Mõõdistuslaev Kaja kodusadamaks saab Haapsalu

Urmas Lauri

urmas.lauri@le.ee

Kuula artiklit, minutit ja sekundit
0:00 / :

Mõõdistuslaev Kaja (VTA) Mõõdistuslaev Kaja. Foto: veeteede amet

Uhiuus mõõdistuslaev Kaja lõpetas oma esimese tööülesande – mõõdistamise Võrtsjärvel. Kaja kodusadamaks saab Haapsalu, alust hakatakse kasutama Väinamere merealade mõõdistamisel.

Veeteede amet lõpetas hüdrograafilised mõõdistustööd Võrtsjärvel, ameti hüdrograafid tegelevad nüüd järvel kogutud sügavusandmete puhastamise ja töötlemisega. Seejärel saavad kartograafid hüdrograafia infosüsteemi HIS vahendusel need andmed kaardi tegemiseks kasutusele võtta. Edasi saavad ameti kartograafid omakorda Võrtsjärve põhjaosa navigatsioonikaarti koostama hakata.

Võrtsjärve on veeteede amet mõõdistanud juba kaheksa aastat. Selle aasta kevadest sõitis Kaja mõõdistustöid tehes kokku läbi ligi 1000 kilomeetrit, kulutades selleks 290 tundi. Tänavu mõõdistatud ala pindala on kokku 22 ruutkilomeetrit.

Veeteede amet loodab Võrtsjärve põhjaosa navigatsioonikaardi valmis saada tuleva aasta kevadeks.

Võrtsjärvelt suundub Kaja mõõdistama esmalt Emajõe ning seejärel Aegna ja Viimsi poolsaare vahele jääva Suursalme kanalit.

Hiljem hakkab Kaja paiknema Haapsalus ning alust hakatakse kasutama Väinamere merealade mõõdistamisel.

Mõõdistuslaev Kaja

  • Tegemist on unikaalse katamaraan-tüüpi alusega, mis on projekteeritud ja ehitatud hüdrograafide töö vajadusi silmas pidades. Katamaraankere tagab tema suurema stabiilsuse ja kõigest poolemeetrine süvis võimaldab teha mõõdistustöid siseveekogudes ja ka väga madalas rannikumeres.
  • Mõõdistuslaev valmis Saaremaa laevaehitustehases Alunaut. Sellel on alumiiniumist korpus, mille pikkus on 7,3 meetrit, laius on 3 ja süvis 0,5 meetrit. Aluse transpordikaal koos treileriga on 3500 kg, maksimaalne kiirus on 30 sõlme. Alus võtab pardale kuni 6 inimest.
  • Laeval on tööks vajalik navigatsioonivarustus – GPS, kajalood, radar, raadiosaatja, kaardiplotter jms.
  • Mõõdistusvarustusest väärib märkimist lehvikkajalood RESON T-20P, Topcon NET-G3 GNSS, fiiberoptiline kaldeandur/gürokompass IXSEA OCTANS, helikiiruse mõõtja Valeport Mini SVP ning hüdrograafiatarkvarad RAN ja AEGIR.
  • Laev läks koos käibemaksuga maksma 336 tuhat eurot, millest 30% kompenseeriti ELi projektist FAMOS.
Kommenteeri
Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt ja nende sisu ei ole muudetud. Seega ei pruugi kommentaariumis tehtud avaldused ühtida toimetuse seisukohtadega. Lääne Elul on õigus ebasobilikud kommentaarid kustutada.
Teavita mind
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments