Haapsalu tahab suurürituste ajaks vanalinna autodele sulgeda

Kaire Reiljan

kaire@le.ee

Foto: Arvo Tarmula
Kuula artiklit, minutit ja sekundit
0:00 / :

keelumärk sissesõit haapsalu liiklusmärk

Suurüritusteaegse parkimiskorralduse parandamiseks plaanitakse Haapsalus kaardistada võimalikud parkimisalad, piirata suurürituste ajal autode pääsu vanalinna ja kasutada liikluse reguleerijaid.

Juuni lõpus istusid ühise laua taga Lääne maavalitsuse, Haapsalu linnavalitsuse ning politsei ja päästeameti ametnikud, et arutada, kuidas parandada suurüritusteaegset parkimiskorraldust Haapsalus.

Kokkusaamise peamine põhjus oli, et ürituste külastajad pargivad vanalinna kitsad tänavad nii umbe, et operatiivautod ei pääse vajadusel läbi. „Haapsalu vanalinnas on palju puumaju ja kui seal mingi õnnetus peaks juhtuma, ei pääse ka päästeautod õnnetuskohale,” ütles Läänemaa liikluskomisjoni esimees ja maavalitsuse ühistranspordi vaneminspektor Alar Tõnisson.

Tõnissoni sõnul sai viimaseks piisaks karikasse juuni alguses toimunud veinipäevad, mille ajal liinibussil polnud võimalik Lahe tänava kaudu Holmil asuvasse lõpp-peatusse pääseda ning sel ajal õppust pidav kaitseliit ei saanud oma rasketehnikat linnast välja viia.

Päästekorrapidaja Janno Osa sõnul oleks päästjatele abiks seegi, kui autojuhid peaksid kinni parkimist reguleerivatest märkidest. „Meie jaoks on kõige hullem, et ristmikud pargitakse kinni, päästeauto pööramisraadius on aga suur,” selgitas ta.

Haapsalu aselinnapea Peeter Vikmani sõnul tekib parkimisprobleem, kui üritusele saabub enam kui 4000 inimest. „4000 on kriitiline piir, kust alates tuleb eraldi parkimiskorda rakendada,” ütles ta.

Järgmine kriitilist piiri ületav üritus on juuli keskpaigas toimuv Ameerika autode kokkutulek, kuid seal tegeleb parkimisega korraldusmeeskond. Linnavalitsusel tuleb valmis olla aga juuli lõpus toimuvaks festivaliks Rock in Haapsalu.   

Võimalikud variandid

Arutelul pakuti lahendusena välja mitmeid variante alates suvel Haapsalu vanalinnas parkimise tasuliseks muutmisest kuni liiklust takistavate autode äravedamiseni. Ükski neist poleks asjaosaliste sõnul aga hea lahendus.

Vikmani sõnul kuulub tasuta parkimine Haapsalu kuvandi juurde ja seda korda linn muutma ei hakka. „Samas, anarhiat ei saa ka lubada,” tõdes ta.

Ka liiklust takistavate autode äravedamine on asjaosaliste sõnul mõttetult keeruline – see eeldab vastavate määruste vastu võtmist, dokumentide täitmist, auto pildistamist jms, et auto omanik hiljem auto kahjustamise eest kahjunõuet ei saaks esitada.

Vikman pidas teostatavaks esmase lihtsama vahendina ristmike ja ülekäiguradade juurde kollaste parkimist keelavate joonte tõmbamist. Seda, et autojuhid kollastest joontest ka kinni peaks, peab kontrollima. Haapsalu linnavalitsuse linnakeskkonna osakonna juhataja Sirli Vaksmann ütles, et osakonnas töötab vaid kaks inimest ja nemad seda kontrollida ei jõua. Ka politseil pole Läänemaa politseipealiku Andrei Taratuhini sõnul parkimise kontrollimiseks lisajõudusid võtta. 

Autod vanalinnast eemale

Üldist heakskiitu leidis variant, et suurürituste ajal tuleks autod vanalinnast eemal hoida – Koidula-Kreutzwaldi tänava joonelt saaksid edasi sõita ainult vanalinna elanikud. See aga tähendab, et linnavalitsus peab välja mõlema korra, kuidas vanalinna elanike autosid võõrastest eristada. „Luba tuleks anda tingimusel, et inimene pargib auto oma kinnistul, mitte tänaval,” lisas Vikman. 

Vikmani sõnul toimis näiteks üle-eestilise maakaitsepäeva puhul väga hästi variant, kus auto aknal olev eri värvi paber näitas, kes millisesse tsooni tohib sõita.

Ürituste külastajate tarvis tuleks aga kokku panna olemasolevate parklate ja parkimisalade kaart, mida üritused ka oma kodulehe kaudu jagada saaks.   

Kaitseliidu Lääne maleva pealik Rasmus Lippur pakkus, et suurürituste ajal saaks parkimiseks kasutada Kiltsi lennuvälja, kuid see eeldaks ürituse korraldajailt bussi käikupanekut, mis rahvast lennuväljalt linna ja tagasi tooks. Vaksmanni tuleks teise võimaliku variandina kõne alla Rannarootsi keskuse parkla, kust inimestel on lihtsam linna pääseda kui lennuväljalt.

Suurüritusteaegne parkimiskorraldus eeldaks ka reguleerijaid, kes autosid õigesse kohta parkima suunaksid ja jagaksid infot vabadest parkimiskohtadest.  

