Euroopa Keskpanga intressitõusud mõjutavad nii kasutatud kui uute sõidukite ostu finantseerimist. Eksperdid selgitavad, millal on praeguses majanduskeskkonnas mõttekas osta auto välja ja millal võtta autolaen või -liising.
„Nii kasutatud kui uue sõiduki ostu finantseerimiseks on mitu võimalust – osta kohe säästude eest sõiduk välja, võtta autolaen, -liising või pikaajaliselt rentida. Valiku tegemisel tasub hoolikalt kaaluda, mis on kõige otstarbekam valik praeguses majanduskeskkonnas,“ selgitas Inbanki Eesti äriüksuse juht Valdeko Kübarsepp.
Eesti turul on peamiselt autoliisingud, mis on seotud Euroopa Keskpanga baasintressimäärade tõusu ja euriboriga, mis tähendab, et iga järjekordne intressitõus mõjutab ka autoliisingu igakuist makset. „Sarnaselt kodulaenule on autoliisingul nii-öelda ujuv intress, mis koosneb panga poolt määratud intressist ning viimase kuue kuu euriborist. See-eest autolaenul on fikseeritud intress, mis püsib terve laenuperioodi muutumatuna,“ kirjeldas Kübarsepp.
Alla 10 000 eurot maksev auto osta kohe välja või võta autolaen
Inbanki Eesti äriüksuse juht soovitas alla 10 000 eurot maksva sõiduki võimalusel alati välja osta või fikseeritud intressiga autolaen võtta. „Soodsama sõiduki väärtus on juba märkimisväärselt kukkunud, mistõttu tasub sõiduk koheselt välja osta. Kui aga selleks võimalust ei ole, siis pigem võtta fikseeritud intressiga autolaen. Fikseeritud intressi baasintress on küll enamasti liisingu intressist kõrgem, kuid annab kindluse tuleviku osas,“ lisas Kübarsepp. Selle aasta keskmine autolaenu summa on Inbankis 10 000 eurot.
Valdeko Kübarsepp lisas, et Inbanki autolaenu suurimaks eeliseks on sissemaksu puudumine, mis tavapäraselt ulatub paarituhande euroni. „Lisaks on sõiduk koheselt ostja oma ehk tal endal on õigus valida, kas teha sõidukile kaskokindlustus või mitte, ning ka hilisem sõiduki müümine on lihtne, sest seda saab teha ilma panga sekkumiseta,“ lausus Inbanki Eesti äriüksuse juht.
Kallimate sõidukite puhul eelista autoliisingut
Kallima sõiduki soetamiseks tasub ka praeguses majanduskeskkonnas usaldada autoliisingut. „Eestlased eelistavad suuremaid ja hinnalisemaid sõidukeid ning tihti on sellise ostu rahastamiseks tarvis lisafinantseeringut. Hinnalisemate sõidukite puhul on otstarbekas võtta ujuva intressiga autoliising. See on küll ujuva intressiga, aga kuumakse on samas madalam, sest liisingul on 25% suurune jääkväärtus, tuues seeläbi ka igakuise makse allapoole,“ kirjeldas Inbanki Eesti äriüksuse juht. Ta lisas, et autoliisingu perioodi lõppedes saab soovi korral jääkväärtust uuesti ajatada ning maksta liising lõpuni isegi madalamate kuumaksetega kui perioodi alguses. Selle aasta keskmine autoliisingu summa on Inbankis 21 000 eurot ning ka liisingu puhul pole tarvis sissemakset ega kaskokindlustust.
Inbanki Eesti äriüksuse juht rõhutas, et finantseeringuga sõiduki ostmist ei tasu peljata, kuna tihtilugu võib kasvõi paar tuhat eurot kallim auto kujuneda kokkuvõttes soodsamaks. „Kasutatud sõiduki ostmisel tuleb hoolikalt kaaluda, millised võivad olla lisakulud hooldusele ja remondile. Lisafinantseering võib aidata soetada uuema sõiduki, mis vajab vähem kulutusi pärast sõiduki ostmist,“ selgitas Kübarsepp.
Kui ei soovi autot osta, siis eelista renti
Keerulistel aegadel tasub mõelda ka sõiduki pikaajalise rendi peale. Mobire Groupi tegevjuhi Andrus Valma sõnul on praeguses ebakindlas keskkonnas kasvanud huvi sõidukite täisteenusrendi kui ühe alternatiivse sõiduki kasutamise viisi vastu. „Täisteenusrendi suurimaks eeliseks on sissemakse puudumine ja selge ülevaade igakuistest kuludest, mis muuhulgas sisaldavad nii sõiduki rendimakset, korralisi tehnohooldusi, suve- ja talverehve ning kindlustusmakseid. Seega on tarbijal teada üks kindel kuumakse terveks rendiperioodiks ning ei pea muretsema, kas ja kuidas intressimäärade tõusud igakuist makset mõjutama hakkavad. Lisaks intressimäära tõusule on rent ka kaitse inflatsiooni vastu, kuna kõik teenuste hinnad, mis kuumakses sisalduvad, lepitakse kokku kuni 5 aastaks,“ selgitas Valma. Ta lisas, et autot ostes on kõige suuremaks murekohaks just see, et ostja ei teadvusta endale kõiki lisakulusid, mis sõiduki ostuga tavaliselt kaasnevad.
Mobire Groupi tegevjuht rõhutas, et täisteenusrendi eelis praeguses turuolukorras on ka lihtsam lepingu lõpetamine. „Kui peaks juhtuma olukord, kus sõiduki omamine muutub perele liialt keeruliseks, siis rendilepingut on märksa lihtsam üles öelda, kui sõidukit müüma hakata,“ sõnas Valma.