Neeme Suur: Raudtee taastamise põhiküsimus – kuskohast saada raha

Urmas Lauri

urmas.lauri@le.ee

Neeme Suur. foto: erakogu
Tänases Lääne Elus väidab IRLi peaministrikandidaat Juhan Parts, et tema toetab Riisipere-Haapsalu-Rohuküla raudtee taastamist. Enda sõnul pole Parts kunagi Haapsalu raudtee taastamise vastu olnud, vaid aastal 2008 olid prioriteedid teises kohas. Nüüd on Partsi sõnul jäänud siseriikliku raudteeühenduse parandamises vaid koerasaba teha ehk taastada Riisipere-Haapsalu-Rohuküla vaheline rongiliiklus. Partsu juttu kommenteerides nendin, et see “koera saba” ei ole vaid koera saba, kirjutab riigikogu sotsiaaldemokraatide fraktsiooni liige Neeme Suur (pildil).

neeme suurTallinn – Tartu ja Tallinn – Narva suunal on rekonstrueeritud vaid üks osa (umbes pool) raudteest. Ülejäänud osa jäi eelmisel perioodil tegemata ja tehakse nüüd, ehk siis tulevasel perioodil. Need kaks suunda võtavad lõviosa raudteele ettenähtud vahenditest käesoleval perioodil – ja ikkagi ei saa need põhisuunad täielikult valmis. Võrus on küll raudteeühendus olemas, reisijatevedu aga toimi ja praegu ka ei saa seda sinna teha – investeeringut on vaja. Pärnus lõppeb varsti reisirongiliiklus, kui olemasolev tee ei saa olulist investeeringut. Kui nad jäävad ootama Rail Balticat, siis vahepeal pannakse vanal teel liiklus kinni.

Teine teema on Haapsalu raudtee ( ja teiste sarnaste objektide) rahastamine. Küsimus eelkõige – kuskohast raha võetakse. Küsimus on, kas saab kasutada EL vahendeid. Vastus on, et järgmise kuue aasta jooksul ei saa, sest nagu ülal kirjas, lähevad summad põhiliinidele. Kas saab võtta laenu? See on nüüd suur küsimus, mille üle vaidlevad eelkõige riigieelarve – ja rahanduse valdkonna spetsialistid. Nii et siin on veel arutamist hulga.


SDE regionaalpoliitilised seisukohad

Sotsiaaldemokraatliku Erakonna üks kandvatest poliitilistest põhiliinidest on regionaalpoliitika. Me oleme veendunud, et igal pool Eestis peab olema hea elada. Regionaalpoliitiliste meetmete abil peab riik tagama inimväärsed elutingimused ka väljaspool suurlinnu ning vähendama tsentraliseerimise ja urbaniseerumise mõju ühiskonnale.

Selleks, et terves Eestis oleks kõigepealt võimalik elada, lähtudes tänapäevastest arusaamadest normaalsele elukvaliteedile, ning veelgi enam – et terves Eestis oleks ka hea elada, on oluline tagada maakonnalinnade mitmekülgne transpordiühendus. Siinkohal ei piisa ühest transpordiliigist. Transpordiühenduse olemasolusse tuleb suhtuda kui eeldusi ja konkurentsivõimet loovasse tingimusse, mitte kui viimases järjekorras väljaarendatavasse teenusesse.

Transpordiühenduse arendamisel tuleb Eestil silmas pidada kolme aspekti. Esimene on Eesti rahvusvaheline ühendatus lääne ja ida suunal. Teine aspekt on Eesti siseste suuremate linnade omavaheline ühendatus ning Euroopa Transpordivõrgustiku (TEN) hulka kuuluvate infrastruktuuri objektide toimivus. Kolmas aspekt on Eesti siseriiklik regionaalne ühendatus. Kõik need kolm aspekti peavad olema investeeringute planeerimisel silmas peetud.

Transpordiühenduste – ja objektide väljaarendamine on üks põhilisi Eesti nii välis – kui siseriikliku konkurentsivõime tagamise tingimusi. Siinkohal ei saa lähtuda lühiajalisest otsese majandusliku tasuvuse põhimõttest, lähtuda tuleb pikaajalisest perspektiivist, territoriaalselt tasakaalustatud arengu põhimõttest, sotsiaalmajanduslikest, riikliku terviklikkuse ja julgeoleku aspektidest.

Rakendatavad finantsskeemid peavad olema paindlikud ja eesmärgipärased. Lastele võlgade pärandamisest tuleb hoiduda, aga lagunevast ja vaesuvast kodust jooksevad lapsed ise laiali.

Sotsiaaldemokraadid on veendunud, et Eesti peab saama väga hea ühenduse nii Tallinn – Tartu – Valga, Tallinn – Pärnu – Riia, kui Tallinn –Narva – Peterburi suunal. Iga maakonnakeskus, ka Võru, Pärnu ja Haapsalu peavad olema ühendatud kvaliteetse ja mitmekesise transpordiga, sealhulgas kiire ja kvaliteetse raudteeühendusega. Elektrifitseeritud raudtee areaal peab ulatuma vähemalt 100 kilomeetrini Tallinnast.

Saartel peab olema tagatud kvaliteetne praamiliiklus ja lennuühendus. Väikesaartel peab olema tagatud laevaühendus, võimalusel ja vajadusel ka lennuühendus.

Eesti regionaalpoliitiline olukord, intensiivne väljaränne maakondadest ja Eestist ei luba enam viivitamist. Otsused antud küsimustes tuleb langetada lähiajal, seal hulgas tuleb leida ka sobilikud finantsmajanduslikud lahendid infrastruktuuriobjektide rajamiseks, arendamiseks või taastamiseks.

