Linnavalitsus tahab teha Haapsalu õhuliinivabaks linnaks

Lemmi Kann

lemmi.kann@le.ee

Õhuliinid Võnnu tänaval

"Amblikuvõrk" Võnnu tänava kohal. ARVO TARMULA

Haapsalu linnavalitsus pole loobunud plaanist, et elektri- ja sidevõrkude liinid peavad tänavate kohalt kaduma.

Koos uue tänavavalgustuse paigaldamisega andis linnavalitsus lootust, et linnapildist kaovad silma riivavad vanad ja mõnel pool viltu vajunud puitpostid. Haapsalu linna geodeet ja linnavalitsuse poolt tänavavalgustuse projekti juhtinud Peep Aedviir selgitas, et kui aastaid tagasi hakati uut tänavavalgustust planeerima, oli projekti eesmärk üsna üldsõnaline – uus ja ökonoomne linnavalgustus. Austria riik, kellele müüdud süsihappegaasi kvoodimüügist tuli suurem osa projekti rahast, soovis, et kõik uued valgustid tuleks panna uute metallpostide otsa. „Projekteerimisel selgus, et see pole kõikidel tänavatel paraku võimalik,” nentis Aedviir.

Hea näide on Võnnu tänav, kus ühel pool tänavat on sidepostid, teisel pool elektripostid, tänava keskel maa all aga vesi ja kanalisatsioon. „Tänav ise on kitsas ja kui sinna veel valgustuse jaoks postid vahele panna, näeks see välja rohkem linnapildi risustamine,” selgitas Aedviir.

Teiseks ei ole suurem osa puitposte ja õhuliine mitte linna omanduses, vaid kuuluvad võrguettevõtetele. Linnavalitsus ei saa neid sundida linna projektidega ühes rütmis tegutsema. „Imatra Elektri postid ja liin on nende omandus, ASil Eesti Telekom ehk Elionil on omad,” märkis Aedviir. „Projektiraha ei olnud selleks, et ettevõtete omanduses olevate postide-kaablitega toimetada.”

Mitmes piirkonnas tehti võrguettevõtetega koostööd. Mõnel pool, kus see oli ettevõttele just sel hetkel majanduslikult mõistlik, kaotati õhuliinid ja pandi tänavavalgustuse uuendamisel kaablid ühistöös maa alla. Teisal leppis linnavalitsus kokku, et uued tänavavalgustid pannakse ettevõtete postide otsa. Nõnda kujunes uue tänavavalgustuse hind planeeritust rohkem kui 360 000 euro võrra odavamaks: arvestati maksumusega 3 594 635 eurot, lõplik hind oli 3 233 262 eurot.

Uusi õhuliine juurde ei tehta

Linnavalitsus pole õhuliinide suhtes aga meelt muutnud – Haapsalu linna arengukava 2015–2028 eelnõus on, et „elektri- ja sidevõrkude uute liinide projekteerimisel ja olemasolevate õhuliinide rekonstrueerimisel pooldatakse prioriteetse lahendusena turvalisemaid ja stabiilsemaid maakaabelliine. Pikas perspektiivis peaks Haapsalu linn saama õhuliinivabaks linnaks”.

Nii Eesti Telekom kui ka Imatra Elekter kinnitasid, et arvestavad linna soovi, kuid see kõik võtab aega.

„Mure on see, et me ehitame oma võrku vastavalt klientide vajadustele ja maakaabli paigaldamine on kordi kallim kui õhuliini rekonstrueerimine. Kõige kallim osa sellest on tänavate taastamine,” selgitas Eesti Telekomi võrguinsener Vello Leega ja lisas, et kui vähegi võimalik, "minnakse oma kaablitega maa alla".

Ta kinnitas, et uusi õhuliine ettevõte enam juurde ei ehita. „Kui meil tekib mingis piirkonnas uusi kliente, siis rendime Imatra poste,” ütles Leega.

Haapsalu linnas on umbes 400 sideõhuliini posti, mida kasutab Eesti Telekom oma liinide kandmiseks, neist 232 on Imatra omad. Imatra Elektri Läänemaa võrguteenuste juht Kaupo Kuurberg kinnitas, et ettevõte on igati nõus linnavalitsuse sooviga asendada tulevikus õhuliinid maakaabelliinidega, kuid see on pikk protsess ja täpset ajagraafikut veel välja pakkuda ei saa.

„Oleme sellele eesmärgile omalt poolt kaasa aidanud ja mitu tänavat on koos tänavavalgustuse projektiga juba õhuliinivabaks saanud. Lähiajal teisi nii suuri investeeringuid Haapsallu ei tule, väiksemas mahus töid on aga pidevalt,” lisas Kuurberg.

Tänavavalgustuse projekt arvudes

Paigaldati
33 m kaablikaitsetoru
60 km kaablit
33 kilpi
1911 valgustit
1740 metallposti
20 puitposti
Kasutati 122 Imatra puitposti
Maha võeti 1585 posti

Allikas: Haapsalu linnavalitsus
 

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments