Kõrvalteed on ülilibedad, bussijuhid keelduvad liinile minemast

Urmas Lauri

urmas.lauri@le.ee

Sulailmad on kõrvalmaanteed ülilibedaks muutnud. Lihula bussifirma L&L bussijuhid teatasid, et kui teedel libedust ei tõrjuta, nemad põrastlõunal enam liinile ei lähe.

Suurematel riigiteedel on sõidutingimused valdavalt head, kõrvalmaanteed on aga paiguti ülilibedad, eriti metsavahelistel teelõikudel.

Lääne Teede teehooldusmasinad on kõik töös, esmajärjekorras üritatakse korrastada teid, kus liiguvad liinibussid ja koolibussid.

Lihula bussifirma L&L tegevjuht Aare Sillukse ütles, et ta oli saatnud valdadele ja maavalitsusele märgukirja, milles teatas, et nende firma bussijuhid keelduvad pärastlõunal liinile minemast, kui teede olukord ei parane.

„Väga hull on asi,“ lausus Sillukse. „Väga hull!“

Aare Sillukse ütles kella poole üheteistkümne paiku Lääne Elule, et Lihula vald on tema kirjale reageerinud. „Lubati teid karestama hakata,“ nentis Sillukse.

L&L-il on hommikuti seitse liini käigus. Haapsalu-Lihula liinil saab liigelda, sest suurtel maanteedel praegu kiilasjääd ei ole.

„Aga kruusateed on kõik hullud, vahet pole,“ lausus Sillukse.

Aare Sillukse ütles, et kruusateedede lagedatel lõikudel on jääkolakas praeguseks juba sulanud, kuid metsavahed on ülilibedad.

Teedemehi Sillukse eriti ei kiru. „Nad oleks küll võinud eile hommikul pihta hakata. Aga eks nad annavad parima,“ sõnas bussifirma tegevjuht.

Õnnetusi pole L&L bussidega seni siiski veel olnud.

„Teed on ülilibedad,“ tõdes M.K.Reis-X OÜ regioonijuht Hardo Tamme. „Kogu Läänemaa on libe.“

„Kui Tallinna maanteelt kõrvalteele pöörata, on kõikjal jää ja vesi. Nõvalt tulnud bussijuht rääkis, et tee on täiesti klaas,“ lausus Tamme.

Haapsalu tänavad on Hardo Tamme sõnul enam-vähem korras, saab sõita.

Hardo Tamme ütles, et nende bussidel pole libeduse tõttu õnnetusi veel olnud.

„Kraavis pole veel olnud, liinid on läbitud,“ lausus Tamme.

AS GoBus Läänemaa teenindab peamiselt Tallinna-Haapsalu kaugliini, koolilapsi veetakse Ridala põhikooli.

„On paremaid ja halvemaid päevi. Siiamaani oleme hakkama saanud,“ tõdes bussifirma juhatuse liige Andrei Mändla. „Põhitrassidel pole häda midagi, kuid koolibussiga on probleem.“

Libeduse tõttu pole bussisõite ära jäänud, kuid hilinenud on buss küll.

Teedemeestele Mändla midagi ette ei heida.

„Reageeritakse ka libedale, kuid hiljem,“ lausus Mändla.

Läänemaa teid hooldava aktsiaseltsi Lääne Teed juhatuse liige Tarmo Kander kinnitas, et nende hooldustehnika, nii puisteliivamasinad kui ka teehöövlid, sahad, on kõik töös.

Eile hakkas suur sula, siis hakati teedelt sulanud kihti maha lükkama.

„Eile olid teed pehmed, lörtsikihile pole liiva puistamisest kasu,“ selgitas Tarmo Kander.

Kander lausus, et libedad on kõik kõrvalteed.

„Igal pool on täbar. Öösel võttis jääkihi veel peale,“ tõdes Kander.

Praegu on olukord Kanderi sõnul hullem just mustkattega teelõikudel.

„Kruusateed saab höövli hammasteraga üle käia, mustkatega teedel seda teha ei või,“ selgitas Kander.

Kõrvalmaanteed kuuluvad Kanderi sõnul teehoolduse esimesse seisunditasemesse.

„Esmajärjekorras üritame sõidetavaks saada teed, kus sõidavad liinibussid ja koolibussid,“ ütles Kander.

Tarmo Kander nentis, et nende valvetelefon on praegu lausa punane.

„Liiklejad annavad kohe teada, milline teelõik vajaks hooldust,“ ütles Kander.

Lääne Teede valvemeistri telefon on 47 31 374.

 


Teehoolduse seisunditasemed

Eestis kehtib teedele neli seisunditaset, kuid riigimaanteedel rakendatakse praegu kolme. Kõige kõrgem ehk kolmas seisunditase on kehtestatud suure liiklusega põhi- ja tugimaanteedele. Madalam, ehk esimene seisunditase kehtib enamikule kõrvalmaanteedest.

  • Kolmas seisunditase tähendab sõidujälgede hoidmist talveperioodil lume- ja jäävabadena. See seisund tuleb tagada viie tunni jooksul alates lumesaju või tuisu lõpust ja nelja tunni jooksul pärast libeduse tekkimist. Lumesaju või tuisu kestel ei tohi lume või lörtsi paksus sõidujälgede vahel ületada kriitilist piiri, milleks on kolm sentimeetrit lund ja kaks sentimeetrit lörtsi.
  • Teisel seisunditasemel tehakse küll regulaarset libedusetõrjet, kuid eesmärgiks ei ole sõidujälgede lume- ja jäävaba hoidmine. Pikemad on ka hooldustsükli ajad – lumetõrjele 12 tundi alates lumesaju või tuisu lõpust ja libedustõrjele kaheksa tundi pärast libeduse tekkimist.
  • Esimesel seisunditasemel piirdutakse üldjuhul lumetõrje tegemisega, libedustõrjet tehakse ainult ohtlikel teelõikudel, milleks on järsud tõusud, langused, raudteeületuskohtade lähedus või muu selline. Muudel lõikudel toimub libedustõrje tegemine ainult erandlike olude korral.

Fotod: Arvo Tarmula:
Libedad teed (1) (1280x853)

Libedad teed (2) (1280x853)

Libedad teed (3) (1280x853)

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
1 Kommentaar
Inline Feedbacks
View all comments
Tutti
8 aastat tagasi

Plöga jäeti koristamata ja nüüd on libe.