Juhtkiri: puud peavad jääma

Lääne Elu

info@le.ee

Joonistanud Ott Vallik.

Joonistanud Ott Vallik.

Läinud reedel ütles Haapsalu aselinnapea Innar Mäesalu linnavolikogu ees, et Posti tänava remont ja jalgrattatee rajamine seab linnajuhid valiku ette, kas võtta maha teed ääristav allee või kaotada parkimiskohad. Mäesalu eelistab puud maha võtta. Ta ei kujuta ette peatänavat jalgrattatee ega parkimiseta, küll aga kujutab ta seda ette ilma puudeta.

Ühest küljest on Mäesalul õigus. Jalgrattateed Haapsalus nagu ka kõikides teistes linnades on hädavajalikud. Sama käib parkimise kohta. Kas viimast on vaja just linna peatänava ääres, on iseasi, aga parkimiseta iseenesest muidugi ei saa. Puuderivi kaotamise kasuks räägib Mäesalu sõnul see, et kümme aastat tagasi antud hinnangu järgi on Posti tänava puud haiged.

Haiged puud on ohtlikud. Need võivad murduda, kukkuda katustele, akendesse või autodele, inimesed võivad puu alla jääda.

Haapsalu elanikke Mäesalu argumendid paraku ei veena. Kui linnainimesele on üldse midagi püha, siis on need puud. Lääne Elugi kuulab igal aastal ärritunud haapsallasi, keda on viinud täiesti endast välja mõni maja eest maha võetud kastan, mida nad on armastanud. Puude mahavõtmise vastu on ka maastikuarhitektid, kelle loodud eskiisi linnajuhid välja valisid, isegi nii vastu, et on valmis tööst loobuma, kui puud tuleb maha võtta.

Kas haapsallased ja arhitektid on oma arutus puulembuses liiale läinud ega mõtle selgelt, nagu teeb seda Mäesalu? Tegelikult mitte, sest linnapuudel on peale kirjeldatu ka häid külgi – nad on silmale ilusad vaadata ja rahustavad meelt. Aga puud ei ole ainult emotsioon, neil on ka täiesti praktiline väärtus. Nad annavad varju, hajutavad suviti asfaldi ja sillutise kuumust ning tasakaalustavad peegeldavaid pindu. Kui Posti tänava puud on tõesti haiged (ja ohtlikud), siis tuleb nende asemele istutada uued. Peatänav ei tohi mingil juhul jääda puudeta.

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
22 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
kodanik
4 aastat tagasi

Hr.Mäesalu las parem leiab raha korda teha sõidutee Metsa tn. taga garaazide poole võimalus sõida! Tee on linna oma, aga sõida ei ole võimalik! Ja see aina üks tee mida viib garaazide poole!

Greta
4 aastat tagasi

Jalgrattad tuleb kesklinnas ära keelata, ja seda igal pool Eestis. — selle hullusega on ammu liiale mindud, surma-tõuksid takkaotsa!

Uudu
4 aastat tagasi

Kui jalgrattatee ehitatakse kõnniteega koos nagu Tallinna maanteel, siis kes hooldab ja vastutab, kui näiteks jalgrattur kukub jalgrattaga sõitmiseks määratud, kuid hooldamata( jäide, märjad puulehed jne) tee osal. Linna heakorraeeskirja järgi hooldab sõiduteid linnavalitsus.Jalgrattateedst ei ole seal midagi ja eeskirja p.3.2 sätestab, et kinnisasja omanik peab aastaringselt puhastama ja korras hoidma oma kinnisasja territooriumi ja sellega kaasneva puhastusala, mis teede ja tänavate äärsetel kruntidel ulatub krundi laiuselt krundi piirist kuni sõiduteeni (k.a tänavarentslid). Sama on Ehitusseaduses, mille § 97lg 6 sätestab: Linnas, alevis ja alevikus on teega külgneva maatüki omanik kohustatud korraldama sõidutee ja tema kinnisasja vahel asuva kõnnitee koristuse,… Loe rohkem »

Probleem
4 aastat tagasi

Tegelikult saaks suhteliselt lihtsalt teada, kas ja kui vajalik linna peatänava ääres parkimise võimaldamine on – las linnavalitsus paneb parkimise ja peatumise keelumärgid sinna. Saab järgnevate kuude jooksul vägagi tõese vastukaja. Äkki tõesti piisab ühel pool parkimisest? Ja seni on võimalik kõigil ratturitel mööda seda teeäärt vanalinna sõita. Saab siis näha, kas hakkab tihedam rattaliiklus olema.

anonüümne
4 aastat tagasi

Puud,põõsad ja lilled.

Tullik
4 aastat tagasi

Vanalinnas on gümnaasium, algkool, huvikool, kunstikool, Viigi kool. Lapsed peaksid koolis käia saama turvaliselt rattaga.

Enriko
4 aastat tagasi

Kogu planeeringut tuleks alustada sihtgruppidest. Et kellel on üldse jala, jalgratta või autoga vanalinna asja? Ja siis kaaluda, kui kõrget hinda soovime nende mugavuse eest maksta. Jala vanalinnas liikleva kodanikuna ei näe ma igatahes jalgratturite hulki, kes kavandatavat kergliiklusteed täidaks. Milline on seal üldse elanike arv ja kui palju oleks rattakasutajaid? Vanalinn on võrreldes vene (ja sõjaeelse) ajaga inimtühi. Need, kes kaugelt holmidelt (kodust, tööstustest) teise linna otsa tulevad-lähevad, sõidavad pigem autoga. No ei ole eestlane hollandlase kombel jalgrattainimene, kuni autod ja kütus veel taskukohased! Pealegi jääb Posti tänavale nii palju ristuvaid teid, et liibuvas dressis joonelt Vaba tn.-st kaubamajani… Loe rohkem »

kodanik
4 aastat tagasi
Reply to  Enriko

TUBLI! VÄGA ÕIGESTI KIRJUTATUD,AGA SEE HÄRRA KES JAGAB SUUR SUUMMA RAHA VIST EI ARVESTA HAAPSALU ELANIKE ARVAMUS.

Arvamus
4 aastat tagasi

Ega need puud igavesti ikka kesta.
Kunagi tuleb ikka maha võtta. Parem enne kui
kellelegi pähe kukkuvad. Tallinna maantee ja
Jaama tänav said küll ilusateks asfaldi ja kiviplatsideks
pole ilmselt päris rahul seal keegi.

NKVD
4 aastat tagasi
Reply to  Arvamus

Ega sinagi igavesti kesta, kunagi tuleb ikka lõpp.
(P.S. kuklalasu Indrek , hea ja hooliv, eeskujulik inimene, kes praegu õpetajana töötab, võib su ‘maha võtta’.) D

Kalle
4 aastat tagasi

Ja poliitikutest samuraidele, kes pooldavad lageraiet Haapsalu kesklinnas, tahaks meenutada lähenevaid valimisi silmas pidades üht iidset rahvatarkust: pole mitte tark tegu saagida oksa millel istud…

Noor penskar
4 aastat tagasi

Vanad tondid maha ja istutada uued.