Regionaalminister Madis Kallas allkirjastas määruse, mille kohaselt taastatakse 2024. aastast üleriigiliselt tasuline ühistransport. Lapsed, eakad ning puudega inimesed saavad tasuta sõita ka edaspidi. Seni on tasuta ühistransport kehtinud Hiiumaal, Ida-Virumaal, Jõgevamaal, Järvamaal, Läänemaal, Põlvamaal, Saaremaal, Tartumaal, Valgamaal, Viljandimaal ja Võrumaal.
Kui enamasti hakkab seni tasuta bussisõiduga maakondades pilet maksma 1,50 eurot, siis Läänemaa on selles osas erand. Seal kehtestatakse piletihinnad vastavalt kehtivatele Lääne-Virumaa ja Raplamaa maakonnaliinide piletihindadele, mis on samuti juba varem välja töötatud.
„Ühistransport peab vastama inimeste ootustele, mitte vastupidi. Selleks, et pakkuda autodele ühistranspordi näol tõsiseltvõetavat alternatiivi, on vaja kaasajastada Eesti maakondlikku ühistranspordisüsteemi. Arusaadavalt nõuab see ka täiendavaid investeeringuid,“ rääkis regionaalminister Madis Kallas. „Riigi jaoks on oluline, et piletihinnad oleksid õiglased ja jõukohased tööealistele inimestele, et nad ei loobuks rongi ja bussiga sõitmisest.“
Üksikpilet hakkab maksma 1,50 eurot, kui kasutada sõidukaarti või ühiskaarti, millele on eelnevalt raha laaditud (e-pilet). Bussijuhilt ostes on sama pileti hind 2 eurot. Bussijuhilt saab pileti osta kõikjal sularahas ning mõnel pool ka pangakaardiga. Kuupileti ehk 30 päeva pileti hind on 25 eurot.
„Pileteid osta ja raha sõidukaardile kanda saab veebilehel pilet.ee,“ lausus Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi ühistranspordiosakonna juhataja Andres Ruubas. „Samuti on võimalik osta pileteid bussijuhilt ja edasimüüjatelt; täpsemat infot saab küsida oma piirkonna ühistranspordikeskusest.“
E-pilet kehtib 1,5 tundi sõidukaardi valideerimise hetkest. Sõitjal on õigus pileti kehtivuse ajal ümber istuda teisele maakonnaliinile, mida korraldab Ida-Viru, Jõgevamaa, Järvamaa, Kagu, Tartumaa, Valgamaa või Viljandimaa ühistranspordikeskus või Hiiumaa või Saaremaa vallavalitsus. „Ka ümber istudes peab sõitja sõidukaardi valideerima, aga tasu sõidukaardilt maha ei lähe, kui e-pileti esimesest valideerimisest ei ole veel möödunud 1,5 tundi,“ selgitas Ruubas.
30 päeva pilet kehtib kõigis maakonnaliinides, millega sõitmiseks kehtestakse järgmisest aastast tööealistele reisijatele pilet. „Näiteks Viljandimaalt ostetud kuupiletiga saab sõita ka Tartumaal,“ ütles Ruubas. Ta lisas, et siiski tuleb arvestada, et selline võimalus ei laiene Põhja-Eesti ega Pärnumaa ühistranspordikeskuse korraldatavatele liinidele. „Põhjus on selles, et nendes piirkondades on kogu aeg olnud tööealistele reisijatele sõit tasuline ning nimetatud ühistranspordikeskustele on juba välja töötatud piletihinnad, mida praegu ei muudeta.“
Määruse kohaselt on sätestatud tasuta sõit ehk 100% sõidusoodustus ehk 0-eurone piletihind noortele kuni 19. eluaastani ja eakatele alates 63. eluaastast (need aastad kaasa arvatud), puudega isikutele, osalise ja puuduva töövõimega isikutele ning puudega isikutest osade saatjale. Samuti jätkub Ukraina sõjapõgenike tasuta sõit kuni Vabariigi Valitsuse uue korralduseni.
Sõidusoodustuse saamiseks tuleb soodustusele kvalifitseerujal sõidukaart isikustada ja vajadusel kanda sellele ka sõidusoodustuse liik ning kanda bussi sisenedes kaasas tasuta sõidu õigust tõendavat dokumenti.
Isikustamata kaardiga valideerimisel peab olema kaardile kantud raha, et osta e-pilet, vastasel juhul ei ole võmalik selle kaardiga sõiduõigust saada.
Piletimüügisüsteemi käivitamisest tingituna jõustub piletihindu kehtestav määrus 22. jaanuaril 2024.a, erandina hakkavad Kagu Ühistranspordikeskus korraldatavate liinide piletihinnad kehtima alates 1. aprillist 2024.a.
Lõpuks ometi!
varsti minek, aga tasuta sõidul uuesti tulek
Tasuta sõit enam tagasi ei tule, ükskõik kes, kus ja millal ära läheb
Mina oma sõidukaarti ei isikusta ja sõidan raha eest, sest bussijuht ei pea teadma minu vanust 🙂
Kes aitavad pensionäridel, puudega inimestel ja väikestel lastel sõidukaarte isikustada?
Esimestel tasulistel päevadel on palju jama, sest isikustamata sõidukaartide omanikud peavad pileti eest raha maksma, aga neil ei pruugi seda parajasti olla.
Kui tuleb korraga palju sõidukaartide isikustamisi, kas siis peab isikustamise süsteem vastu?
Aga Haapsalu linnaliinid?
Ikka tasuline, tasuline.
Ammu, ammu oleks aeg!
Teie siis sõitke, jätke teised rahule!
Täis jälle ahminud või
Tööealised???
Väga paljud tööealised ei käigi tegelikult töölegi. Passivad kodus.
kodus passides ei sõida nad ka ühistranspordiga.
Sõidavad ikka, poodi, arsti juurde, töötukassasse…..jne.
…leiavad ka bussipileti jaoks raha.
Kindlasti. Kuidas mõni suitsu jaoks siis raha leiab!
Targad tööealised on hulluarsti käest paberi võtnud ning saavad nüüd Töötukassalt toetust ja ka uuel aastal bussides tasuta sõita
Neid on zitaks.
Pool linna ikkagi ju
Kuhu peab teatama, et busside ajad pandaks uued? Mitmes kohas niiskust saanud ja täiesti loetamatud.
niikuinii nad graafiku järgi ei käi, hakkavad käima kui koguneb bussitäis rahvast
Kui bussijuht peab hakkama rahadega arveldama jälle, nagu vanasti, siis graafikud muutuvad. Sest see võtab kõik ju aega.
kauakestvad, lõppematud ovatsioonid ja tänu meie parteile ja valitsusele selle suure hoole ning armastuse eest
Ja rahvas tõusis püsti.
Ega’s valitsejad bussiga sõida. Neil savi. Ime, et maakondlikku ühistransporti üldse ei likvideeritud, see vajab ju dotatsiooni.
Nii palju segadust! Päris kindlasti hakkab see piletite müümine pikendama ja aeglustama ka busside jõudmist punktist A punkti B. Lisatöö bussijuhtidele – küsige palka juurde!
Ja kas ei oleks aeg juba neil sissesõitnutel ka ise enda eest maksma hakata? Oma inimesed on unarusse jäetud, neid aga poputatakse niiväga. Karjuv ebaõiglus!
Looda sa , tglt hea rahapesu ju .