Alo Lõhmus: Haapsalu raudtee on tähtsam kui Rail Baltic

Kaire Reiljan

kaire@le.ee

Tänases Vikerraadio päevakommentaaris käsitles Alo Lõhmus Rail Balticu teemat.

Lõhmus ütleb, et nüüd, kui Rail Balticu projekt näib lõplikult hingusele minevat, on sellele raske kaasa tunda, sest seda kiirraudteed on algusest peale kavandatud ametnikukeskselt, mitte rahva vajadustest lähtuvalt. Tema hinnangul jääb ikka vastamata põhiküsimus: milleks seda uut raudteed üldse vaja on ja kust peaksid tulema kaubavood, mida Tallinnast Leetu ja vastupidi vedada?

Lõhmus leiab, et Eesti rahvusvahelises rongiühenduses vähemalt 1930. aastate taseme saavutamiseks piisab olemasoleva raudtee jätkuvast renoveerimisest ning riikidevahelise bürokraatia vähendamisest.

1930. aasta rongisõiduplaani sirvides leiab sealt ka selliseid liine, millest tänaseks on jäänud vaid mälestus. Rongiga sai sõita Tallinnast Haapsallu ja sealt edasi Rohukülla, Viljandist ja Pärnust Mõisakülla, Raplast Virtsu, Türilt Paidesse ja sealt edasi Tamsallu.

Lõhmuse sõnul torkab toonast sõiduplaani ja raudteevõrgu kaarti vaadates kohe silma, et rongiliiklus oli seatud teenima siseriiklikke eesmärke. Raudtee elavdas ka väikeste asulate majandustegevust ja andis nende elanikele mugava ühenduse suurlinnadega.

“Nüüd, mil isegi autoajastu hakkab kütuse kallinemise tõttu vaikselt otsa lõppema, võiksime superraudtee rajamise asemel taas pöörata tähelepanu siseriiklike ühenduste tõhustamisele. Esimese asjana tuleks taastada Haapsalu raudtee ning täielikult renoveerida kõik olemasolevad liinid, nii et äsjasoetatud reisirongid saaksid neil sõita oma maksimumkiirusega 160 kilomeetrit tunnis. Sellest kiiremaid ronge polegi Eesti oludes eriti tarvis,” leiab Lõhmus

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
4 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
Kuidas
10 aastat tagasi

Kui raudteega paralleelselt tuleks ka kergliiklustee?Rongid võiks olla osad kiirrongid ja teised nn.kohalikud,mil rohkesti peatusi.

Ivo+Falk
10 aastat tagasi

Mis mees Alo Lõhmus on, äkki tutvustaks natuke?

Mutionu
10 aastat tagasi

Tahaks siiski, et Haapsalu teek oma trammiliini. Oleks mugav kastanist näiteks Leena juurde vanalinna sõita. Ja siis edasi holmile kalale. Siis sealt teise trammiga kapteni kõrtsi. Ja trolliin võiks olla pullapäe metallikokkuostuni. Vot siis elu linnas tärkaks õitsele.

viira
10 aastat tagasi

Kas lihtsameelsus või demagoogia? 160kmt ja väikeasulate elavdamine?