetusotsuseid uue ettevõtte sõiduautode maksustamise muudatuse jõustumine, mis piiras oluliselt võimalust auto soetamisel käibemaksu maha arvata. Tarbesõidukite kasvu põhjustas otseselt seadusemuudatus, mille tulemusena on ettevõtjad hakanud eelistama võimalusel tarbesõidukeid ning teisalt on tarbesõidukite nimekirja lisandunud mudelid ja margid, mis varasemalt figureerisid sõiduautode nimekirjas,“ märkis Ehasalu.
Ehasalu sõnul on tuntavalt suurenenud eraisikute aktiivsus liisinguturul. „Selle taga on mitmete tegurite koosmõju. Ettevõtted on üle vaadanud autode maksustamise seaduse valguses oma sõidukipargipoliitika, liisinguintressid ja Euribor on jätkuvalt madalad, automüüjate head hinnapakkumised, madal kütusehind ja kasvanud on ka keskmine netosissetulek,“ märkis Ehasalu.
Keskmine eraisiku poolt liisitud uue sõiduauto väärtus oli 2015. aastal 22 477 eurot, mis on võrreldes aasta varasemaga kasvanud keskmiselt 3,3%. Samas juriidiliste isikute liisitud uute sõidukite keskmine väärtus langes võrreldes 2014. aastaga keskmiselt 7% 26 583 euroni.
Küsimus ei ole majanduskasvus nagu SwedPänk luuletab. Euro ja euroopa majandus on agoonias. Jah muidugiinimesed ostavad asju. Mitte seepärast et meil niiii hästi läheb. Raha trükitakse juurde, selle väärtus aga langeb mühinal, inimesed vahetavad oma kiirelt väärtust kaotava raha asjade vastu. Kes mäletab rubla aja lõppu siis teema on sisuliselt sama. Rubla juurdetrükk ja palju rublasid taskus ei tähenda, et majandusel läheb hästi. Te ju saate sellest aru? Ütlete et euro on midagi muud? Ei ole. Loomulikult on suurel territooriumil kiirelt väärtust kaotav valuuta teatud seltskonnale hea teenimisvõimalus. Lihtinimese elu see paremaks ei tee. Vaheta oma kiirelt väärtust kaotav euro… Loe rohkem »