Soolu teel toimus eelmise aasta aprillis inimohvriga avarii. Foto: Urmas Lauri
Täna läks maanteeameti juhtivate ametnike ning majandus- ja taristuminister Kadri Simsoni poole teele pöördumine Lääne-Nigula valla Oru-Soolu-Jalukse riigitee äärde jäävate elanike, ettevõtjate, vallatöötajate ja piirkonna kogukonna eestvedajate allkirjadega tee halvast olukorrast.
Kokku kirjutas pöördumisele alla 53 inimest, kelle elukvaliteeti see tee oluliselt mõjutab.
Lääne – Nigula valda jääv tee nr. 16134 Oru-Soolu-Jalukse kuulub riigiteede hulka.
See tee on asfalteeritud mõlemast otsast paari kilomeetri ulatuses ja vahepeale jääb kruusatee. Kruusatee olukord ei kannata aga kirja autorite sõnul enam kriitikat.
Suvisel ajal tekitab iga liikumine seal tohutu tolmumassi õhku paiskumise, kevadeti ja sügiseti on tee porine. Seetõttu autode kerele tekkiv kleepuv kruusakiht ei ole lihtsalt mahapestav ja kahjustab autosid igapäevselt, kriipides värvikihti ja auto põhja.
Kui Soolust Linnamäele ja tagasi sõita, on auto kirja autorite sõnul kaetud kuni katuseni kas tolmu või paksu kruusa-liivaseguga.
Keerulised ilmastikuolud muudavad selle teelõigu nii auklikuks, et nende vahel laveerimine ei ole enam võimalik. Hoolduse käigus küll neid auke hööveldatakse, aga
sellest on kasu kuni esimese tugevama vihmani või suurema auto läbimiseni, seisab pöördumises.
Mainitud piirkonnas ei ole väga palju elanikke, kuid sellest hoolimata on suvisel ajal, aga järjest enam ka aastaringselt, seal tihe liiklus, mis katab nii tee äärde jäävad majad kui ka põllud paksu tolmukihiga.
Oru-Soolu teelõik on armastatud marsruut ka tervisesportlastele. Seal tehakse kepikõndi, käiakse igapäevaselt jooksmas ja lapsevankriga jalutamas, kõnelemata jalgratturitest. Paljud kohalikud elanikud käivad näiteks jalgrattaga Linnamäel kaupluses. Hilissuvel ja sügisel suundub Leidisoo rappa ohtralt marjulisi. Kirja autorid märgivad, et paljudele aastaringselt elavatele inimestele on jalgrattaga Linnamäe vahet
liikumine ainsaks võimaluseks. Lisaks kasutavad teed pidevalt põllutöömasinad ja
lauta teenindav masinapark, oma korralisi sõite teostavad jahimehed, metsatöölised ja Eesti Post.
Rahul ei ole pöördumise teinud inimesed ka teepeenarde niitmisega – seda tehakse vaid korda hooaja jooksul, mis on ilmselgelt mittepiisav. Rohi ulatub suve teises pooles juba auto katuseni ning põhjustab liiklusohtlikke olukordi just väikeloomade ja lindude ootamatult teele ilmumisega.
Kirjas rõhutatakse, et Soolu külla on lisandunud hoogsalt nii suveelanikke kui ka inimesi, kes soovivad oma elu külaga siduda püsivamalt. Lääne -Nigula vald on ära teinud suure töö kohalike olude atraktiivsemaks muutmisel elukohana. Linnamäe Arenguselts on viinud täiesti uuele tasandile kodanikuliikumise ja kogukonna ühtsustunde suurendamise piirkonnas. Ettevõtjad loovad tasapisi töökohti endile kui ka teistele.
Soolu küla on mugavas asukohas, et käia tööl ka Haapsalus või Tallinnas. Paraku on inimeste kannatlikkusel ja taluvusvõimel piir ning majanduslikud kalkulatsioonid võivad küla elanikkonnale ja suveelanike arvule saatuslikuks saada. Tee olukord põhjustab otsest majanduslikku kahju seda teed kasutatavatele inimestele, sedastatakse pöördumises.
Oru-Soolu-Jalukse tee veerde jäävad elanikud, ettevõtjad, kohalikud arendajad ja kogukonna eestvedajad pöörduvad maanteeameti poole sooviga, et see teelõik saaks mustkatte – iga kilomeeter remonditud-ehitatud inimväärset teed aitab võtta tõepärasemana paljuräägitud regionaalpoliitikat. See samm annab inimestele sõnumi, et nende elu-ja toimetamiskoha valikut osatakse hinnata, seisab kirja lõpus.
Paraku on sama asi igal pool üle Eestis sadadel lõikudel. Mis parata.