Saarlased läksid Vormsi liinilaeva reederihanke pärast kohtusse

Urmas Lauri

urmas.lauri@le.ee

ReetVormsi vahet sõidab praegu Kihnu Veeteede praam Reet. Vjatšeslav Leedo Saaremaa Laevakompanii tahaks aga liinivedu endale saada. Foto: Arvo Tarmula

Eile oli Vormsi uue laeva vedaja ehk reederi hanke konkursil pakkumuste esitamise tähtaeg, aga et Väinamere Liinid on hanke kohtus vaidlustanud, lükkus konkurss edasi.

Saaremaa Laevakompanii tütarettevõte Väinamere Liinid leidis 26. augustil Lääne maavalitsusele saadetud kirjas, et Vormsi parvlaeva operaatorihange tuleb kas tühistada või laeva valmimiseni edasi lükata, sest praeguste andmete põhjal pole pakkumust võimalik teha.

Lääne maavalitsuse maaelu peaspetsialist ja hankekomisjoni liige Mati Kallemets ütles 2. septembril Lääne Elule, et konkurss edasi ei lükku.

„See oleks Eesti riigile kahjulik,” ütles Kallemets.

Vjatšeslav Leedole kuuluv ettevõte Väinamere Liinid andis asja riigihangete vaidlustuskomisjoni. Komisjon otsustas 4. septembril, et jätab vaidlustuse läbi vaatamata ja tagastab selle vaidlustajale.

Väinamere Liinid vaidlustas komisjoni otsuse otsekohe Tallinna halduskohtus. 5. septembril otsustas kohus peatada hankemenetlus, sh pakkumuste avamine ja hankelepingute sõlmimine 12. septembrini.

Pakkumuste esitamise tähtaeg on kord juba edasi lükkunud. Esialgu tuli pakkumused esitada 25. augustiks, aga maavalitsus pikendas tähtaega 8. septembrini.

Sviby ja Rohuküla vahet sõitma hakkava reisiparvlaeva Ormsö ehitab riik, kuid reisijaid ja autosid hakkab sellega vedama erafirma. Laev peab valmis olema tuleva aasta 1. maiks.

Uus laev

Väinamere Liinide arvates ei saa praegu pakkumust esitada, sest laeva alles ehitatakse ja seepärast ei ole teada laeva õige kütusekulu. Kütusekulu tuleb arvutada kaudsete näitajate järgi, kuid tulemus võib olla tegelikkusest erinev, seisab augusti lõpus Lääne maavalitsusele saadetud kirjas.

Teiseks ei pea Väinamere Liinid õigeks, et Lääne maavalitsus kui tellija jätab endale õiguse muuta reiside arvu kuni 20 protsenti. See tähendab, et pakkumus tuleb teha igaks juhuks viiendiku jagu suurem, kui oleks õige ja õiglane. Seda tegemata võtab vedaja endale liiga suure riski puhuks, kui tellija muudab reiside arvu.

Lääne maavalitsus leiab, et kui teha hange alles pärast laeva valmimist, peaks laev kogu hanke aja kai ääres seisma. Hange võib aga koos vaietega kesta mitu kuud. Laeva tellija Veeteede Amet peab selleks ajaks palkama meeskonna, sest laeva ei saa omapäi jätta. Kõige lõpuks ei pruugi merel tehtud katsed stendikatsetustest erinedagi. See kõik tähendaks riigile asjatut kulu.

Kütusekulu kohta on kõigil hankes osalejail teada Volvo tehases valminud peamasina stendikatsetuste tulemused ja neist peaks piisama pakkumuse tegemiseks, ütles Kallemets.

Õigust muuta hanke mahtu ehk reiside arvu kuni 20 protsenti on vaja seepärast, et maavalitsus ei tea, kui palju saab riigieelarvest raha väikesaartega ühenduse pidamiseks. Kui summa väheneb, tuleb vähendada ka reiside arvu.

Viie aasta leping

Praegu on hanketingimustes, et aastas tuleb teha 2504 reisi. Kui palju selleks raha kulub, selgub hanke jooksul.
„Arvame, et stendikatsetused vastavad suures plaanis tegelikele kuludele,” ütles Lääne maavalitsuse arengu- ja planeeringuosakonna juhataja Merle Mäesalu.

Kui üleveokulu peaks vedajast sõltumata põhjusel muutuma, saab vedaja teha maavalitsusele ettepaneku muuta veoteenuse tasu ja piletihinda. Üks säärane põhjus võib olla ka kütusekulu, kui see erineb hanke ajal esitatud kulust.  

Mäesalu sõnul saab tegelik kulu selgeks, kui uus laev on aasta aega liinil olnud.

Vedajakonkursi võitja hakkab Vormsi liini majandama tuleva aasta 1. maist, leping tehakse viie aasta peale. Hanke võidab kõige odavama üleveohinna pakkuja.

Mäesalu sõnul tehakse hange enne laeva valmimist seetõttu, et tulevane vedaja saaks osaleda laeva katsetamisel ja anda nõu ehituse ajal.

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
2 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
Vormsi uue parvlaeva operaatori hange lükkus taas edasi | Lääne Elu
9 aastat tagasi

[…] Tallinna halduskohus ei võtnud menetleda Väinamere Liinide kaebust, ei saa Lääne maavalitsus hankega edasi minna, sest halduskohtu otsuse peale võib […]

Eks Vormsi
9 aastat tagasi

…rahvas ise tea,kas tahavad mõnel uue teenindaja laeval lasta jäätee läbi sõita. Nii on see juhtunud igal aastal Hiiumaa puhul. Huvitav,kas mõni ametnik on pistist saanud,et kisa pole olnud ??