Riigikogu reformierakondlasest liikme Jaanus Tamkivi sõnul on kvaliteetne laevaühendust vähendanud vajadust püsiühenduse järele saartega, samas tuleb lähiajal paika saada, millise strateegiaga riik laevaühenduse osas jätkab, kirjutab BNS.
„Kui meenutame, milline oli olukord Lääne-Eesti saarte ja mandri vahelise ühendusega kümme aastat tagasi, siis üks veoleping oli lõppemas, uut ei olnud, riigi ja teenuseosutaja suhted olid pingelised, kliendid rahulolematud ja ainus lootus näis olevat püsiühendus Muhumaa ja mandri vahel,“ rääkis Tamkivi.
Tema sõnul on praegu olukord hoopis teine. “Ühendust peavad uued laevad, järjekorrad, eriti Saaremaa liinil, on haruldased, sadamad on täielikult uuendatud. Euroopa Liidu poolt on tulnud palju tuge rahaliselt, kuid sama oluline on olnud osapoolte mõistlik suhtumine ja omavaheline läbirääkimine. Asjad on arenenud ja kliendid nendest arengutest ainult võitnud,“ ütles Tamkivi.
Tema sõnul on praegu küsimusi, milles vedaja ning riik teenuse tellijana peavad kokkuleppele jõudma. “Vedaja ettepanek on minna üle niinimetatud autopileti kasutamisele, mis võimaldaks laevale laadimise muuta veelgi kiiremaks ja ladusamaks. Inimesele oleks väinast ülesõit sellisel juhul tasuta, sõidukipileti hind ilmselt kasvaks. Ettevõtjatele, kelle jaoks ühendus mandriga on tähtis, ei pruugi aga see plaan meeldida. Vaja on leida lahendus, mis rahuldaks kõiki osapooli,“ lausus Tamkivi.
Tema sõnul tuleb otsustada ka Hiiumaa liini võimalik lahutamine, veel ühe uue laeva ehitamine, riigi dotatsiooni suurus ja hooajalised graafikud. “Riigi ning vedaja otsused peavad siin olema sellised, et maksumaksja raha oleks kasutatud efektiivselt, vedajal säiliks motivatsioon ja teenusekasutaja huvid oleksid kõige paremal moel kaitstud. Praegune veoleping lõpeb 2016. aastal ja enne seda peaksid need küsimused saama lahenduse,” rääkis Tamkivi.
Tema sõnul on võimalus, et üle Suure Väina rajatakse püsiühendus, endiselt reaalne. „Selle plaani realiseerimine nõuab aga loomulikult raha ning poole sajandi pikkust äriplaani. Mida parem on parvlaevaühendus, seda väiksem on vajadus silla järele. Seda mõistavad kõik, ka teenuse osutaja,“ lausus Jaanus Tamkivi.
Pikas perspektiivis maksab riik püsiühenduse asemel kinni kordades kallima laevaühenduse. Suuri projekte tuleb näha pikema vaatega, aga reformikas ajab siin veergudel jätkuvalt ikka sooja õhku suust välja. Äkki hakkaks poliitik ka arenema:)
Hea laevaühendus tähendab ka seda, et mandrilt saab igale saarele mitmesse sadamasse. Ei ole ilmas ainult parvlaevad!