Kaire Reiljan: Püha Nikolause kaitseks

Urmas Lauri

urmas.lauri@le.ee

Kartes näiteks püha Nikolausega seotud sümboleid valla vapil, tuleks uks kinni tõmmata ka jõuluvana nina ees, sest on ju temagi alguse saanud just sellestsamast pühakust.

Kaire Reiljan. Foto: Arvo Tarmula
Kaire Reiljan. Foto: Arvo Tarmula
Tahtmata vähimalgi määral sekkuda vaidlusse, milline Lääne–Nigula valla lipu ja vapi kavand see kõige ilusam on, või sellesse, kui korrektselt või läbipaistvalt parima kavandi valimine käis, jäi mind kummitama üks väide.

Artiklis selgitab Lääne–Nigula valla sümboolikakonkursi tööd juhtinud Urmas Naudre, miks ei sobi valla vapile ja lipule Lääne–Nigula kaitsepühaku püha Nikolausega seotud sümbolid. Naudre hinnangul oleksid keskaegsed sümbolid valed, sest Lääne–Nigula valda ei pea kujutama ilmtingimata vaid kirikutorni kaudu.

Pime hirm asjade vastu, mis kuskilt otsast võivad olla seotud religiooni ja kristlusega, paneb imestama. Hirm või hoopis ülipüüdlikkus on nii pime, et lülitab välja terve mõistuse — kristliku taustaga sümboli kasutamine vapil ja lipul pole kuskilt otsast seotud usu propageerimisega ega, ole see oma usu pealesurumine.

Sümboleid, mille juured ulatuvad kristlusse, on meil igapäevaelus kasutusel palju ja tihtilugu me ei teagi, kust üks või teine asi alguse on saanud. Kartes näiteks Püha Nikolausega seotud sümboleid valla vapil, tuleks uks kinni tõmmata ka jõuluvana nina ees, sest on ju temagi alguse saanud just sellestsamast pühast Nikolausest, kes keskajast alates Lääne–Nigula kirikut ja kihelkonda kaitseb. Ingliskeelsetes maades kannab jõuluvana siiani pühast Nikolausest tuletatud nime Santa Claus.

Piirkonna keskaegse kaitsepühaku kasutamine tänapäeval pole sugugi haruldane. Nimetame Eestit pateetiliselt Maarjamaaks, mõtlemata, et taust on ju sama — neitsi Maarjale pühitsetud maa.

Et näha kristluse või kaitsepühakutega seotud sümboleid vapil, ei pea üldse Läänemaalt kaugemale minema. Meie oma maakonna vappi ehib uhke kotkas — keskaegse Saare–Lääne piiskopkonna, mille hulka suurem osa Läänemaa territooriumist kuulus, kaitsepühaku evangelist Johannese sümbol.

Pole küll aru saanud, et mõni Läänemaa elanik või siin tegutsev kogudus end selle kotka–vapi pärast kuidagi halvasti tunneks. Sama Johannese kotkas vaatab vastu ka Haapsalu linna vapilt ja linn ei paista seda häbenevat.

Muidugi võib ju väita, et maakonna ja veel enam ka Haapsalu linna vapp on kasutusel nii ammusest ajast, et selle üle pole mõtet enam vaielda. Sama Johannese kotkast ja selle kõrval kiriku kaitsepühakut püha Martinit on kujutatud ka paar aastat tagasi vastu võetud Martna valla lipul ja vapil.

Martnast veelgi lõuna poole liikudes jõuab Lihulasse, kus on asi eriti „hull” — vapilt vaatab muude elementide hulgas vastu suisa piiskopi peakate mitra, viidates sellele, et Lihula on kunagise piiskopkonna keskus.

Naudre küsib artiklis: „Kas teeme sümbolid usulise taustaga kihelkonnale või vallale, kus on ka teisi kogudusi peale luterlike?”

Pühast Nikolausest sai Lääne–Nigula kaitsepühak ammu enne luterlikku reformatsiooni, nii et teda pelgalt luteri kirikuga seostada oleks väär. Pigem on just vastupidi: reformatsiooniga pühiti katoliiklikus kirikus au sees olnud suur pühakuarmee kirikust välja ja reformaatorid leidsid, et välise sära asemel tuleb tähelepanu pöörata just sisule.

Kõik Lääne–Nigula vallas ametlikult registreeritud usuorganisatsioonid on kristliku taustaga. Pealegi on just omaaegne Lääne–Nigula kihelkond see, mis territoriaalselt ühendab suuremat osa praegusest Lääne–Nigula vallast.

Loe ka Lehte Ilves „Miks just ristikhein?”.

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
15 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
¿
10 aastat tagasi

1595812_326336160854553_1728262315_n.mp4

!
10 aastat tagasi

>

...
10 aastat tagasi

???

:-)
10 aastat tagasi

Suhtun küll ja olen nõus!:-) 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂

Vallaliige
10 aastat tagasi

Ütlen:”JAH!”

Mari
10 aastat tagasi

Aitäh Ahtoleeee!

Nõuandja
10 aastat tagasi

Nigulapäev on 2 korda aastas:6.dets. ja 9. mai.Siis saaksime tähistada koos kui vallatähtpäevi.

Ahto
10 aastat tagasi
Reply to  Nõuandja

Suppper ! 😉

Päkapikud
10 aastat tagasi

Suviti võiksid meil ringi liikuda roheliste mütsidega tegelased…

Liisa
10 aastat tagasi

Vahva,kui jõulutaadi kepikonksu küljes ripuks midagi….kingikott või kullakarva kuulid.Ja Lääne-Nigula võiks kuulutada jõulumaaks!

Ahto
10 aastat tagasi
Reply to  Liisa

Ja vallavanema nimetame üldse jõuluvanemaks 🙂 Kui tõsisemalt ,siis tuleb muidugi kõik võimalused ära kasutada . Heaks näiteks on Palamuse vald ,nemad elavad veel pikalt “Kevade” temaatika ja sellest tuleneva turistide arvelt.

Ahto
10 aastat tagasi

Kristlusest . Eriti neile kes ikka väga eitavad kogu kristlust. Kristlus on meie ümberr iga päev nii tihedalt ,et me ei pane seda tähelegi enam. Kõik me tunnistame ,et praegu on aasta 2014 . Onju ! No mõelge ,millisest sündmusest alates neid aastaid lugema hakati. Või siis nädal.Ei ole ju ühtegi muud seletust ,miks on olemas mingi kahtlane 4,5 nädalat kalendrikuus ,kui ainult piibli seletus. Ajaloost. Väga paljud omavalitsused peavad ikka lugu kodukoha ajaloost ja kajastub see ka sümboolikal. Üks ilmekas näide on Kuusalu (vist oli) vapp. Sellel on kujutatud tulerest . Tulerestil olevat kunagi ära põletatud üks pühak seal.… Loe rohkem »