0

Kuidas vabaneda metallijäätmetest?

Riina Tobias

Riina Tobias

riina.tobias@gmail.com

2008. aasta kevadel korjati "Teeme ära!" prügikoristustalgutel üle Eestimaa kokku rohkem kui 10 000 tonni mitmesuguseid jäätmeid. Sellegipoolest ei ole prügi meie ümbert otsa lõppenud. 

Kahetsusväärselt võib paljudest koduõuedest leida loodust risustavat vanarauda, vanu akusid, kodumasinaid ja muid jäätmeid, mille eest võib omanik lisaks ilusamale vaatepildile saada ka sadu eurosid raha. Kui veel kümmekond aastat tagasi maksti kokkuostus tonni vanametalli eest 10 eurot, siis praeguseks on hinnad kerkinud 200—250 euroni tonnilt.

Kuidas hinnata, kas asi on kokkuostu toomist väärt? Kui magnet esemele külge hakkab, siis on kindlasti tegemist vanarauaga, mille äratoomisel on lisaks esteetilisele küljele ka rahaline väärtus. Värvilisi metalle nagu vask, tina, alumiinium, messing magnet ei võta, kuid need on oma värvi ja rooste puudumise tõttu hõlpsasti äratuntavad. Samuti paljud neist ilmastiku mõjul oksüdeeruvad, näiteks tina muutub halliks, vask roheliseks jne.

Metalleseme kaalu hindamine koduste vahenditega on keerulisem. Kui jõuate asja üles tõsta, võib see kaaluda 50—70 kilo, kui aga jõud peale ei hakka, on kaal enamasti juba 100 kilo ligi või enam. Metallitonn maksab täna 200—250 eurot, seega saab lihtsa korrutustehte alusel teada asja väärtuse.

Näiteks vana malmvann kaalub 80—90 kilo ning sõiduauto vrakk 1,2—2 tonni, traktor aga kuni 10 korda rohkem.  Nii maksab sageli mõni sõitev vanema põlvkonna traktor vähem kui kokkuostus ainuüksi vanametall, millest see masin koosneb. Aeda risustava vana autoromu äratoomine on iseäranis mõistlik ka seetõttu, et ilma ametlikku vanametalli vastuvõtupunkti tõendita ei saa seda autoregistrist kustutada. Autovraki ARKi hingekirja jätmine pole aga mõistlik juba seepärast, et kõigile registris olevatele sõidukitele kehtib liikluskindlustuskohustus sõltumata sellest, kas sõidukit kasutatakse või mitte. Selle kohustuse pikaajaline eiramine võib kaasa tuua kolmekordse kindlustusmakse nõude isegi sellisele masinale, millega tegelikult sõita ei saa.

Lisaks laiskusele on prügist vabanemine sageli jäänud teadmatuse taha. Sageli ei tooda erinevaid jäätmeid ära seetõttu, kuna arvatakse, et lisaks koristamisvaevale küsitakse nende äraandmise eest veel ka raha. Kõige lihtsam näide on selline keskkonnale üsna ohtlik asi nagu vana autoaku, mida tavaprügikasti kindlasti visata ei tohi. Kuna akud sisaldavad enamasti sellist väärtuslikku metalli nagu plii, saab tavalise 10—12 kilogrammi kaaluva autoaku eest kokkuostus 5 eurot, suurema ja raskema traktori või veoki aku eest isegi rohkem.

Ei tasu karta, et metalli kokkuostu viimiseks peab omanik ise vabanema sellistest ohtlikest lisadest nagu akus sisalduv hape ja muud vedelikud või autoromus olev kütus, õlid, pidurivedelik jne. Kõige sellega tegeleb juba jäätmekäitleja ning vajadusel tullakse appi suuremate esemete äraviimisel. Lisaks pakuvad näiteks Kuusakoski sõiduauto järelkäru tasuta kasutamise võimalust. Kui metallikola järelhaagisele laaditud, võib sinna koristustööde käigus tõsta ka autorehve, ehitusest järelejäänud puidukraami ning vanu elektroonikaseadmeid, mis samuti kogumispunktis tasuta vastu võetakse.

Kokkuvõttes saavad paljud koduõued kogu Eesti puhtamaks ning osa rämpsu eest makstakse omanikule ka raha vastupidiselt tavaprügilatele ja jäätmejaamadele, kus prahi tooja ise peab ilusama vaatepildi nimel oma kukrut kergitama.
 

Marko Kippa
AS Kuusakoski juhatuse liige

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid, vajutades lipukese ikooni.

Kommenteeri

avatar
raivo 2010
raivo 2010

mulle helistavad kõik vanad tuttavad millal kuusa hinda tõstab saage aru lõpuks ometi hinna ikka määrab ikkagi börsi kokku otuhind aga minu kogemused ütlevad et vääris tõuseb muu langeb kui raha on lugege ajalehti ja otsige täna maksti cu eest 3.95 p.s kust see kkuusa ütleb et auto kaalub nii palju ziguli kaalub 850 kg muud väiksemad pannid veel vähem zorri kui kedagi solvasin

ants
ants

Kuhu kõige parem on autot vanametalli viia läänemaal ?

Sass
Sass

Mine vii jah oma pool tonni Kuusakoski, vaata kas tasub ära. ps sõiduaoto vrakk pigem kuni 1,2 tonni kaalub.

harrastus metallimees
harrastus metallimees

minu teada Kuusakoskis kõige kõrgemad hinnad.
Taebla ja Pullapää hinnad ikka tunduvalt madalamad.
Kõige õigem teil siis viia metalli kui paks lumi maas, jaanuar – veebruar on tonn kõige kallim.

x
x

Samuti ka Taebla täiesti mõttetu koht!

x
x

Kuusakoski ei tasu viia, sest maksavad väga vähe!

wpDiscuz