Läänemaa rahvas ootab aega, mil Haapsalu raudteejaamast taas rongid väljuvad. Foto: Arvo Tarmula.
Reformierakond on ainus parlamendierakond, kelle valimisprogrammis pole konkreetselt juttu Riisipere–Haapsalu raudteelõigu taastamisest.
Valimisprogramme, millega erakonnad eelseisvaile riigikogu valimistele lähevad, saavad nüüd kõik huvilised vabalt internetist lugeda.
Neljast parlamendierakonnast kolm viitavad oma programmis konkreetselt Haapsalu raudtee taastamise vajadusele. Ainus, kes seda ei tee, on Reformierakond.
Reformierakond kahes leeris
„Reformierakonna Läänemaa organisatsioon toetab Haapsalu raudtee taastamist. Erakonnas tervikuna jooksevad arvamused kahte leeri, nagu ka Eestis laiemalt,” ütles riigikogu kultuurikomisjoni esimees Lauri Luik (Reformierakond).
Ta toonitas, et Reformierakonna valimisprogrammi on sisse kirjutatud, et toetatakse transpordiühenduse parandamist maakonnakeskuste ja tõmbekeskuste vahel majanduslike võimaluste kohaselt.
Luik sõnas, et Haapsalu raudtee taastamise tähtsust selgitada on olnud aeganõudev protsess, kuid siiski on näha edusamme. „Saamaks teada riigikogu saadikute meelsust, kutsusin aasta eest riigikogus kokku Haapsalu raudtee taastamise toetusrühma. Loodud on Facebooki kommuun,” selgitas Luik.
„Lihtne on anda lubadusi eelarve jm eest vastutamata opositsioonis istudes. Paratamatult vajab põhjalikumat tööd koalitsiooniliikmete veenmine, kel lasub riigi juhtimise ja eelarve vastutus,” märkis Luik.
Ta uskus, et raudtee taastamise puhul saavad võtmekohaks valimistejärgsed koalitsiooniläbirääkimised, kus selgub, millised tulevad koalitsioonileppe tööplaani mahud ning sellega seoses ka objektid/projektid, mis saavad järgmisel neljal aastal rahastuse.
Keskerakond lubab
Keskerakond on ainus, kes räägib Haapsalu raudtee taastamise puhul valimislubaduses kindlast ajast. „Toetame Tallinna–Haapsalu–Rohuküla raudteeliikluse taastamist aastaks 2017,” seisab erakonna programmis.
See tähendab, et Riisipere–Haapsalu raudteelõik peaks valmis olema paari aastaga. Keskerakonna juhatuse liige ja Haapsalu linnavolikogu esimees Jaanus Karilaid uskus, et see eesmärk on reaalne.
„See on tegelikult tahte küsimus. Ametnikud, kes väidavad, et see ei ole võimalik planeeringute ja hinnangute pärast, pole järelikult oma tööga hakkama saanud. Aega asju teha on olnud küll ja küll. Poliitilise surve abil on võimalik neist bürokraatlikest näilistest takistustest üle saada,” lausus Karilaid.
Karilaiu sõnul oli Haapsalu raudtee taastamise küsimus valimisprogrammi saada üsna raske ülesanne. „Nii mõnigi [erakonnakaaslane] hakkas rääkima tasuvusest. Tasuvus on väga populistlik loosung. Näidake mõnd raudteeliini Eestis, mis on tasuv. Me maksame isegi oma rahvuslikule lennufirmale peale,” lausus Karilaid.
„Minule tegi selle võitluse lihtsamaks, et seda toetas erakonna esimees Edgar Savisaar,” kirjeldas Karilaid Haapsalu raudtee lisamist erakonna valimisprogrammi.
Rahastus laenust
IRL mainib oma valimisprogrammis, et uuendada tuleb raudtee infrastruktuuri rahastusmudelit ja leida võimalus Haapsalu raudtee taastamiseks.
