Väinamere laevaliinid võivad veel kümneks aastaks Leedole jääda

Urmas Lauri

urmas.lauri@le.ee

Kuula artiklit, minutit ja sekundit
0:00 / :

Hiiumaasaabumine074-viParvlaeva Hiiumaa saabumine Rohukülla 5. mail 2011. Foto: Urmas Lauri

Majandusminister Urve Palo ettepanekul kaalub valitsus tänasel kabinetiistungil Väinamerele operaatori palkamist. Kui valitsus ettepaneku heaks kiidab, kuulutab majandus- ja kommunikatsiooniministeerium juunis välja Rohuküla-Heltermaa ning Virtsu-Kuivastu liini kümneaastase opereerimise hanke tingimusel, et hankel osaleval vedajal peavad olema liinide teenindamiseks sobivad neli parvlaeva.

Hanke võitnud operaatoriga sõlmitavasse lepingusse lisatakse õigus riigi või riigi äriühingu poolt laevad pärast lepinguperioodi lõppu välja osta. Uus lepinguperiood algab 1. oktoobril 2016.

Seni on laual olnud kaks variandi: kas riik ostab praegu mandri ja saarte vahet sõitvad laevad ära või laseb ehitada uued.

Eelmine majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts soovis anda saartevahelise parvlaevaliikluse korraldamine Tallinna Sadamale.

Parts väitis toona, et praamide kuulumine Tallinna sadamale annaks igal aastal riigile kuus miljonit eurot kokkuhoidu, mis moodustab 40 protsenti praamiühenduseks makstavast toetusest. Teiseks veenvaks argumendiks oli see, et kui laevad kuuluksid riigile, oleks opereerimiskonkursi korraldamisel vabamad käed, sest riik saaks teenuse pakkuja käsutusse anda sobivad alused.

Tallinna Sadama nõukogu otsustas märtsis, et sadam korraldab parvlaevade ostuks riigihanke, kui saab majandusministeeriumilt kinnitust investeeringu vähemalt 8,1 protsendilise tootlikkuse kohta.

Majandusmnisteeriumi kantsler Marika Priske ütles Eesti Päevalehele, et talle kinnitas veel paar nädalat tagasi üks Hollandi laevaehitaja, et kui kohe nelja laeva ehitamist alustada, jõuaks nendega kahe aasta pärast oktoobriks valmis küll, aga aeg väheneb iga kuuga. "Ei ole ka tohutu õnnetus, kui selleks ajaks oleks valmis ainult kaks laeva, küll me siis praeguse vedajaga mingi kokkuleppe saavutaksime. Samuti ei oleks võimatu talveperioodi üle elada ainult kahe laevaga, kasutades näiteks hommikuste reiside jaoks ka väike saarte laevu," õtles Priske Ärilehele. "Selleks on aga vaja reaalset tahet ja poliitilist konsensust."

Praegu korraldab praamiühendust saartega Vjatšeslav Leedole kuuluv Saaremaa Laevakompanii. Parvlaevad kuuluvad ettevõtja Olav Miili firmadele.

Kümme aastat tagasi oli toonane majandusminister Meelis Atonen sunnitud ametist lahkuma, sest ta üritas Leedot parvlaevaärist kõrvale tõrjuda. Praegune leping Väinamere laevalii nide teenindamiseks sõlmiti 2006. aastal, mil majandusministeriks oli Edgar Savisaar.

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
2 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
mn
10 aastat tagasi

Milles küsimus-nii kvaliteetset praamiühendust pole aegade jooksul olnud.

to mn
10 aastat tagasi
Reply to  mn

Nõus, teenus on maailmatasemel. Savisaare sõber, mis muud.