Viimastel päevadel on politseid teavitanud ligi kümme inimest, et nad on saanud petukõnesid, milles kelmid räägivad eesti keelt. Politsei andmetel hetkel kannatanuid ei ole.
Kelmide skeem on sarnane varasematele petukõnedele, nimelt helistab väidetavalt politsei, panga või mõne muu usaldusväärse asutuse töötaja ning räägib kõne vastuvõtjale, et tema pangakontol on tekkinud probleem või tema andmeid kasutatakse kuritegude toimepanemiseks. Varasemalt on need kõned olnud ainult vene- ja ingliskeelsed, kuid viimastel päevadel on politsei saanud infot, et kelmid räägivad väga heal tasemel eesti keelt.
Näiteks võttis kelm ühendust inimesega ja väitis, et helistab politseist ning keegi püüab hetkel tema pangakontolt raha välja võtta. Kõne alguses oli kelm rääkinud vene keelt, kuid kui kõne vastuvõtja palus rääkida eesti keeles, siis peale seda kõnetas teda juba teine inimene, kes rääkis sama juttu täiesti selges eesti keeles.
Eile hommikul andis üks kodanik teada, et ka temale oli helistanud väidetavalt politsei ja rääkinud, et keegi püüdis volitusega tema pangakontolt raha välja võtta. Helistaja rääkis eesti keeles ja tegi isegi ettepaneku kohtumiseks politsei majas. Kodanik katkestas kõne, kui kelm oli palunud jutu jätkamiseks rääkida vene keeles.
Põhja prefektuuri kriminaalbüroo juht Urmet Tambre ütles, et eesti keel enam kelmide eest meid ei kaitse ja nad kasutavad seda usalduse tekitamiseks, et kätte saada inimeste raha või andmeid. „Hetkel on info veel värske, mistõttu ei ole meil teada, kas kelmid tegutsevad Eestis või on tegemist välismaal viibivate eestlastega, kes aitavad kelmustele kaasa. Teeme omalt poolt kõik, et selles selgust saada ja nende kelmide tegevus peatada,“ lisas ta.
Kriminaalbüroo juht kinnitab, et Eesti politsei ei helista inimestele ega teavita pangakontol toimuvatest kahtlastest tehingutest. „Me ei näe kodanike pangakonto andmeid ja ei saa nendel kontodel toimuva osas anda hoiatusi. Tänan kõiki inimesi, kes tundsid petukõned ära ja teavitasid koheselt ka politseid, et kelmid teevad nüüd petukõnesid ka eesti keeles. Tänu nende teavitamisele saame hakata kohe uurima, kes on nende petukõnede taga ja hoiatada ka teisi kodanikke,“ lisas Tambre.
Kelmide eest oled kaitstud, kui:
- katkestad need kõned kohe, kui keegi väidab, et pangakontol toimub midagi kahtlast;
- sa ei jaga oma isiklikke andmeid, nagu näiteks Smart-ID, ID-kaardi või Mobiil-ID PIN1 ja PIN2 koode teisega, ega sisesta neid koode oma seadmes teiste inimeste palvel.
Helistati minule samuti firma numbrile. Vestlust alustas vanema häälega eesti keelt mees. Väitis samuti, et A/a toimub mingi jama. Soovitasin pöörduda raamatupidamisse, kahjuks lõpetati kohe kõne ära.
Ma kohe ootaks sellise sisuga kõnet. Siiani pole helistatud.
äkki see ka petukõne