Esmaspäeva õhtul sai Lääne Elu toimetus meili nõudekirjaga, milles nõuab Tartus tegutsev kunstiühing Pallas Haapsalu kollektsionäärilt tagasi tuntud kunstniku maale, mis kuuluvat Pallasele, kunstikoguja olevat need aga kunstniku kodust ära viinud. Samuti nõuab Pallas, et kunstnikule endale tagastataks maalid, mis on ära viidud omatahtsi, st kunstniku tahte vastaselt.
Lugu uurima hakates muutub see järjest segasemaks. Kumbki pool ei tea, kui suurest hulgast maalidest on üldse jutt. De la Gardie lossis õnnestus Lääne Elul leida 14 kõneksolevat maali, Pallase tulmenimestiku järgi on „kadunud” maale üle kuuekümne. Tõsi, nimekiri pole päris täielik, st maalide asukohta pole alati märgitud, ent selle järgi oli siiski võimalik kindlaks teha, et Pallasele kuulub üle kuuekümne Haapsalus asuva töö. 14 töö kohta selgub aga, et need kuuluvad süüdistatava kunstikoguja MTÜle Kunstivara. Vähemalt kaks maali on nii Kunstivara kui ka Pallase registris.
Ühest küljest võiks arvata, et kaks kunstikogujat on omavahel tülli läinud. Ikka juhtub. Küll lepivad ära. Või siis ei lepi. Teisest küljest ei olegi see tüli ehk nii väike, kui esmapilgul paistab. Pallase kunstikogust moodustab tuntud kunstniku looming peaaegu poole. MTÜ Kunstivarale kuuluv De la Gardie lossis eksponeeritu (kogu kollektsioon) on samuti väga suur varandus, mis tegelikult ikkagi ei kuulu Haapsalu linnale, nagu on seda püütud näidata. See kuulub eraisikutsst kollektsionäärile Aita Mölderile.
Tuntud kunstniku loomingu väärtus pole praegu väga kõrge, kuid siiski kõrge, ja mida aasta edasi, seda kõrgem kas või sellepärast, et tegemist on pallaslase maalidega. Kunstiturgu aga mõjutavad paljud asjaolud, sh see, kui palju ühe või teise kunstniku töid turul on. Kui ühe kollektsionääri kätte on koondunud võimalikult palju ühe kunstniku töid, võib ta turgu mõjutada sellega, et valib, kui palju, mida ja millal ta müüb, ja sellega tõsta hinda.
Lääne Elu ei mõista kohut, kellel on õigus, aga puhkenud skandaali üksikasjad vajaksid tõsist uurimist.
Egoistlik kadedus neis sõnus kõlab…..eraiksikul kust ei ole…..
siin uurida midagi, see teada asi, algul käsikäes, siis asi käes, siis käsi asjas ja pärast asi asjas
“See kuulub eraisikust kollektsionäärile…” kõlab paremini.