Homme, 17. jaanuaril kell 18 kogunevad Haapsalu kultuurikeskusse Harju, Lääne ja Hiiu omavalitsuste volikogude liikmed ja elanikud, et välja tuua Riisipere–Haapsalu–Rohuküla raudteeliini olulisus ja saata ühispöördumine majandusminister Juhan Partsile.
Lisaks raudtee taastamise huvilistele on osavõtust teatanud 52 Läänemaa omavalitsuste volikogude liiget 12st volikogust ja 4 vallavanemat.
Kokkusaamisel pannakse kirja põhjendused raudteeühenduse taastamiseks ja riigi transpordiinvesteeringute arengukavva lülitamiseks.
Kokkusaamise moderaator Jaanus Karilaidi sõnul on regiooni ühine soov pääseda raudkindlalt transpordi arengukavva. “Töökohad, majandus ja keskkond on üks argument, kuid teiselt poolt tuleb lõpetada ebanormaalne olukord, kus raudteeühendus puudub kahe tõmbekeskuse – Tallinna ja Haapsalu – vahel ning raudtee lõpeb metsade keskel,” ütles ta.
Nissi vallavanema Peedo Kesseli sõnul on valla jaoks on esmatähtis ühendus Keila ja Tallinnaga, kuna 60–70% inimesi käib tööl just sellel suunal. “Sügisest sõidab Riisiperre moodne rong, kuid Turbas, kus on ka üle 900 elaniku, on ühendus kehv,” sõnas Kessel. “Nelja aastaga on valla elanike arv vähenenud 232 inimese võrra ning on tänaseks 3018. Peamine põhjus on kättesaamatud töökohad, teisalt arenevad ka maakonnalinnad. Praegu on Haapsallu võimatu tööle või kooli sõita ning peale raudtee kadumist on Haapsalu ka puhke- ja kuurortlinnana meist hoopis kaugemale nihkunud. Bussigraafikud on seatud nii, et arvestavad vaid Tallinna jõudmise suunda. Lisaks on rongitransport tunduvalt mugavam kui bussisõit – on ruumi, valgust, saab tegeleda eri asjadega ning tööd teha või õppida.“
Hiidlaste jaoks muudab rong maavanem Riho Rahuoja sõnul vahekaugusi mitte kilomeetrites, vaid ajas – raudteeliin teeb suhtlemise pealinnaga kiiremaks. “Kuna Hiiumaa on jalgrattaga läbitav, annab rong võimaluse rattaga saarele jõuda ning aitaks kaasa ka elektriautode laenutusele – autot läheb vaja ju peamiselt vaid Tallinnast Rohukülla jõudmiseks,” märkis Rahuoja. “Oluline on ka efektiivsem ajakasutus. Juba täna saavad inimesed praamil tööd teha, raudtee annab selleks täiendava võimaluse.“
Riisipere–Haapsalu–Rohuküla raudteeliini kohta on valminud uuringud, mis näitavad selle olulisust piirkonna arengule ning rongiühenduse taastamise mõttekust. Raudtee taastamiseks on vaja rajada 63 km raudteed ja selle maksumus on ca 30 miljonit krooni.
Omapoolsed argumendid raudtee vajalikkuse kohta toovad homsel kogunemisel välja Lääne maavanem Innar Mäesalu, transpordikonsultant Marek Rannala, Hiiu maavanem Riho Rahuoja, riigikogu liige Neeme Suur, Nissi vallavanem Peedo Kessel ja Haapsalu linnapea Urmas Sukles. Kokkusaamist modereerib Haapsalu linnavolikogu esimees Jaanus Karilaid.
Sündmuse lõpuks võetakse vastu ühispöördumine majandus- ja kommunikatsiooniministrile Juhan Partsile.
Praegune olukord ja rongi paremad võimalused:
* Moodne rong kihutab 120 kilomeetrit tunnis ja jääb lõppjaamas metsade vahel seisma. Riisiperest Haapsaluni jääb vaid 55 kilomeetrit ning Rohukülani, kust pääseb ka Hiiumaale, 63 km.
* Koolilaps Turbast sõidab Haapsallu kooli terveks nädalaks. Rongiliiklus võimaldaks õhtuks koju jõuda.
* Hiiumaal nähakse kurja vaeva praamisõiduaja lühendamisega 15 minuti võrra. Rongiühendus aitaks kokku hoida 45 minutit ning tooks Tallinna Hiiumaale ajaliselt oluliselt lähemale
* Tallinna tööl käivad inimesed teevad teise tööpäeva autoroolis. Rongisõit võimaldaks aega kasutada enda tarbeks ja kvaliteetsemalt.
Lisainfot raudtee taastamise kohta ja uuringute kohta saab lugeda siit.
Kui taastada siis kindlasti sadamani ja ühildada praami aegadega. Lisaks veel kohalikud bussiliinid mis täpselt rahvast raudtee äärde toovad. Kõige suurem reisijate lisandumine oleks Hiiumaa arvel. Ilma selleta pole asjal pointi