Hambaarstid annavad nõu telefoni teel

Haapsalu hambaarst, hambaravifirma Mardent omanik Mariliis Olenko nõustab patsiente praegu telefoni teel. Silver Raidla
Haapsalu hambaarst, hambaravifirma Mardent omanik Mariliis Olenko nõustab patsiente praegu telefoni teel. Silver Raidla

Kuigi Haapsalu hambaravikliinikud on juba üle nädala suletud, ei jäta tohtrid hädalisi abita.

Kolmel suuremal hambaravikeskusel on kodulehtedel kiri, et plaanilisi vastuvõtte ei toimu, kuid on antud telefoninumber, millelt saab nõu küsida. „Otsustame telefonivestluse põhjal,” ütlesid justkui ühest suust nii Dentista, Goldenti kui ka Mardenti hambaarstid.

Goldenti juhataja Katrin Kirsi sõnul on plaanilised vastuvõtud edasi lükatud eelkõige seetõttu, et patsiendid ootesaalis üksteist ei nakataks, ja alles seejärel personali kaitseks.

Hambaarst koduvisiidil

Kõik hambakliinikud on kättesaadavad telefoni teel. „Isegi nädalavahetusel vastame, et inimene saaks kasvõi räägitud kellegagi,” ütles Mardenti omanik Mariliis Olenko. „Selekteerime, keda saab telefoni teel aidata, näiteks kas olukorra saab retseptiga lahendatud,” lisas ta.

Vastu võtab Olenko vaid päris vältimatuid patsiente, kelle hambamure võib ohustada tervist, näiteks need, kellel on hammastes ja igemetes ka mädakoldeid. „See tuleb telefonikõne käigus välja,” täpsustas Olenko.

Kirs ütles, et vajadusel tuleb ta hädas patsiendi pärast tööle ka puhkepäeviti, nii juhtus näiteks möödunud nädalavahetusel. „Homme lähen inimesele koduvisiiti tegema,” ütles Kirs teisipäeval.

Kirs täpsustas, et tegemist on kolmandal korrusel elava ratastoolis inimesega, kellel on vaja hammas välja tõmmata ning kuna arst on terve, siis on temal lihtsam minna patsiendile koju kui vastupidi. „Ei jäta kedagi hätta, kellel on hambavalu,” ütles Kirs.

Enamasti proovib Kirs töö tehtud saada ilma õeta, et võimalikult vähe inimesi omavahel kokku puutuks. Samuti sätib ta erakorraliste patsientide ajad nii, et nad kokku ei juhtuks ning enne järgmise patsiendi saabumist jõuaks ta ruumid korralikult puhastada.

Olenko, Kirs ja Dentista hambaarst Margit Kuslap ütlesid, et peamiselt uurivad helistajad siiski seda, mis saab nende ära jäänud visiidist. „Patsientide visiidid ei ole mitte kuskile kustunud – kui olukord on stabiilne, siis hakkame järjest ühendust võtma,” ütles Olenko.

Kaitsevarustust napib

Nagu kõikjal, napib kaitsevahendeid ka hambaravikliinikutes. Praegu kasutavad hambatohtrid tavalisi meditsiinilisi maske nagu varemgi, lisaks on patsiendi ja arsti vahel visiir. „Sõna otseses mõttes tõmbame kaks maski ette,” ütles Kirs.

Olenko ja Kirs ütlesid, et on küll kaitsevahendeid tellinud, kuid on praegu nende ootel. „Meil on olemas, aga priisata ei ole siin midagi,” ütles Olenko.

Kuslapi sõnul Dentista hambakliinikus veel kaitsevahendeid jagub.

Kirs rõhutas, et ka erakorraliselt vastu võetud patsient peab olema terve. „Kui on ikkagi palavik, siis meil on õigus selline patsient suunata Tallinna, kus on spetsiaalne kabinet ja spetsiaalne varustus,” ütles Kirs.

Kirs lisas, et üldjuhul on siiski nii, et veidigi tõbine patsient lükkab oma aja ise edasi. Kõigist kolmest kliinikust öeldi, et patsiendid on praeguses keerulises olukorras mõistvad.

Kõik kolm hambakliinikut on suletud 17. märtsist. Sellest päevast võtavad kliinikud vastu vaid hambavaluga patsiente.

Majanduslikult raske, kuid tervis ennekõike

Olenko sõnul on muidugi majanduslikult raske, kui peab äri kinni panema. „Aga siin me ei saa selle peale mõelda – eelkõige on ikkagi meie ja rahva tervis,” ütles Olenko. „Mida kiiremini me sellele piiri peale paneme, seda kiiremini on ka võimalik sellest olukorrast välja tulla. Kui me karme otsuseid kohe ei rakenda, siis see jääbki lihtsalt venima ja venib väga kaua,” ütles Olenko.

Kirs ütles, et nemad loodavad riigi peale, sest märtsi palgad saavad nad küll makstud, kuid kui ka aprillis tuleb kodus olla, siis jäävad nad juba hätta. „Ainult esmaabi pealt ei tule peaaegu mitte mingit sissetulekut,” ütles Kirs.

Ka Kirs kinnitas, et kõige olulisem on hoida enda ja patsientide kaitseks uks kinni, äärmise vajaduseta kedagi sisse ei lasta.

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
11 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
Kübe
4 aastat tagasi

Sain ka videosilla abil hamba välja tõmmatud.
E riik on täitsa tore. Järgmisena proovin puusaopi ära teha.

Olli
4 aastat tagasi
Reply to  Kübe

Ajukirurgid hakkavad esmaspäevast läbi sms teenuse nõu andma.

et nagu
4 aastat tagasi
Reply to  Olli

Irvitada mõistad. Mis oleks siis Sinu lahendus praeguses olukorras?

Olli
4 aastat tagasi
Reply to  et nagu

Mu vastus oli mõeldud eelmisele kommenteerijale. Mina olen nii rumal, et mingit lahendust kahjuks välja pakkuda ei oska. Kui oskakski, siis see tehtaks arvatavasti kohe maha. Kõik on nii targad ju, vaadake kasvõi riigikogu istungeid. Tuuakse mingi idee välja, nädal otsa muutkui materdatakse seda. Nii et… relax, keegi ei ir ita midagi

Kägu
4 aastat tagasi

Suur tänu hambaarstidele mõistva suhtumise eest ! Erinevalt mõnest perearstist vastavad nad vähemalt telefonile.

Kodanik
4 aastat tagasi

Hambakliinikutel ei saa ju ometi majanduslikult raske olla. Aastatega rahamägesid kokku ju kahmatud.

Kodanik2
4 aastat tagasi
Reply to  Kodanik

Poed on need, kes sul rahamägesid koguvad ja 300% juurdehindlust teevad.

Olli
4 aastat tagasi
Reply to  Kodanik

Kas keegi on teile keelanud palju raha teenida? Väheusutav

juss
4 aastat tagasi
Reply to  Kodanik

Lollidelt ja laiskadelt(kes ei viitsi hambaid pesta)tulebki raha võtta!