Vikmani sõnul ei saa eeldada, et reguleerijad tuleksid välja vabatahtlikuna, selle eest tasu saamata. Linnal aga napib maksmiseks raha. Vikman ütles, et suurüritused toovad linnavalitsusele kulu, mitte tulu. Tulu saavad pigem ettevõtjad – majutuse ja toitlustuse pakkujad.

„Mitmete ürituste korraldajad saavad linnalt selleks toetust. Kõne alla võiks tulla, et osa toetussummast kasutatakse hoopis reguleerijatele maksmiseks,” pakkus Vikman variandi välja.

Parkimisteemat arutatakse taas kahe nädala pärast, et olla valmis Rock in Haapsalu külaliste vastuvõtmiseks.

 

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
20 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
mis tähendab
7 aastat tagasi

tahab sulgeda, siis tehkugi seda.Ei pea igale poole autoga treppi saama. Vanalinn olgu heitgaasi vaba ja jalakäiatel on mõnus astuda ja uurida vanu maju ja ümbrust.

ei
7 aastat tagasi
Reply to  mis tähendab

kamanda ikka siin linnas võõras rahvas, tehakse nii nagu kohalikule mugav, nagu mingi okupatsioonivõim ja kohalikele reservaadi tegemine tuleb ära lõpetada

Kübe
7 aastat tagasi

Parkimiskorralduse plaan pidi kuulujärgi valmima septembriks ja rakendatakse alates oktoobrist. Vanalinna elanikud tuleb kiibistada ja linnas arvele võtta. Kiipe pidi paigaldama kirjanikust loomaarst. Kontrollima hakkab wikmanjungend ja rikkujad saadetakse käsu juurde tänavakive paigaldama. Räägiti ka okastraadist aga selle otstarve jäis selgusetuks.

arvamus
7 aastat tagasi

Kui parkimise paremaks korraldamiseks tuleb vastavaid määrusi linnavalitsuse poolt vastu võtta(abilinnapea sõnad), siis milles küsimus. Tegutsege. Selleks ju linnavalitsus ongi, et linna elu paremini korraldada.

hook
7 aastat tagasi

Küll sellel Vikmanile ikka jooned meeldivad(seekord siis kollased),ei tea mitu meetrit nüüd siis Tamme ja Tallinna mnt. ristmikule neid(valget värvi) maha sai.Lihula ristmiku meetrid luges küll ilusti kokku.

lugeja
7 aastat tagasi

kallid ajakirjanikud või siis linnavalitsuse tegelased,ei tea kelle apsakas see on aga natukene korrektsemad võiksite olla ,koidula ja kreutswaldi tänav ei moodusta küll mingit joont kui tahate rääkida mingist joonest siis uus ja kreutswaldi tänavast võiks jutt olla , õppige linna tundma !!!

mingit apsi pole
7 aastat tagasi
Reply to  lugeja

Saab ikka küll! Kes seda ütles, et nad just Posti tänavaga ühes kohas ristuma peaksid? Vasakule Kreutzwaldii ei saaks pöörata ja paremale Koidulasse. Lihtne ja vägagi võimalik. Muideks tänava nimed kirjutatakse suure algustähega ja Kreutzwaldi on Kreutzwaldi, mitte kreutswaldi ehk siis õppida on meil kõigil.

kodanik
7 aastat tagasi

Kas linnaametnikul pole tööl midagi teha, et kommentaariumis õigekirja õpetab?

ohh-oo!
7 aastat tagasi
Reply to  kodanik

Ma ei tööta Haapsalus. Ja sõnumi pearõhk oli tänavate sulgemise joones.

Madis
7 aastat tagasi

Vanalinnas on nii mõnigi parkimiskoht kasutamata- Vanalinna A ja O hoov ja Ehte tänav 9 maja hoov. Tegu on küll äriühingule ja riigile kuuluvate maadega aga need maad seisavad ürituste ajal jõude- kuidas neid võimalusi küll saaks ära kasutada, seda ei tea, aga ehk linn näitab siin initsiatiivi.

vanalinna+elanik
7 aastat tagasi

Vähem virisemist,pole kunagi erilist probleemi olnud,rohkem tolerantsust ja külalislahkust.

Kodanik
7 aastat tagasi

Igati nõus. Joogafestivali ajal on Bowlingu juures mõlemad tee ääred alati täis pargitud.

vanalinna elanik
7 aastat tagasi

MIS luba mulle vaja,kui ma élan vanalinnas? Aga nõus,et liberaalne kuvand parkimisel on Haapsalule ainult kasuks.Aga eesti suvi on külm,kuid õnneks lühike,kannatame ära paar kuud ja siis on probleem lahenenud.

juss
7 aastat tagasi

no täpselt, sina elad vanalinnas, mitte sinu auto!

poolik lahendus
7 aastat tagasi

Miks oleks tingimuseks, et vanalinna elanik pargib auto oma kinnistule mitte tänavale? Mis vahet sel on siis, kui võõraid vanalinna ei lasta? Tänavad ju siis ei ummistu rohkem, kui tavalisel päeval. Lihtsalt, kui elad vanalinnas, saad loa sinna ka sõita. Aga muidu oli ikka pöörane küll veinipäevade ajal. Auto tuli sulle ikka suvalise tänava peal vastu, ühesuunalisel lõigul nagu naksti.