Liiklusohutuse asjatundjad Tõnis Aido (vasakul) ja Alar Tõnisson leidsid, et toetamist väärib mõte, et terves Haapsalu linnas kehtestada piirkiirus 40 km/t. Foto: Arvo Tarmula
Haapsalu liikluskomisjon koguneb tõenäoliselt tuleval nädalal ja võib teha ettepaneku kehtestada terves linnas liikluspiirang 40 km/t.
Eelmisel istungil hääletas komisjon politsei ettepaneku poolt kehtestada Tallinna maanteest vanalinna poole jäävail tänavail 30 km/t kiiruspiirang. Haapsalu linnavalitsus jõudis välja saata pressiteate peatselt jõustuva muudatuse kohta, kuid jättis lõpuks kiiruspiirangu kehtestamata. Haapsalu linnapea Urmas Sukles leidis, et nii suure muudatuse korral peab liikluskomisjon enne esitama piirangu põhjendused. Liikluskomisjoni kuuluvad Peeter Vikman, Tõnis Aido, Alar Tõnisson, Helmut Luik, Eha Kallaste ja Meelis Laurmann.
Säästab jalakäijaid
Haapsalu politsei piirkonnavanem Meelis Laurmann ütles Lääne Elule, et piiranguettepaneku aluseks olid viimastel aastatel Haapsalus juhtunud liiklusõnnetused. „Tegime kokkuvõtte liiklusõnnetustest Haapsalus viimase viie aasta ja nelja kuu jooksul. Arvesse on võetud ainult need, mis on politseis registreeritud. Ei ole neid, mis lõpevad kindlustuses,” selgitas ta.
Selgub, et viie aasta ja nelja kuu jooksul on Haapsalus juhtunud 182 liiklusõnnetust, millest 43-s said viga inimesed. 182-st 70 ehk umbes 40 protsenti juhtus Tallinna maanteelt vanalinna poole jäävail tänavail. Vigastatuid oli neis 16.
„30 km/t sõitva auto pidurdusteekond kuival teekattel on 13 meetrit, märja teekattega 17 ja lumega 26 meetrit. 50 km/t sõitva auto peatumisteekond on vastavalt 28, 38 ja 62. Päris korralik vahe,” selgitas Laurmann. „Jalakäija hukkumise tõenäosus 30 km/t sõitva auto ette jäädes on viis protsenti, 50ga sõitva auto korral aga juba 40 protsenti ja 60 km/t sõitva auto puhul 70 protsenti.”
Just vanalinna poolel piirangu kehtestamiseks oli teisigi põhjusi. „Meil ei ole ju kõnniteid. Peatänavate ääres on, aga Jalaka, Sambla ja väikesed tänavad on kõik kõnniteedeta ja ka seal on olnud õnnetusi. Jalakäijail polegi tihti muud valikut, kui sõiduteel kõndida,” ütles Laurmann.
Lääne maavalitsuse ühistranspordi vaneminspektor Alar Tõnissoni sõnul võttis liikluskomisjon politsei ettepaneku vastu üksmeeles. „Politsei pakkus seda ja siis olid kõik kahel käel nõus,” ütles ta.
„Minu meelest 30 km/t ei karista autojuhti, küll aga loob mõningase turvatunde jalgrattal liikujale ja jalakäijale. Ma arvan, et Haapsalu peatänaval, Posti tänaval on jalgrattureid ja jalakäijaid rohkem kui autojuhte,” ütles Tõnisson. „Jalakäijana tunnen, et mind ahistatakse. Jalgratturil, kes ei taha sõita sõiduteel, on ohutuse huvides lubatud kõnniteel kulgeda. Aga kui jalgrattur tuleb kitsale kõnniteele, ei ole jalakäijal enam kuhugi minna.”
Alternatiivsed ettepanekud
Liiklusohutuse spetsialist Tõnis Aido viimatisest liikluskomisjoni istungist osa ei võtnud. „Minule tuli see pooles linnas 30 km/t piirang üllatusena. Kuidas see ühel häälel vastu võeti, mina ei tea,” sõnas ta.
Aido mõte liikus selles suunas, et kehtestada 30 km/t piirang vanalinnas ja väikestel tänavatel. „Näiteks kohtumaja poolt kesklinna sõites on Laine juures 30 märk. Viigi kohviku ristmik lõpetab selle. Nüüd ma võin algkooli eest 50-ga viuhti läbi sõita. Ehte tänavale keerates hakkab aga 30 km/t ala. Seda osa võiks laiendada ja teha ühtseks. Näiteks kaitseliidu maja juurest sanatooriumini – need väikesed tänavad oleks kõik 30 ala,” pakkus ta.
Nii Aido kui ka Tõnisson leidsid aga, et toetamist väärib terves linnas 40 km/t piirkiiruse kehtestamine. „40 kilomeetri piirangut terves linnas toetaksin küll,” ütles Tõnisson.
„Milleks linna pooleks jagada? Ka näiteks Kuuse tänaval on kõva liiklus, aga pole jalakäijate teed. Kui tahame olla innovatiivne, võiks linna piiril kohe märk ees olla, et Haapsalu linnas on kiiruspiirang 40 kilomeetrit tunnis,” ütles Aido.
See hoiaks ära ka suure osa uute liiklusmärkidega kaasnevaist kuludest. „Kui oleks 40 km/t piirang terves linnas, piisaks linnapiiril suurest infotahvlist. „Meie linnas on kiiruspiirang 40 km/t” ja ongi kõik. Ei saa keegi vastu öelda, et ei teadnud,” lisas ta.
