Rohuküla sadam. Foto: Arvo Tarmula
Kuigi majandusministeerium väidab, et saatis 12 laevafirmale kutsed Väinamere parvlaevakonkursil osalemiseks, pole enamik neist kutset saanud.
Majandusministeerium teatas juuni lõpus, et saatis kümmekonnale firmale kutse osaleda hankel. Lääne Elu päringu peale saatis ministeerium ka nimekirja kutsutuist, kuhu kuulub 12 reederit ja kaheksa laevaehitajat. Enamik reedereid pole aga kutsest tulla Väinamerele reisijaid ja sõidukeid vedama kuulnudki.
Kutse kättesaamist kinnitasid otseselt TT-Line Saksamaalt, OÜ Kihnu Veeteed ja Lindaliini AS.
Viking Line’i tegevjuhi asetäitja Andreas Remmeri sõnul on info hanke kohta firmas liikunud, kuid kutse kättesaamist ta kinnitada ei saa.
Saaremaa Laevakompanii (SLK) tegevdirektor Tõnis Rihvk märkis, et ka tema pole oma silmaga näinud ministeeriumi kutset hankel osaleda.
Teiste seas ei olnud infot hanke kohta saanud Läänemere suurimad reisilaevafirmad Tallink ja Stena Line. Kolmas suur vedaja, DFDS, puudus üldse adressaatide nimekirjast.
Kutsed polnudki kutsed
Majandusministeerium kuulutas rahvusvahelise hanke Rohuküla–Heltermaa ja Kuivastu–Virtsu parvlaevaliinide teenindamiseks välja 30. juunil. Pakkumuste esitamise tähtaeg on 15. september.
Ministeeriumi avalike suhete peaspetsialisti Maarja Gavronski sõnul saadeti ettevõtjaile teave konkursi kohta e-kirjaga 3. ja 4. juulil. Ometigi ütles näiteks Tallinki esindaja Indrek Raudjalg, et 14. juuli seisuga polnud firma kutset saanud.
Gavronski täpsustas Lääne Elule, et ettevõtjaile saadetud e-kiri kutse konkursil osaleda poelgi mitte kutse riigihangete seaduse mõistes, vaid info konkursi väljakuulutamise kohta.
„Hankel osaleda on võimalik kõigil huvilistel,” märkis ta.
„Info saatsime laevandusettevõtjaile, kellel on vähemalt Virtsu–Kuivastu ja Rohuküla–Heltermaa liini teenindamiseks vajaliku suurusega laevade käitamise kogemus või reisijateveo kogemus. Info saanud laevaehitusettevõtete osas oli kriteerium potentsiaalne huvi ja võimekus hankele vastavate reisiparvlaevade ehitamiseks,” teatas Gavronski.
Kesine huvi
Nimekirjas märgitud parvlaevafirmade huvi Saaremaa ja Hiiumaa liine opereerida on üsna kesine. Kindlalt tulevad osalema vaid riigifirma Tallinna Sadam ja praegune operaator, SLK-le kuuluv OÜ Väinamere Liinid.
„Osaleme kindlasti, sest meil on ainulaadne kogemus pakkuda just seda teenust ja professionaalne personal nii kaldal kui ka laevadel,” ütles Väinamere liinide juhataja Urmas Treiel.
Juuni keskel teatas riigifirma Tallinna Sadam, et ettevõtte nõukogu on andnud juhatusele volitused hankel osalemiseks selleks otstarbeks loodava tütarettevõttega ning vajalike parvlaevade ehituseks või soetamiseks.
„Oleme konkursil osalemisest huvitatud, aga meie firma ei pruugi täita kõiki nõudeid. Võimalik, et me ei hüppa seatud latist üle, mistõttu peame leidma partnerid,” kommenteeris Annely Akkermann, Kihnu Veeteede kaasomanik.
Pärast 1994. aastat, mil Vjatšeslav Leedole kuuluv SLK Väinamere reisijateveo hanke esimest korda võitis, on Kihnu Veeteed olnud ainus firma, kes on suutnud monopolilt mõne liini üle lüüa. 2004. aastast opereerib ettevõte Vormsi liinil.
„Oleme seda hanget vaadanud, aga et seal on tegu peamiselt liinivedudega ning teiste meie põhitegevusaladega nagu kaubandus, toitlustus ja kruiisiturism on osa vähene, siis oleme otsustanud mitte osa võtta,” ütles Andres Remmer Viking Line’ist.
„Neil liinidel on oma spetsiifika, selle valdkonnaga pole me varem kokku puutunud,” märkis Lindaliini tegevjuht Urmas Sardis. „Meie ala on põhiliselt reisijatevedu, seega peaksime hankima juurde kõvasti oskusteavet, ja nii lühikese ajaga ei ole seda võimalik teha.”
Eitava vastuse andis ka Rederi AB Eckerö tegevjuht Björn Blomqvist.
Erik Lewenhaupt Stena grupist tõdes, et Stena Line on küll huvitatud igasugustest ärivõimalustest, kuid firma põhitegevusala on siiski rahvusvaheline laevandus.
Vähe reklaami
Gavronski kinnitusel avaldatakse hanketeade ka Euroopa Liidu Teataja hanketeadete leheküljel TED (Tenders Electronic Daily – http://ted.europa.eu/). Mujal, näiteks laevandusteemalistes väljaannetes või veebilehekülgedel, ministeerium reklaami osta tema sõnul ei plaani.
Hanke tingimuste kohaselt peavad vedajal olema kas uued või kuni 7 aastat vanad reisiparvlaevad. Ühtlasi reserveerib riik endale õiguse laevad ära osta.
Avaliku liiniveo algusaeg on 1. oktoober 2016 ja lepingu kestus kümme aastat.
SLK monopoli Väinamerel üritas väärata juba majandusminister Meelis Atonen kümme aastat tagasi. Seda soovis ka eelmine majandusminister Juhan Parts. Kummagi eesmärk, et riik ehitaks parvlaevad Hiiu- ja Saaremaa liinidele, kukkus läbi.
Praeguse ministri Urve Palo eestvedamisel loobus valitsus juunis plaanist ehitada ise parvlaevad ja kuulutas välja konkursi vedaja leidmiseks. Palo kommentaari ei olnud Lääne Elul võimalik saada.
Atonen on öelnud, et talle sai ministriametis just saatuslikuks tahe parvlaevaliiklus ümber korraldada.
Parvlaevahankele kutsutud firmad
Laevafirmad
AS Tallink Grupp
OÜ Viking Line Eesti
Lindaliini AS
OÜ Väinamere Liinid
AS Kihnu Veeteed
AS Tallinna Sadam
Rederi AB Eckerö
Stena AB
Förde Reederei Seetouristik GmbH & Co. KG
Rederi AB Gotland
Færgen AS
TT-Line GmbH & Co. KG
Laevaehitajad
BLRT Grupp AS
Baltic Workboats AS
Damen Shipyards Group N.V.
Arctech Helsinki Shipyard Oy.
STX Finland Cruise Oy
Fjellstrand AS
LMG Marin AS
Szczecin Ship Repair Yard "GRYFIA" S.A.
Allikas: majandusministeerium
Väga hea lugu, vana kolleeg!.