IRLi Läänemaa piirkonna juhi Merle Mäesalu sõnul ei saa rahastamise asjus praegu enam loota Euroopa Liidu Ühtekuuluvusfondi toetusele, sest sealt toetust taotleda on nüüd juba hilja. Raudteelõigu taastamine tuleks Mäesalu sõnul ette võtta riigi võetud laenurahaga.
Laenuraha kasutamise asjas on samal arvamusel ka Karilaid. „Euroraha võimalus lasti mööda, sest teised lobigrupid olid tugevamad,” ütles Karilaid selle kohta, et senised valitsused pole Haapsalu raudteed seadnud transpordi arengukavas prioriteetsele kohale.
„Ainus võimalus on nüüd võtta see 40–45 miljonit eurot laenu. Kui arvestada, et riigi laenukoormus on väga väike, on see tõesti vaid valiku küsimus,” lausus Karilaid.
Sotsiaaldemokraadid lubavad oma valimisprogrammis analüüsida võimalusi Riisipere–Haapsalu lõigul rongiliikluse taastamiseks.
Riigikogu liige Neeme Suur on seisukohal, et kõige tõenäolisem on raudtee ehitus laenurahaga, sest Euroopa Liidu summad on juba broneeritud mujale, ja vähetõenäoline on ka raha leida riigieelarvest.
Laenu võttes on Suure sõnul kolm võimalust. „Kas riik võtab ise kohustuse, kas kohustuse võtab riigile kuuluv äriühing, näiteks AS Eesti Raudtee, või siis teeb investeeringu tavaline eraettevõtte,” lausus Suur. Ta leidis, et kõik need kolm võimalust võiksid laenu korral kõne alla tulla.
„Eesti laenupoliitika peaks olema oluliselt paindlikum, kui asi puudutab infrastruktuuri objekte,” märkis Suur. Suure sõnul ei olnud keeruline leida toetust Haapsalu raudtee lisamiseks sotside valimisprogrammi, sest SDE üks peavoolupoliitika ongi regionaalpoliitika.
„Raudtee ei võimalda mitte ainult liikumist „Töökäed Tallinna – puhkajad Haapsallu”, vaid ka igapäevast töö- ja õpirännet Läänemaa suunas ning hoopis turvalisemalt ja odavamalt, kui on autoga tööl või koolis käia,” märkis Suur.
IRL konkreetsest ajakavast oma valimisprogrammis ei räägi, kuid Mäesalu sõnul peab enne raudtee ehitamist valmis saama veel Lääne maakonna planeering. See peaks esialgse plaani järgi kehtestatama 2017. aastal.
„Siis on vaja teha raudtee tehniline projekt, mis võib võtta umbes aasta,” lausus ta. Mäesalu pakkus, et raudtee ehitus võiks alata näiteks aastal 2019.
Haapsalu raudtee parlamendierakondade valimisprogrammis:
Sotsiaaldemokraatlik erakond:
Riisipere regionaalse rongiliikluse arendamiseks perspektiivsetel suundadel, sh Riisipere–Haapsalu lõigul rongiliikluse taastamiseks, Lelle–Pärnu lõigu rekonstrueerimiseks ja Tartu reisirongikiiruse suurendamiseks kuni 160 km/t analüüsime seni tehtud investeeringute mõju reisirongiliiklusele ja mitmesuguseid finantseerimisvõimalusi.
Keskerakond:
Toetame Tallinna–Haapsalu–Rohuküla raudteeliikluse taastamist aastaks 2017.
IRL:
Lähiaastatel peab põhitähelepanu kuuluma uute rongide võimaluste maksimaalsele ärakasutamisele. Selleks tuleb siduda rongitransport paremini teiste liikumisviisidega, parandades juurdepääsuvõimalusi rongipeatustele ja kohandades sõiduplaane reisijate vajadustele paremini vastavaks. Samuti tuleb uuendada raudtee infrastruktuuri rahastamismudelit ning leida võimalus Haapsalu raudtee taastamiseks.