Eestis praegu ühtegi sellist linna ei ole. „Aga miks me ei võiks olla esimesed?” küsis Aido.
Mõtet pidasid heaks ka Meelis Laurmann ja Peeter Vikman. „40 km variant on täitsa arvestatav,” ütles Vikman. „Praegu tegeleme linna kaardile 30 km/t kiiruspiirangualade kandmisega, et tekiks tervikpilt. Võib-olla joonistub sealt välja, mis edasi teha, et asi sujuvam oleks,” lisas Vikman. „Võib-olla teha 30 km ala vanalinna ja väiksemalt kui alguses plaanisime.”
Vikman pakkus, et liikluskomisjon tuleb kokku tuleval nädalal. „Liikluskomisjoni sekretär Eha Kallaste on sel nädalal puhkusel. Esmaspäeval, kui ta tööle tuleb, saadab ta komisjoniliikmetele kutsed,” ütles ta.
Liikluskomisjon on nõuandev kogu, liiklusotsused teeb Haapsalu linnavalitsus. „Praegu on linnarahval paras aeg arutelus kaasa lüüa,” ütles Vikman.
Mis teil läänlastel viga on, eeldan, et vähemalt mõnel kommenteerial on juhiload, kust te need saite? Vaatate üle pealkirja, tuttavate meeste näod ja kohe tümmima. Mina käisin ka Haapsalus autokoolis,sõiduõpetaja Aido liikluskultuuri ja liiklusviisakuse õpetused jäävad igavesti meelde. Need mehed on oma hariduse saanud töö ja pere kõrvalt,jõudke ise sinnani ja siis õiendage, et oi mis amet ja spetsialistid, nemad ongi ! Ja Haapsalu sõidukiirus on ju praegu juba 40,miks see mitte ametlikuks teha. Ja need praamilt tulijad ja kontserdi jadad…kas nad hetkel on rallinud 90-ga? Kõik tpimib ju praegugi 40-ga Aga mul on kahju, et Tõnis Aido ja Alar… Loe rohkem »
Tehke taga linnas mis tahate, aga uuemõisast säästukani peaks 110 olema ja fooris pidev roheline kui ma hooga tulen.
ikkagi asjatundjad…
Tallinna maanteel ja Kiltsis natuke nüri 40kmh liigelda.. mujal lihtsalt ei ole võimalik/mõtet kiiremini sõita.
Viis minti ees, või taga?
Aga polegi ju vahet? Kui see kiirus on sinu jaoks nii meeletult oluline, siis varu aega ja alusta varem sõitu. See on siililegi selge. Igal pool Eesti linnades on probleemiks see, et kui foori pole, siis jalakäijatest ei tehta välja ega lasta üle.. teinekord tahetakse sebrast ülegi sõita nii, et seal parasjagu jalutab keegi. Kui inimesed ei suuda enda ümber vaadata ei vääri nad ka kiiremat sõitu, lihtne.
Jah, ma olen Haapsalu kodanik.
Äkki teeksite kõigepealt tänavad korda, ega need augud iseenesest ei kao ja kohati tundub et varsti ei saagi autoga liigelda sest need augud on lihtsalt kohutavad. Küll need linnaisad teavad täpselt millistest teedest juttu on
Kommentaare lugedes jääb mulje nagu elaksid Haapsalus väga tublid ja haritud kodanikud. Hei linnaisad, milline siiani kasutamata potentsiaal – võtke nad kõik linnavalitsusse tööle ja näete kuidas elu linnas edenema hakkab! Urmas ja Peeter saavad siit kindlasti palju ideid kuidas Haapsalust Ridala saab.
Linn ei ole nii suur, et peaks pidevalt autoga sõitma. Liikuge rohkem jala – on tervis korras ja enesetunne parem, lisaks ei pea muretsema ülekaalu pärast.
Kellele sa seda räägid? Haapsalu on City!!
sa vist ei ole kursis,kuidas linnavalitsusse tööd saab, mõistust sealuures vaja ei olegi
Ülekaal ei kao jalgsi liigeldes ära, kui valimatult kõike suust sisse aetakse.
Las need asjatundjad parem teevad teed korda , debiilikud
Hetkel kirjeldab härra Tarmo Õuemaa auto hetk liikumiskiirust võrrandiga teepikkus massi kohta. Normaalsed inimesed teavad (keskmist)kiirust kui teepikkuse ja ajaühiku jagatisena. Viga kestab terve artikli vältel, seega see ei ole “näpukas”. Minu arvamus on, et “härra ajuinvaliid” artikli autor, võiks minna tagasi seitsmendasse klassi, et õppida SI-süsteemi ühikuid.
Luik ei trahvi enam kedagi,sest on uurimise all alaealisele jalaga näkku löömise eest.
Vaatasime, et Teil on häid ideid ja kindlasti saate tulevikus kasuks olla Haapsalu linna eriliseks muutmisel. Olete oodatud alates 16.05.2016 omale uuele töökahole Haapsalu linnavalitsusse kabinetti nr. 16. Ametinimetuseks saab Teil olema Haapsalu lennuliiklusetaristu arendamise, kordineerimise, panustamise ja peenhäälestuse ülemekspert.
Ma väga tänan.
Kes on 16 kabinet?