Läänemaa bussiliiklus ja parvlaevaühendus on paranenud

Andrus Karnau

andrus.karnau@le.ee

Vormsi parvlaev. Foto Arvo Tarmula
Vormsi parvlaev. Foto Arvo Tarmula

Bussiliikluses on suurendatud avalike maakonnaliinide mahtu, piletitulu on kasvanud ja toetus kohalikelt omavalitsuselt on vähenenud, selgub Läänemaa avaliku ühistranspordi 2012. aasta esimese poolaasta ülevaatest.

Bussivedu kasvas tänu Lihula liinile
Maakonnaliinide läbisõit oli tänavu esimese kuue kuuga 73 370 km, mis ületab aastatagust 2140 km võrra ehk kolm protsenti. Liiniläbisõidu maht suurenes eelkõige maakonnaliinil nr 25 Lihula-Haapsalu-Lihula täiendava kahe väljumise tõttu, samuti maakonnaliinil nr 18 Lihula-Haapsalu Haeskasse sissesõidu lisamisega. Lääne maavalitsus tegi ettepaneku kaugliini nr 317 Haapalu-Märjamaa marsruudi muutmiseks, et buss läbiks Võnnu ja Kirimäe küla ning liini täituvus on suurenenud aastatagusega võrreldes kuni 18%, kirjutas ülevaates Lääne maavalitsuse maaelu peaspetsialist Mati Kallemets.

Avalike maakonnaliinide toetuseks kasutati riigieelarve raha 368 300 eurot, mis on 47 300 eurot ehk 14,8% rohkem kui aasta tagasi. Ühistranspordi korraldamise vedaja kuludest on kõige enam, umbes kolmandiku, kasvanud kütuse ja määrdeaine kulud – 47 600 euro võrra. Piletitulu laekus 8300 eurot ehk 6% rohkem, toetus kohalikest omavalitsustelt vähenes 2300 eurot ehk 2,8%.

Avaliku liiniveo liinikilomeetri keskmine maksumus ehk vedaja tulu tõusis 81 eurosenti km kohta ehk 6,6%, sealhulgas laekus piletitulu 20 eurosenti km kohta ehk 2,9% enam kui aasta tagasi. Toetust eraldati riigieelarvest 50 senti km kohta ehk 11,4% enam ning kohalike omavalitsuste toetus 11 senti km kohta ehk 5,6 % vähem. Riigieelarve toetus moodustas kogu liinikilomeetri maksumusest 61,6%. Läänemaa maakonnaliine teenindab kahes liinigrupis M.K.Reis-X OÜ ja ühes liinigrupis L&L AS.

2012. aasta teisel poolaastal taotles Lääne maavalitsus maanteeametilt raha juurde 10 900 eurot suurendamaks avalike maakonnaliinide mahtu 15 786 km võrra, märkis Kallemets.

Parvlaevaliiklus mandri ja Vormsi vahel
Mandri ja Vormsi vahelise reisiparvlaevaliini avaliku teenindamise leping, mille sõlmis maavalitsus Kihnu Veeteedega ja mis hakkas kehtima sellest aastast, on samuti toonud kaasa mitmeid positiivseid muutusi, leiab kokkuvõte.

Vedaja Kihnu Veeteed AS on rakendanud Sviby-Rohuküla liinil piletite online broneerimise ja ostmise süsteemi.

Lääne maavalitsuse 2011. aastal läbi viidud riigihange võimaldas vähendada ühe reisi maksumust Sviby-Rohuküla liinil 19,5% võrra ja seetõttu saab liinil teha senisest enam reise suvel, mil Vormsis on rahvarohkeid üritusi, nagu olevipäev, kirjutas Kallemets.

2012. aasta esimese poole aastaga on parvlaev Reet teinud 97 reisi ehk 11,7% reise rohkem kui mullu sama ajaga. Reisijate arv on kasvanud 8,2% ehk siis 1439 inimese võrra. Enam on kasvanud sõidukite ülevedu – 945 sõiduki võrra ehk 14,7% rohkem. Vedaja kulud on kasvanud 57 100 euro võrra ehk 14,3% rohkem kui mullu esimesel poolaastal.

Kululiikidest on kõige enam kasvanud kütusekulu 8300 eurot ehk 11,85%. Tuludest on kasvanud enam piletitulu 11 400 euro võrra ehk aastatagusega võrreldes 17% enam.

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments