Hoppet annab pühapäeval otsad, et minna paariks aastaks Vahemerele

Kaire Reiljan

kaire@le.ee

 

Kaljas Hoppet. Foto: Arvo Tarmula

Sel pühapäeval annab puulaevaseltsi Vikan kaljas Hoppet Tallinnas otsad, et seilab rändava teatriprojektiga "Meeting the Odyssey" pikale ekspeditsioonile Vahemerele.

Hoppet lahkub pühapäeval, 3. mail kl 12 Tallinna Vanasadama Jahisadamast. Huvilised, kes tahavad laevale lehvitada, võivad tulla pühapäeval kell 11.30 Admiraliteedi basseini juurde. Peale pisikest tseremooniat väljub Hoppet maailma avastama kell 12. Kõigil, kel tahtmine intervjuusid võtta või pikemalt juttu ajada, palutakse kohale saabuda varem.

Meeskonna plaan on jõuda juuni lõpuks Itaaliasse Camogli linna, et ühineda taas eelmisel aastal alguse saanud üleeuroopalise teatriprojektiga "Meeting the Odyssey", mis kestab vaheaegadega kuni aastani 2017.

Teel Itaaliasse külastab oma pikal eluajal peamiselt Läänemerel purjetanud Hoppet mitmeid maid ja sadamaid, et tutvuda uute maade ja inimestega. Laeval on 4-liikmeline põhimeeskond kapten Ain Raie juhtimisel ning vahetustega liituvad ka mitmed vabatahtlikud kaasteelised, kui ka teatriprojektis osalejad. Kogu kaheaastane ekspeditsioon on jagatud mitmeks erinevaks ettevõtmiseks ja etapiks.

Hoppeti kogenud meeskond suuri meresid ei karda, sest palju aastaid kestnud taastamistöö on muutnud 1926. aastal Läänemaal Noarootsis, Spithami rannas valminud laeva sisuliselt uueks, valgete purjedega kaunitariks, mille merekindluses ei tasu kahelda.

Laev on  läbinud viimase 10 aasta jooksul täieliku renoveerimiskuuri ja varustatud moodsate navigatsiooni- ja päästesüsteemidega. Eesti üheks kauneimaks purjelaevaks peetava Hoppeti teekonna suurtele meredele nurjas omal ajal II maailmasõda, kuid nüüd saab tuleval aastal 90. juubelit tähistav alus proovida ka soojemaid ja soolasemaid meresid.

Et alust soojades meredes elutsevate laevaoherdite – puusööjatest usja kehaga merekarpide vastu kaitsta, paigaldati laeva põhjale talvel tuliuus vaskplekist „palitu“.

Eesti Merekooli õpilased saavad Hoppetil oma merekogemuse

Ligi kuuajasel teekonnal Tallinnast Lissabonini saavad oma merealase haridustee alguses unikaalse  kogemuse Eesti Merekooli laevajuhtimise eriala esmakursuslased.  Üle pikkade aegade teostub Eesti noortel merehariduse omandajatel kõrvuti laeval jätkuvate eriala teooriaõpingutega ka võimalus saada Eesti lipu all välisvetes sõitval purjelaeval praktikat.  Õppurid osalevad purjelaeva meeskonna ja koolipoolse merepraktika instruktori juhendajamisel kõikides laevatöödes.

Tegemist on pilootprojektiga, mida toetavad Haridus- ja Teadusministeerium, Eesti Ajalooliste Laevade Selts, Veeteede Amet ja Gotta Port Services OÜ.

Vahetu tutvus  laeva käitumisega purjede all annab tulevastele meremeestele kindluse valitud eriala sobivuses ja võimaluse ennast praktika kaudu tõestada.

Hoppet ja "Teeme ära"

Hoppeti sõiduseltskonna eesmärk pole üksnes ise tutvuda võõraste maade ja vetega, vaid ka tutvustada nii end kui meie kodumaad, olles niiviis "liikuvaks kultuurisaatkonnaks". Kuna Eestimaa üheks tuntumaks "kaubamärgiks" on aktsioon „Teeme Ära“, siis ongi nende peakontoriga Tallinnas koostööks käed löödud. Kuna Vahemere koristus on "Teeme ära" üks mahukamaid projekte, siis on Hoppet seal kohapeal olles üritusele loomulikult aktiivselt kaasa aitamas.

Laupäeval on suures varustamissaginas keskpäeval pisikene paus ja „Teeme Ära“ talguraames käiakse korra seiramas Tallinna lahte. Ka edaspidi jälgib Hoppeti seltskond erinevatel meredel hulpiva prügi hulka ja oskab nii juhtida tähelepanu erinevatele murekohtadele.

 

Kaljas Hoppet

* Kaljas “Hoppet” on ehitatud Spithami külas Eesti loodetipul 1925-26. a. Laevameister: Mattias Schönberg, Spithami külast, Nibondase talust.

* Mõõdud: pikkus- 22,4 m; laius- 6,10 m; süvis-2 m

* Kahemastiline kaubalaev registreeriti 1926. aastal Haapsalus ja novembris 1927 purjetas ta esimese kartulilastiga Stockholmi vanalinna Kornhamnstorgi turule.

* 1928 müüdi “Hoppet” Soome. Järgnevatel aastatel olid kodusadamateks Porvoo, Vålax; Hiitis, Rosala; Bertbyvik, Saltvik Ahvenamaal. 

* 1965. a. müüdi ta Stockholmi lõbusõidulaevaks ning lõpetas seega oma kaubaveod. Purjelaev “Hoppet” on suurepärane oma tüübi esindaja. Rootsi Mereajaloo Muuseumide nõukogu andis 15. nov. 2002 kaljasele kultuuriväärtuse staatuse ( K-märkning). 

* 1982. a. alustati laeva põhjalikku renoveerimist.

* 2003 aasta suvel asutati Gotlandi Donnergümnaasiumi, Rannarootsi Muuseumi ja Rootsi Rahvaülikool Eestis ja Soomes, eestvedamisel Sihtasutus “Hoppet” Spithamist, mille eesmärk oli kaljas põhjalikult renoveerida ja õppe- ja muuseumilaevana kasutusele võtta.

* Suvel 2010 toimus Hoppeti veeskamine Valkomi sadamas ja seejärel pukseeriti ta Isnäsi sadamasse kus jätkus sisustuse ehitamine.

* Sügis 2011 sai puulaevaselts Vikan suurt vastutust nõudva ülesande toimetada Hoppet koju Eestisse ja jätkata laeva ennistamistöödega.

* Kevad 2012, pärast talvitumist Haapsalus sai Hoppet omale uue taglase Ahvenamaal.

 

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
1 Kommentaar
Inline Feedbacks
View all comments
Hoppet jõudis oma Odüsseuse rännakul Kreekasse | Lääne Elu
7 aastat tagasi

[…] "Hoppet annab pühapäeval otsad, et minna paariks aastaks Vahemerele" ja siit "Schönberg müüs Hoppeti iseendale". […]