Sotsiaaldemokraatlik Erakond seisab hea selle eest, et Lääne-Eesti elanikel oleksid võrdväärsed võimalused võrreldes ülejäänud Eestiga. Tasuta ühistranspordi pakkumine on üks võimalikest vahenditest saartel elamise soodustamiseks. Tehtavatest soodustusest tulenev tulu vähenemine ei tohi mõjutada üleveo kvaliteeti – graafikute tihedust, ilmastikukindlust jms. Esmajärjekorras tuleb tagada stabiilse ja kvaliteetse transpordiühenduse olemasolu. Teenuse stabiilsusele aitab siinkohal kaasa ka teenuste optimaalne korraldus ja reaalse konkurentsi olukorras kujunev teenuse hind.

(Väljavõtteid SDE vastusest Keskerakonna kirjale “Lääne-Eesti regionaalpoliitiliste meetmete toetamisest”)

Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
18 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments
MAVIS+CALOS
9 aastat tagasi

Tähelepanu !!! minu nimi on Mavis Carlos, i esindaja Aiico kindlustus laenu laenuandja äriühing Brasiilias, anname välja laenu 2% huvitatud määra, kui olete huvitatud võtke see e-post: (maviscalos_laen_laenamine@outlook.com) nüüd oma laenu üleandmine kohe. võite meiega ühendust võtta ka selle vandeadvokaat e-post: amaah.credit.offer@gmail.com ka. meie firma on kunagi valmis üle mingi summa teile alates 5000 € kuni 100.000.000 euro mõni teie projekti oleme kunagi valmis krediidi teid periood 1 või 2 nädal tehing. Attention !!! my name is Mavis Carlos, i representative of Aiico insurance loan lending company in Brazil, we give out loan at 2% interested rate, if you are… Loe rohkem »

muidugi
9 aastat tagasi

Raudtee Haapsallu tuleb… aga koos kümnete tuhandete rätikpeadega, et oleks keda vedada. Kõik selle garanteerivad teile pollitikud, kes lubavad raudteed. Ainult – raudteest nad räägivad avalikult, rätikpeadest targu vaikivad.

Lugenu
9 aastat tagasi

Toompea õhk on kui Red-Bull`i jook, tõstab “mehed” maast lahti. Haapsalu raudteed sai endale vaid vene tsaar lubada. Tulge maa peale tagasi, suurustus-hullud! Saaks ennem prügikastist sööjatest lahti. TOLA-KARI

Kalev
9 aastat tagasi

Raudteed pole tarvis.Kes hakkab sõitma rongiga ja kuhu.Need pooldajad peavad ise oma rahakotst raha võtma ja kinni maksma sella jaburduse pärast .

Karla
9 aastat tagasi

Koalisatsioonil puudub poliitiline tahe. Tartu külje alla Raadile ERM-i betoonkolaka ehitamiseks leiti raha nagu naksti Kultuuriministeeriumi eelarvest ja pole tähtis, et Kultuuriministeeriumi eelarvest rahastavad kultuuri ja spordi programmid ning tippspordi toetused nulliti. Laskesuusa neiud peavad tippspordiga tegelemiseks lausa striptiisi tegema või Rootsi pankureid nuumama. Nüüd on Brüsseli koduigatsus tasu peale putkanud ja IT-i värki arendama läinud riigimees oma Raadile mälestusmärgi püstitanud, kus vanaema vokki vaatamas käia saab, mis kevadeti koolide klassieksursioonide kohustuslikuks programmiks saab olema, et koduvalla viimaste veeringute eest hirmkalleid pileteid betoonkolaka kassasse viia. Ah, mis raudteed Haapsalu, aga meil riigipiirile venkude eest kaitseks müüri ehitada ja tanki kindralile… Loe rohkem »

võtke
9 aastat tagasi

veb fondist, tassige kilekottidega, vedage autorolleriga, küsige siimu käest, sposato toob kohvritega kui vaja

ätt.
9 aastat tagasi

Pool sellest st15-16 miljonit võiksid Haapsalu endised ja praegused ärimehe rahulikult kokku panna ja osa käendada.Põhiline kasu raudteest tuleb läbi turisminduse ju kindlalt tagasi.Kui meil on kombeks avaldada igasuguseid rikaste edetabeleid,kes kui palju dividende võtab ja üldse rahakotis sorida. Võiks selle natukese raudtee jäoks anda küll.
Millised võimalused-paneks mõnel päeval aurususla käima,paneks mõned mugavad vagunid otse Haapsalu Peterburg ja tagasi.
Raha lausa vedeleb maas aga keegi ei raatsi panustada selleks,et seda kätte saada.Alati on ju lihtsam noksi näppida tegeleda kirumise,kurtmisega.

meeletu
9 aastat tagasi
Reply to  ätt.

Mine metsa oma suslaga Haapsalu-Peterburi. Tuleta meelde Jorh Adnieli sõitu venemaale.Pärast tuled suure kisaga, et ukraadino, ukraadino.Sumadaan ukraadino, ihupesu ukraadino,hõbenupuga spatsiirstokk ukraadino-küik ukraadino.

ätt.
9 aastat tagasi
Reply to  meeletu

Maga kaineks.

kuldmünt
9 aastat tagasi

neeme küsib endalt, aga kuidas me seda teeme, valikuid palju, mõtteid palju

random ain
9 aastat tagasi

alati kui ma loen selle mehe kritseldusi, tuleb meelde kõnekäänd sellest kes jõuab üksi rohkem küsida kui sada tarka vastata:)

Mati.A.
9 aastat tagasi

Kui välispankade ühe kvartali kasum välja viimata jätta, oleks raudtee olemas! Aga see, et välispangad oma kasumi siit ilma maksudeta välja veavad, on juba valitsuse isandate eneste teene!