Reformierakond:
Reformierakonna valimisprogrammis Haapsalu raudteed konkreetselt ei mainita.
Tähelepanu !!! minu nimi on Mavis Carlos, i esindaja Aiico kindlustus laenu laenuandja äriühing Brasiilias, anname välja laenu 2% huvitatud määra, kui olete huvitatud võtke see e-post: (maviscalos_laen_laenamine@outlook.com) nüüd oma laenu üleandmine kohe. võite meiega ühendust võtta ka selle vandeadvokaat e-post: amaah.credit.offer@gmail.com ka. meie firma on kunagi valmis üle mingi summa teile alates 5000 € kuni 100.000.000 euro mõni teie projekti oleme kunagi valmis krediidi teid periood 1 või 2 nädal tehing. my name is Mavis Carlos, i representative of Aiico insurance loan lending company in Brazil, we give out loan at 2% interested rate, if you are interested kindly… Loe rohkem »
Raudtee maksis 5000 krooni eest!
Taal loodab kindlasti midagi. Aga see pole põhjus raudtee tagasisaamiseks. Kui olen 3 a selle eest sõdinud,kas arvad, et MINA TAHAN KA ROPULT PAPPI? Minul oleks seda raudteed justkui kõige rohkem vaja!?
Ning kui mõistad, siis saa aru, et selle kuuendiku asemel võib sõitjaid kümme korda rohkem olla!
…raudteed on vaja kuuendikule siiapoole liiklejatest. Ülejäänud plekivad oma maksudest nende sõidulõbu kinni. Ja eriti on seda vaja hr. Taalile,kes saaks raudtee muldkeha kõva papi eest riigile tagasi müüa. Tuletaks meelde,et ta ostis Riisipere- Haapsalu raudtee koos rööbastega miljoni krooniga. Selle raha eest saaks praegu Haapsalus väiksema eramaja….
Seda raudteed on väga , väga vaja, uskuge!
Häbi neile, kes seda ei soovi ja on Läänemaa eduka arenemise vastu.
Palju mugavam on ju rongiga Tallinnas tööl käia, kui iga päev hommikul ja
õhtul väsimusega võideldes autoga libedal ja ohtlikul maanteel seigelda.
Lõpetage juba ometi see tants ja trall ümber raudtee ja saage aru, et seda raudteed ei tule. Suunake oma energia sinna, kus seda tõesti vaja on. Näiteks kärbib riik erivajadustega laste klasside rahastamist jne.
Väga õige! Sest kärbivad needsamad Reformierakond ja sotsid,kes ei luba ka raudteed. Just nende puhul on soov rahasid suunata mujale. Kes ülikallisse Rail Balticasse, mis tõepoolest me kõri nöörima hakkaba, kes võrdõigusvolinike jm kahtlaste asjade peale. Kui valid mitu korda omale sama naise (või mehe), kellega esimesel korral reha otsa astusid,juhtub sama ka poliitikas. Ja sinikates saad ikka vaid ennast süüdistada! Mailis, sa kommenteerid siin rohkem kui kord.Ja väidad õigesti, aga mõistad valesti. Tõesti, mis rongiliikluses toimub? Rongides on tihti ületäituvus, inimesed ei saa istuma. Aga Haapsalu on Tallinnale lähemal kui Viljandi ja Tartu. Tunnine sõit on väga hea! Tühje… Loe rohkem »
Räägite ainult sõitjatest- kas kuskil ainult reisijad katavad raudtee kulutused? No peab ikka totu olema, kui seda arvate.
Kas tearikülastajad katavad piletitest teatri kulutused? Võiks ikka laiemas plaanis mõelda.
Kes sõidaks, on ammu enam-vähem selge. Kui palju sõidaks,seda ei saa arvutuste teel kunagi teada. Tullakse ka kaugemalt, hea sõiduplaan tagab võimaluse jätta autod parklatesse, nagu mitmel pool mujal Eestis. Soovitan jälgida seda, mis mujal Eestis toimub.
Turbas ja Taeblas pole gümnaasiumi, viimases sinna poole ju olukord liigub.Järelikult võib juba õpilasi olla üle 100, seega võib hoopiski karta ületäituvust. Kellel kombeks arvata, et sõitjaid ei ole, võin selleekslikkuse ära tõestada.Kui soov aru saada. Ei saa ju olla samal tasemel nendega, kes Luike ei mõista!? Ja kolmeaastane teema üleval hoidmine oleks pidanud juba valdavale enamusel kahtlused kõrvaldama.
Õigesti ütlesid, et OLEKS pidanud juba valdavale enamusel kahtlused kõrvaldama. Aga näe ei ole kahtlused kuhugi kadunud.
Mis mõttes jätan auto parklasse, et rongiga teed jätkata? Pakin autost kogu kraami ja lapsed kukile ja rongisõitu nautima? Pärast ostan veel Haapsalu turult ja poest asju juurde ja ikka kukile!!! Linnas jaksan ainult jaama ümber tiirutada, sest auto jäi ju parklasse.
Ikka jagub inimesi rongi peale, aga äärmiselt vähe. Tasuvus on nii negatiivne, et seda välja kannata on suur katsumus. Kas suudame seda?
Aitäh! Ikka suudame! Nagatiivseid seoseid poleüldse.On kasu,millest saame täielikult aimu alles siis kui see raudtee valmis. Mina näen natuke rohkem,olen näinud 30 a ja lausa otsinud. Keegi ei mõtlegi,et kompsuhunnikuga PEAKS rongiga sõitma. Sõiodetakse siis kui see sobib, kui ajad ja suunad klapivad. Minnakse külla vanavanematele või ölastelastele. Ka suuremate kompsudega kui vaja. Inimestel on VALIK! Mõned päevad tagasi nägin kuid läänlaste lapsed tulid Tallinnast uisutamast.Kas peab lapsed saatma eribussiga uisuitama,loomaaeda, ekskursioonile? Paliverre suusapäevale? Mida iganes! Ma ei räägiks seda,kui ma poleks 3 aastat uurinud kõike, mis pähe tuli. Lubades endale, et mittevajalikku asja ma reklaamida ei saa ja toetust… Loe rohkem »
Selline artikkel on osaliselt desinformeeriv! Sotsidest on asjalikku juttun rääkinud vaid Neeme Suur, nende erakonna jutt on aga sama “tõsiseltvõetav” nagu RE oma. Kui juhtivad poliitikud ei ole siiani aru saanud, kuidas asjad on, siis nad ei saagi! Rääkida analüüsidest, uuringutest jm peale ligi kolmeaastast aktiivset teemakajastust (SDE ja RE) on sama, mis uskuda Lauri Luike. Kuidas saab sellise asja selgekstegemine olla nii ilmvõimatu? Millega on siiani tegeletud? Või ei ole SDE ja RE võimelised asjadest aru saama? Kas me olema kordki kuulnud toetusgrupi tegemistest? Mida tähendab see FB “kommuun”? Seda peaks olema hoopis häbi meenutada, rohkem kui aasta jooksul… Loe rohkem »
Pihkupeksupealinna oma Laudtee-võitleme selle eest surmani ja veel edasi…
Võtkem asja rahulikult. Ja külmalt,nagu mu praegune õlu. Tahta ju võib,aga on vaid yks küsimus- kes plekib ?? Rongirahvas tehku oma aktsiaselts ja teenigu pappi. Igal pool,kus on praegu rongiliiklus,tuleb tulu 2/3 kaubaveost. Bussiliiklus on väga hea ja mina,kes üldse oma autoga sõidab,hääletan igal juhul selle partei poolt,kes mu maksuraha dotatsioonidesse ei kuluta…